Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad är det som ser ut som en liten cykelpump mitt i bilden?

Bilen är en V70 D4 AWD 2014. Det ni ser är under golvet i bagageutrymmet och "cykelpumpen" samt den plastlåda den sitter på är alltså lokaliserade bakom/nedanför sittdynan höger bak.
bak.jpg
bild
bak.jpg (1.05 MiB) Visad 427 gånger
av Daniel73
Bältessträckare
av MickeO
Borde det inte finnas en för varje bälte isf?
av MickeO
Aha, tackar!
:-)-) :-)-) Bara att sträcka på er...
av andersuw
Även jag undrade vad "cykelpumpen" var när jag först fick syn på den i min V70 -15. Att den nu syns, i motsats till vad som var fallet på P2-bilarna, beror förstås på att man designat om baksätets ryggstöd ganska ordentligt. Tidigare var både bälten och bagagenät integrerade i ryggstödet som därför var ganska tjockt. Det innebar i sin tur att dynan måste fällas upp innan ryggstödet kunde fällas ned. Nu har man istället bältesinfästningen och bagagenätet utanför/utanpå ryggstödet. Ryggstödet kan därför göras ganska tunt och man behöver inte längre fälla upp dynan innan man fäller ryggstödet.

I det stora hela är väl ändringen ganska klyftig även om de utanpåliggande bagagenätshållarna knappast är någon klockren lösning. Jag har aldrig gillat dessa nät även när de var integrerade i ryggstödet. Ett meck varje gång det skall upp eller ner. Jag stod ut med det hela på 855:an men skaffade ganska snart ett lastskyddsgaller till min V70 -02 och till min V70 -15 såg jag till att få ett med en gång. Mycket bättre i normala fall. Fälls upp och ned på nolltid. Det är bara om man vill ha bagageskydd med helt eller delvis fällt ryggstöd som nätet är en poäng.
av andersuw
Ja, jag vet att XC70 har gallret som standard och har svårt att begripa varför samma sak inte gäller för V70. Får man förresten med nätkassetterna till XC70 också eller är de extra tillbehör i det fallet?

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI