Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Cujo skrev:
andersuw skrev:
Cujo skrev:+1 på den! Givetvis skall luckan gå att stänga.
Själv skulle jag inte bekymra mig särskilt mycket om den saken. Så länge huven går att stänga är allt gott och väl. Att luckan glipar lite skulle inte göra mig mycket. :D

Polis-/taxibatteri syftar säkert bara på ett batteri som är lite större än det som normalt monteras, kanske det största som får plats.
Listen som går tvärs över luckan till batterilådan är det som skiljer motorrummet ifrån omvärlden. Det som är framför listen, skyddas av motorhuven, och det som är bakom listen exponeras för vädrets makter. Dvs luckan är viktigare på en V70II än vad som är brukligt, eftersom det kan komma in regn o snö i batterilådan om luckan skulle glipa.
Men luckan är ju i två delar.. En innanför listen och en utanför.
Det är enbart den inre som inte går att få dit ordentligt... Så det ska ju inte vara något problem..
Precis! Det är bara det främre locket inne i motorrummet som inte går att få ända ner så att hakarna går i och det har ingen större praktisk betydelse. Förr i tiden satt batterierna "nakna" under motorhuven. Det gick hur bra som helst. Numera döljer man det mesta under plast, troligen mest för att det ser prydligare ut.
Har fått mothugg tidigare då jag påstått att jag har ett 190mm-batteri och kan stänga luckan på min V70 -08.
Den här gången skickar jag med lite bilder så kan ni avgöra själva :D
1.JPG
1.JPG (186.25 KiB) Visad 1002 gånger
2.JPG
2.JPG (231.84 KiB) Visad 1003 gånger
3.JPG
3.JPG (192.45 KiB) Visad 1001 gånger
4.JPG
4.JPG (193.29 KiB) Visad 1004 gånger
Som jag förstått det har det varit olika höjd på lådan på olika årsmodeller och kanske också modellvarianter. Det är alltså inte så enkelt som att ett 19 cm högt batteri inte går in i någon V70 II.
Jag kan nu bekräfta att det är olika batterilådor.
Jag tänkte flytta över mitt biltema AGM som är ca 350*190*bredd från min D5 till T6an.. Men det var bara att glömma.. Lådan i T6an rymmer bara ett 314mm långt.

Så bästa är nog att helt enkelt mäta vad som får plats innan man köper batteri.. :wink:
andersuw skrev:Som jag förstått det har det varit olika höjd på lådan på olika årsmodeller och kanske också modellvarianter. Det är alltså inte så enkelt som att ett 19 cm högt batteri inte går in i någon V70 II.
Aaa bilden med tumstocken, där är fan inte luckan på! Fakenews!!!
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Hur funkar det? Bör man klämma i ett med så hög kapacitet som bara får plats eller bör det vara avstämt mot bilens strömförbrukning så att cyklerna blir "lagom" djupa? Nu är det inte dags för mig att byta ännu men om det inte är bytt misstänker jag att det blir dags snart (dieselvärmare).

Surfade runt på Excides sida häromdagen och tolkade det som att laddningskurvorna ser olika ut för bly-syra och AGM t ex. Å andra sidan talar ju Excide i egen sak så man kanske ska ta deras information med en nypa salt. Eftersom jag räknar med att behålla bilen några år gör det inget om ett bättre batteri kostar mera.
Generellt är det så att ju mindre procentuell kapacitet som tas ur desto fler laddcykler. Så har man ex bränslevärmare kan det ju löna sig att gå upp i kapacitet.
Det är ju lite så också att ett AGM tål lite djupare urladdningar (naturligtvis inom måttliga gränser) än vad ett "vanligt" bly/syrabatteri gör. Därför kunde det vara en fördel att satsa på ett AGM om man kan förutsäga att batteriet kommer att få jobba hårt.
Kan du ge oss några mått på dina två lådor med vars hjälp man enkelt kan avgöra om man har den djupa eller grunda modellen? Och är det själva lådan, locket i motorrummet, eller både/och som skiljer dem åt? Tror själv jag har den djupare modellen på min V70 -15 men jag har inte kollat än. Förhoppningsvis dröjer det ett tag innan jag behöver byta batteri men man vet ju aldrig så noga hur lång tid det tar innan de ger upp.
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]