Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Nån som har provat att stoppa ett högre batteri, än original 175mm?
T ex Tudors/Exides hemsida hänvisar till 190mm höga batterier, som har ersatt 175mm varianten. Vill helst ha AGM batteri, därför är inte Volvo original aktuellt.

Tack på förhand!
Cujo skrev:+1 på den! Givetvis skall luckan gå att stänga.
Själv skulle jag inte bekymra mig särskilt mycket om den saken. Så länge huven går att stänga är allt gott och väl. Att luckan glipar lite skulle inte göra mig mycket. :D

Polis-/taxibatteri syftar säkert bara på ett batteri som är lite större än det som normalt monteras, kanske det största som får plats.
Då batteriboxen verkar variera även inom en given årsmodell med samma motor så är det nog bara att ge sig jt till just din bil och mäta.

Troligen har man kommit fram till hur kraftigt batteriet till bilen ska vara och tillverkat en låda som passar till just det batteriet.

Att volvos val föll på ett batteri med udda mått är inte så kul.

Men det finns ju V70 med batterilådor som sväljer biltemas största med stängt lock.
En helt ny batterilåda från en sådan bil skulle sannolikt passa även i dom andra v70.
Problemet är att reservdelskillen på volvo normalt inte kan hitta en enda pryl till bilen om man ite har regnr.

Så ni som har den största lådan kan väl bjussa på regnummer eller kanske VIN om man vill vara lite extra hemlig.
andersuw skrev:
Cujo skrev:+1 på den! Givetvis skall luckan gå att stänga.
Själv skulle jag inte bekymra mig särskilt mycket om den saken. Så länge huven går att stänga är allt gott och väl. Att luckan glipar lite skulle inte göra mig mycket. :D

Polis-/taxibatteri syftar säkert bara på ett batteri som är lite större än det som normalt monteras, kanske det största som får plats.
Listen som går tvärs över luckan till batterilådan är det som skiljer motorrummet ifrån omvärlden. Det som är framför listen, skyddas av motorhuven, och det som är bakom listen exponeras för vädrets makter. Dvs luckan är viktigare på en V70II än vad som är brukligt, eftersom det kan komma in regn o snö i batterilådan om luckan skulle glipa.

Hade likadant problem på vår 2010 2.4 […]

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]