Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:Dom flesta som skriver här har varit men om Etanol satsningen som också gick i stöpet p.g.a regeringens klåfingrighet.
På vilket sätt menar du att etanolsatsningen gick i stöpet på grund av regeringens "klåfingrighet"?
joel80 skrev:Jag tror det pågår febril aktivitet för det här. Speciellt hos Volvos Kinesiska del...
Det gör det säkert. Att så gott som hela tjänstebilsmarknaden skulle bestå av rena batteribilar om tre år är inte desto mindre rätt orealistiskt i mina ögon. Det kan visserligen tänkas gå rätt fort när man passerat take-off-fasen i utvecklingskurvan men det har vi definitivt inte gjort än.
Det är ju just det som är lite av disruptionens kännetecken.. Innan det väl händer är det väldigt få som tror det ska gå så fort.

Jag tror nog att det kan ta nått eller ett par år till.. Men det skulle vara jävligt spännande om vi har den utvecklingen om bara tre år!
Jag vet inte riktigt vad du fått detta med "disruption" ifrån. Jag ser inget särskilt "disruptivt" med batteribilen när det gäller hur nybilsmarknaden kan förväntas utvecklas. Visst kommer batteribilen att ta en allt större del av försäljningen men det väntar sig de allra flesta som har någotsånär koll på läget vid det här laget. Vad man kan titta på är utvecklingskurvor för marknadspenetration och hur dessa tenderar att se ut. Och mot den bakgrunden har jag mycket svårt att tro att battteribilar skulle dominera marknaden inom tre år. De två senaste åren har det sålts knappt 3000 batteribilar per år i Sverige vilket inte ens är en procent av den totala nybilförsäljningen. Inte heller blev batteribilsförsäljningen 2016 större än 2015. Även om den årliga försäljningen fortsättningsvis skulle börja dubbleras från ett år till nästa skulle batteribilen inte nå ens 10 procent av nybilsförsäljningen inom tre år.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Disruptionen består av att en ny teknik blir billigare och bättre än nuvarande.

Batterier sjunker i pris i sån takt att vi inom nått år eller två kan få elbilar som blir billigare än motsvarande ICE-bil. Redan idag är vissa modeller billigare om man räknar på en treårsperiod och tar med bränslekostnad.

Du kollade inte något på föreläsningen från Tony Seba? Det är en intressant föreläsning.
Han förklarar rätt bra kring varför vi är på väg in i en snabb omställning både på energimarknaden och inom bilbranchen.

Laddbara bilar var omkring 9000st vid årsskifter 2014/2015. Vid årsskifter 2016/2017 låg det på drygt 30 000 fordon.
Kollar vi helelektriska (alltså tar bort pluginhybriderna) är siffrorna ca 3000 årsskiftet 2014/15 och ca 10000st 2016/17.

Nyregistreringarna av supermiljöbilar, dvs elbilar och laddhybrider, har ökat med 44 procent hittills i år (jan-maj, jämfört med förra året). Så du har fel i att det skulle sålts färre under 2016. Däremot har ökningstakten minskat med några procent. Det verkar mer bero på en viss inväntan på nya modeller och leveransunderskott på nya modeller där tillverkarna inte förstått att dom skulle få massor med beställningar. Både Hyundai Ioniq har långa leveranstider (då Hyundai trodde hybriden skulle sälja bättre än rena elbilen) och även Opel Ampera E verkar svår att få ett leveransdatum på.

I maj sålder 1 232st laddbara bilar i Sverige.
Andelen supermiljöbilar av de totala nyregistreringarna är 4,1 procent hittills i år jämfört med 2,9 procent januari-maj förra året.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... -nya-bilar
Har vi en fördubbling varje år är vi uppe på över 30% om tre år.

Än så länge har vi inte riktigt kommit över tröskeln där det är klart billigare med elbil, samt att det först nu i år finns bilar till skapligt vettigt pris som går +30 mil, vilket ses som en psykologiskt viktig gräns när det gäller acceptansen hos "den breda massan".
Man tror som sagt att vi passerar tröskeln under 2019/20... det blir ju en starkt accelerator isåfall.

Jag tror vi ligger på mellan 15-20% 2020 och att vi ser att ökningstakten går betydligt snabbare. Bland vissa bilmärken kan det vara högre. (Alltså lite som passat laddhybrid.. Den säjer väldigt bra!)
Men
Om disruption bara innebär att ny teknik blir billigare och bättre än tidigare är snart sagt all ny teknik disruptiv. Det gör inte begreppet särskilt användbart som jag ser det.

När det gäller försäljningen pratade jag, liksom du gjorde fram tills nu, om rena batteribilar, inte om laddhybrider. Då gäller att nybilsförsäljningen av batteribilar i Sverige 2016 var ungefär lika stor som 2015, knappt 3000 d.v.s. strax under en procent i båda fallen, vilket var vad jag sa (inte att det sålts färre 2016 än 2015 även om det kanske gjorde det på marginalen). Laddhybrider är en annan sak. Där finns en tydligare tillväxt. Fast jag undrar om ens laddhybrider plus batteribilar sammantaget kommer att nå en marknadsandel på över 50 procent inom tre år. Däremot är det inte helt otänkbart att marknadsandelen för dessa båda tillsammans kan nå eller rentav överskrida den siffra du nämner (15-20 procent) inom en treårsperiod.

När det gäller pris- och produktionsutvecklingen tror jag du underskattar den tid det tar för relevanta industrier att ställa om/byggas upp. Även om tekniken för batteritillverkning skulle utvecklas på ett sätt som inom kort i princip gör det möjligt att tillverka batteribilar billigare än ICE-bilar måste det till en hel del utvecklingsarbete (för bilar) och en massa investeringar i produktionskapacitet (för elmotorer, batterier och det råmaterial de består av) för att realisera den potentialen. Det tar tid och kräver pengar, pengar som måste hämtas hem i försäljningsledet. Vad du säger om väntetider på nya batteribilar bara bestyrker att det tar tid att ställa om även när efterfrågan finns.

Apropå Seba så pratar han i sin rapport i huvudsak om utvecklingen mot autonoma bilar och dess implikationer. Jag undrar om helt självkörande bilar, sådana som lagenligt får köra omkring helt på egen hand i normal trafik utan att det finns någon person på förarplats som kan ingripa om det behövs, kommer att vara en realitet på vanlig kommersiell basis (ej försöksverksamhet) inom tre år. Och om de är det kommer de sannolikt att vara ytterst få. Så den aspekten tror jag vi kan släppa i det korta perspektiv vi nu pratar om.

Vilka batteribilsmodeller menar du för övrigt idag är billigare sett över ett treårigt ägande än motsvarande ICE-bil eller laddhybrid och på basis av vilka data kommer du fram till den slutsatsen?
Nej, Om disruptionen är så nära behövs INGA politiska ingripanden som skattehöjningar och likande. Bensin/Dieselbilen kommer inom ett par år att vara lika sällsynt som en mekanisk räknesnurra, en telefonkiosk, en videouthyrningsaffär eller en analog kameran (var köper man ens en filmrulle idag???)

Så bort med tassarna politiker och klimataktivister, det löser sig snabbt och till bästa resultat helt själv.

Om det nu inte är så att ni har börjat tvivla på disruptionen.

Politikerna ska inte heller vara oroliga, eftersom en el-bil rullar så mycket billigare kan man skatta den mycket hårdare än dagens bensin/dieselbilar med ökade stadsinkomster som följd, trots att bilägaren inte behöver betala mer per mil än idag med bensin/diesel totalt.
VolvoB20 skrev:Nej, Om disruptionen är så nära behövs INGA politiska ingripanden som skattehöjningar och likande. Bensin/Dieselbilen kommer inom ett par år att vara lika sällsynt som en mekanisk räknesnurra, en telefonkiosk, en videouthyrningsaffär eller en analog kameran (var köper man ens en filmrulle idag???)

Så bort med tassarna politiker och klimataktivister, det löser sig snabbt och till bästa resultat helt själv.

Om det nu inte är så att ni har börjat tvivla på disruptionen.

Politikerna ska inte heller vara oroliga, eftersom en el-bil rullar så mycket billigare kan man skatta den mycket hårdare än dagens bensin/dieselbilar med ökade stadsinkomster som följd, trots att bilägaren inte behöver betala mer per mil än idag med bensin/diesel totalt.
Inte inom ett par år.. Det tar nog runt 7-10 år.. Efter det verkar rätt många vara överens om att det är slut med bensin och diesel. Det kan diffa på några år beroende på politiska beslut.. och där är jag av uppfattningen att ju tidigare vi är desto större fördel kommer vi få ekonomiskt av skiftet.

Så nej VolvoB20, inte bort med tassarna.. Bana väg så bra det bara går för skiftet! Sätt upp massor med laddstationer, förbered lagar och bestämmelser som passar in på det nya så att samhället är förberett. (T.ex som reglerna vid nybyggen där man idag måste förbereda vid parkeringar för laddplatser.)
I slutändan blir det billigare för samhället att ställa om. Klimat och miljöproblemen vi är på väg att få kostar bra mycket mer.. och behöver man lite mer intäkter räcker det med att skrota några jobbskatteavdrag så har man mer intäkter än vad man idag drar in på personbilarna.

Och Andersuw, jag menar inte bara att det är pris och teknik gör distuption, det är en del av det. Du måste läsa resterande meningar jag skrev också, och åtet igen, kolla videon/föreläsningen, den förklarar mycket bra varför vi med största sannolikhet får en disruption på energi och bilmarknaden snart. Jag kan inte förklara det lika bra, och har inte heller lika bra kunskap och data kring det som föreläsaren.

Sen är jag med dig på siffrorna. 2016 var minsta ökningen hittills för rena elbilar. Och jag tror inte heller vi komnmer ha 70% elbilar i totalförsäljningen om 3 år. 15-20% tillsammans med hybriderna tror jag på om tre år.. Och rena elbilar ökar idag mer än hybriderna (Senaste månaderna har de procentmässigt ökat mer än hybriderna.) , så fortsätter det så kommer större delen av dom 15-20% vara enbart eldrivna redan 2020. 5 år senare (2025) tror jag hybriderna tillsammans med övriga ICE-bilar börjar dö ut.. dyrare och onödiga. Då står elbilar för större delen av nybilsförsäljnigen.
Undra när man på allvar ska börja se över flyg och fartygens drivmedel....
Ett ständigt tjat om bilismen :evil:

Vulkanutbrottet på Island släppte ut 200000 ton koldioxid.
De dagarna flygtrafiken stod still besparades vi 2 miljoner ton.... kommentarer överflödiga :roll:
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 61

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]