Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tyvärr svårt att säga något om den långsiktiga utvecklingen på basis av den grafen. Även om man ställer om till mätvärde per dygn istället för timme blir det förstås bara ett gytter när man tittar på perioden från -01 och fram till nu. För att få en hyggligt klar bild skulle man behöva ladda ner data och räkna om till årsmedelvärden.
Jallemet skrev:Hittade en sån här, jag tror det krävs en del styrmedel och arbete för att ta död på bensinen. Bild

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
När disruption sker blir det ofta en väldigt snabb förändring. De som inte anpassar sig (av tillverkarna) slås ut. Se på t.ex Nokia.

Jag var inne på Volvo idag och pratade lite skit med min säljare.. Jag gafflade på om elbilar och att jag vill att han snabbar på deras så att det finns en vettig när jag ska byta! :D

En annan säljare sätter sig med oss och snackar lite också.. Sen blir dom lite oense.. Den nya säljare tror på att om 3 år (2020) kommer så gott som hela tjänstebilsmarknaden vara rena elbilar.. Den andra tror det dröjer ända tills år 2022.

Alltså.. Det är en sån enorm vändning i inställning och analys från bara nått år tillbaka. Dom snackar inte längre om 10-15 år.. Dom är oense om det är 3 eller 5 år bort...

Sen kommer vi in på en problematik som jag också tror kommer bli rätt jobbig i början av "boomen". Det är storhelger och dagar då många åker långt.

Normalt laddar de absolut flesta hemma eller där dom parkerar dagtid och behovet av snabbladdare under veckorna för de flesta är väldigt lågt.

Men trafik helger där halva Sverige ska färdas upp till fjällen eller ut till stugorna kommer skapa rejäla köproblem vid snabbladdare på vissa orter som normalt inte har så hög trafik.

Det blir en liten nöt att lösa.. Vilket jag är säker på att man kommer göra, men det blir nog med några problematiska år innan man kommer ikapp. För övriga delar på året är vi på många håll rätt bra rustade redan idag. (Förutom norra Norrland som vanligt..:/)
Ja, på längre ledigheter så åker jag 70/75 mil enkel resa så en laddning under matrasten så är ju saken biff.

Cirkle K, OKQ8 och 7-eleven kan räkna sina sista korvar och vara beredda på att bli automatstationer för lastbilar inom 5-10år.

Vägkrogar som stolpar upp är blivande vinnare.

Enklaste och snabbaste sättet att ändra på diagrammet så att fossil bensin och diesel försvinner är väl annars att producera mera biobränsle. Den andelen ökar ju nu snabbt, säkert mycket snabbare snabbare än el (fossilfri eller ej), främst tack vare HVO. Och det behövs inte en endaste ny bil för att tillvarata dess tillskott till en mer fossilfri värld. :D
andersuw skrev:Enklaste och snabbaste sättet att ändra på diagrammet så att fossil bensin och diesel försvinner är väl annars att producera mera biobränsle. Den andelen ökar ju nu snabbt, säkert mycket snabbare snabbare än el (fossilfri eller ej), främst tack vare HVO. Och det behövs inte en endaste ny bil för att tillvarata dess tillskott till en mer fossilfri värld. :D
Jag har ju kalkylerat med att köra hvo fram till år 2027 och då finns det förmodligen en ansenlig bilpark av eldrivet att botanisera i, jag kan ju åka tåg på långledigheten om jag inte hittar en modell som passar familjens behov.

Såklart är priset på drivmedel en del att räkna på men är det miljön vi ska värna om kan det ju inte bli tokhöjningar.

Tror HVOn är en bra väg så länge men att den blir utkonkurrerad pga tillverkningskostnaderna mot el om inte regeringen ser nån anledning att "rädda" den.
joel80 skrev:Tror HVOn är en bra väg så länge men att den blir utkonkurrerad pga tillverkningskostnaderna mot el om inte regeringen ser nån anledning att "rädda" den.
Finns det någon som helst anledning att tro att elpriset "vid pump" kommer att fortsätta ligga på denna låga nivå som den är idag?? Kan verkligen politiker "hålla sig borta" när elbilarna blir fler och fler och bensin och dieseldrivna färre??? :roll: Jag kommer ihåg (och var i högsta grad med) när det började säljas motorgas i (relativt) stor skala, tills regeringen "justerade" skatterna på bränsle så det skulle vara "jämbördiga". Dom flesta som skriver här har varit men om Etanol satsningen som också gick i stöpet p.g.a regeringens klåfingrighet. Den marknaden är ju också (nästan) död nu. Gasdriften har ju visserligen kommit tillbaka (boigas) men marknaden för privapersoner är ju inte så stor.
Ja, det är lite oklart om våra politiker tycker att vi ska värna om miljön eller bara håva in skatter.

Fjärrvärmen är ett bra exempel, kommunen väntar in så många abonnenter som möjligt innan dom höjer priserna medan riksdagen tenderar att vara så tarva så dom dödar utvecklingen i sin linda. Kortsiktig vinst och inget förtroende hos väljarna.

Befolkningen blir ju dessutom villrådig och få törs köpa en ny bil när det är oklart åt vilket håll vinden blåser.

joel80 skrev:När disruption sker blir det ofta en väldigt snabb förändring. De som inte anpassar sig (av tillverkarna) slås ut. Se på t.ex Nokia.
När jag läser din inlägg så drar jag slutsatsen att alla politiker ska hålla sina klåfingriga tassar borta från bilismen och låta bli att trixa med skatterna, klimathotet är inget man behöver bry sig om och att det löser sig själv oerhört snabbt om vi bara låter bli att strula. Varför då, jo...

-Förnyelsebar energi faller drastiskt i pris och slår inom några år ut all olja/gas/kol så den utvinningen upphör helt av sig själv.

-Elfordon rusar upp i prestanda och priset sjunker snabbt, så alla andra fordon kommer snabbt att försvinna helt av sig själv.

Så, politiker, sluta intervenera i energi/transport/bilism så löser sig hela problematiken smärtfritt, snabbt och helt av sig själv, allt politiker gör är bara skadligt och skapar osäkerhet. Om några år så är klimathotet lika överspelat som Trump, Telex eller VHS/Betamax helt av sig själv.
Jallemet skrev:Ja, det är lite oklart om våra politiker tycker att vi ska värna om miljön eller bara håva in skatter.
Min syn på saken är ganska klar, när det finns pengar att "ta in" på sådant folk i gemen behöver finns det inget miljötänk kvar. Då hade det fortfarande varit skillnad i pris på miljövänligare motorbränsle och icke miljövänligt
Det finns en historia om Gunnar Sträng. Han var finansminister i min ungdom och bar alltid både hängslen och livrem, och lär stå bakom följande uttalande om att deklarera inkomsten för högavlönade på den tiden "Hur mycket tjänade du?? Hur mycket har du kvar?? Skicka in det..." Det var han som blev känd som häxan Pomperipossa när han krävde 102% skatt på Astrid Lindgrens inkomst i mitten på -70-talet.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 61

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]