Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

0006dewi skrev:Nollat felkoder , drog ut Lambdan och kunde köra igen! Bara en dålig tomgång och miljölampan lös! Men jag kunde köra utan problem! Vad tror du felet är?
Tack så mycket lennarte redan för din hjälp!!
Förmodligen fel på Lambdasonden då. När den blir varm och ska börja ge signal till boxen ballar något ur. Är säkring 1 hel så det är "bränt" i elcentralen kan det ju fungera ändå, men det borde fixas för när det varit varmt där brukar spänningen i kabelskorna under säkringen "tappa styrkan". Även Lambasonden behöver bytas snarast, Biltema har för hyfsat pris (undvik den skarvade typen), jag kör med "den modellanpassade" (hade en skarvad innan) och det funkar bra. Tomgången kan bero på annat, så du har att göra än.... :lol:
0006dewi skrev:Men Lambdan är ju ny? Och lampan lyder ej när den är inkopplat?
Lampan borde lysa om sonden ger fel signaler, det kan vara så att Lambdan ger rätt signal men boxen tolkar det fel.... ?:-/ Du kan kolla om Lambdan fungerar nu när den är bortkopplad från boxen. En enkel voltmätare mellan den kabeln som går ner till Lambdan (kopplad i serie) och till jord på motorn (en lyftögla eller något). Det visar inte alltid rätt om du jordar i karossen. När du startar motorn ska voltmätaren visa 0,5V, och när den blir varm ska det stiga upp mot 0,7 - 0,8V. Om allt är riktigt. Framför allt är det viktigt att det visar c:a 0,5V när du startar med kall motor. Med kabel kopplad mot boxen (voltmätaren kopplad parallellt) och varm motor ska det visa mellan 0.1 och 0,9V, men det är svårt att se (kräver "dyrare "grejer") för det växlar många gånger i sekunden. Mitt digitala instrument ser ut som en gammaldags spelautomat när man "dragit i spaken". Alla givare i systemet jordas på insugningsröret, på dom skruvarna som håller fast bränslerailsen. Det händer att det är dålig kontakt där, framför allt i kabelskorna där kabeln sitter fast. Bör lödas fast, det ska vara 4 st kablar (om jag kommer ihåg rätt)
Det fanns för några år sedan Lambdasonder av sämre kvalitet i omlopp, men dom borde vara borta nu om du köpt den nyligen

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]