Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Upptäckte häromdagen att lacken på min grill har börjat släppa... Nån mer som har varit med om det? Bilen är en 2015 som gått 6000 mil. Har släppt på flera ställen på grillen.
Bild
av andersuw
Var just ute och kollade på min egen V70 -15 men kunde inte se minsta spår av något liknande. Min har gått mycket mindre än din (bara drygt 1500 mil) men spontant tycker jag inte problemet ser ut som något som borde ha särskilt mycket med körsträckan att göra (stenskott e.dyl.). Spontant skulle jag också, när jag tittade på min egen bil, ha sagt att det inte är lackat utan att det handlar om genomfärgad plast. Men där kanske jag har fel.

Nu är det heller inte riktigt samma grill på våra bilar eftersom du har en Sport och jag har en Summum. Men frågan är om det skiljer något i den del där problemen syns på din bil. Spontant skulle jag ha gissat på att det bara är "ribborna" ytterst det skiljer på, som är mörka på Sport men ljusa på Summum. Men jag kanske har fel även där.

Skulle det möjligen kunna handla om att grillen utsatts för något rengöringsmedel som den inte riktigt tålde? Kan ju förstås ha hänt innan bilen kom i din ägo.
av Jonnybcool
Okej. Vet inte hur länge det varit sådär men är ganska pedant av mig så hade det varit sådär en längre tid hade jag nog sett det... Nej stenskott tror jag inte heller riktigt på.
Det "grövsta" jag tvättat bilen med är väl prick bort kallavfettning under vintern.
av andersuw
Kan du se vad det egentligen är för lack det är fråga om? Någon form av klarlack? Att klarlack ibland släpper har jag sett exempel på när det gäller andra plastdetaljer, t.ex. plastfronten på min V70 -02. Men då handlar det om klarlack ovanpå metallic och det hände först när bilen började bli riktigt gammal (över 10 år). En lackerare jag pratade med trodde också att det i mitt fall kunde bero på att frontplasten var omlackerad och att man inte gjort den omlackeringen enligt alla konstens regler.
Användarvisningsbild
av KentaD4
Jag har en V70 -14 som rullat 19.000 och på den är det inga lacksläpp på det sättet du visar, däremot hade kromet börjat fucka sig på ett ställe, men jag gjorde grillen svart med vinyl.
av refbob
Jonnybcool skrev:Upptäckte häromdagen att lacken på min grill har börjat släppa... Nån mer som har varit med om det? Bilen är en 2015 som gått 6000 mil. Har släppt på flera ställen på grillen.
Bild
Åk in till Volvo och kolla med deras goodwill.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]