- fre 16 jun 2017, 17:43
Så vilka skäl har vi att tro att Seba själv kommer att få mer rätt än den föregångare (McKinsey om mobiltelefoner) som han själv använder som exempel på hur fel det kan bli?
Ifråga om rörelseriktningen tror jag att han i mångt och mycket kommer att få rätt, det vill säga att vi står inför en utveckling i riktning mot batteribilar, självkörande bilar och bildelning. Jag tror inte heller detta är det minsta kontroversiellt. Jag tror de allra flesta är beredda att hålla med så långt. Däremot kan det kanske råda lite delade meningar både om hur fort det kommer att gå och hur långt det kommer att gå i respektive riktning: Blir batteribilen verkligen helt dominerande eller bara ett av flera alternativ om än ett viktigt sådant? Kommer verkligen den privatägda/privatdisponerade bilen att dö ut helt?
När jag försöker granska vad Seba säger lite kritiskt infinner sig en serie frågor som jag tänkte bolla vidare till dig, en och en.
Den första gäller de två gatubilder från en central del av New York City 1900 och 1913 med vars hjälp han inleder sin föreläsning. Med hjälp av dem sätter han likhetstecken mellan övergången från häst till bil å ena sidan och övergången från ICE-bil till batteribil å den andra. På bara 13 år kommer vi nu enligt Seba att röra oss från total dominans för ICE-bilen till total dominans för batteribilen liksom den centrala delen av New York City gjorde ifråga om hästdriven kontra bilburen transport för drygt 100 år sedan. Men hur representativa är egentligen de gatubilder Seba visar för vad som hände mellan 1900 och 1913 om man vidgar det geografiska perspektivet en aning? Hur många bilar fanns det exempelvis per capita i USA 1913? Och vad var motsvarande siffra för Sverige?

P.S. Du glömde visst också den fråga jag ställde rörande ditt påstående om lönsamheten i ett treårsperspektiv för dagens batteribilar.
joel80 skrev:Och Andersuw, jag menar inte bara att det är pris och teknik gör distuption, det är en del av det. Du måste läsa resterande meningar jag skrev också, och åtet igen, kolla videon/föreläsningen, den förklarar mycket bra varför vi med största sannolikhet får en disruption på energi och bilmarknaden snart. Jag kan inte förklara det lika bra, och har inte heller lika bra kunskap och data kring det som föreläsaren.Jag har nu tittat på videon, inte bara skummat den rapport föreläsningen bygger på, vilket jag gjort redan tidigare. Av vad Seba själv säger framgår att det här med framtidsforskning är en rätt knepig bransch. Det är som bekant svårt att sia, särskilt om framtiden.

Ifråga om rörelseriktningen tror jag att han i mångt och mycket kommer att få rätt, det vill säga att vi står inför en utveckling i riktning mot batteribilar, självkörande bilar och bildelning. Jag tror inte heller detta är det minsta kontroversiellt. Jag tror de allra flesta är beredda att hålla med så långt. Däremot kan det kanske råda lite delade meningar både om hur fort det kommer att gå och hur långt det kommer att gå i respektive riktning: Blir batteribilen verkligen helt dominerande eller bara ett av flera alternativ om än ett viktigt sådant? Kommer verkligen den privatägda/privatdisponerade bilen att dö ut helt?
När jag försöker granska vad Seba säger lite kritiskt infinner sig en serie frågor som jag tänkte bolla vidare till dig, en och en.

joel80 skrev:Sen är jag med dig på siffrorna. 2016 var minsta ökningen hittills för rena elbilar.Tja det var närmare bestämt ingen ökning av försäljningen alls jämfört med 2015.

joel80 skrev:Och jag tror inte heller vi komnmer ha 70% elbilar i totalförsäljningen om 3 år. 15-20% tillsammans med hybriderna tror jag på om tre år.. Och rena elbilar ökar idag mer än hybriderna (Senaste månaderna har de procentmässigt ökat mer än hybriderna.) , så fortsätter det så kommer större delen av dom 15-20% vara enbart eldrivna redan 2020. 5 år senare (2025) tror jag hybriderna tillsammans med övriga ICE-bilar börjar dö ut.. dyrare och onödiga. Då står elbilar för större delen av nybilsförsäljnigen.Vad du säger i de två första meningarna är vi väsentligen överens om. Men sedan ...? Jag tror inte att jag för egen del vill bygga någon prognos enbart på vad som hänt de första månaderna i år, särskilt som det som hände under de föregående 12 månaderna pekar i en helt annan riktning.

P.S. Du glömde visst också den fråga jag ställde rörande ditt påstående om lönsamheten i ett treårsperspektiv för dagens batteribilar.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut