Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev: Det är således de äldre bilarna man i första hand bör fokusera på om man vill förbättra luftkvaliteten, då även förstås bensinbilar som inte uppfyller den kravnivå man bestämmer sig för att upprätthålla. Min V70 T5 -02 har högre mätvärden för NOX-utsläpp än min V70 D4 -15.
Äldre dieselbilar är redan utrensade i många tyska städer men som du ser i testen så är inte nya dieselbilar så rena i verkligheten, nya Volvo S90 släpper i verkligheten ut 1076 mg/km gränsvärdet för Euro 6 är 80 mg/ km på NOX.
http://www.duh.de/fileadmin/user_upload ... DUH_01.pdf
Så att säga än sen till deras tester som du gör är fel, de visar istället att många biltillverkare inte klarar utsläppsgränserna.
Vilka värden kan mätas hos företagen som utför kontrollbesiktningar i Sverige?

Mina besök till europa inom de närmaste fem åren med egen bil kommer jag nog att kunna räkna på ett av mina fingrar.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Man kan mäta CO, HC och partiklar (samt lambda som dock inte är ett utsläppsvärde) men inte NOX. I vart fall mäter man i praktiken inte det senare. Däremot kollar man om bilens eget diagnossystem signalerar för något fel på avgasreningen och ger anmärkning om så är fallet. På det viset innefattas även NOX delvis i kontrollen för flertalet bilar som är så pass nya att det finns något gränsvärde för hur mycket NOX de får släppa ut.
joel80 skrev: Nu är ju den stora orsaken till att många storstäder diskuterar det här och har ganska hög samstämmighet över blocken att luftkvaliten i städerna börjar bli riktigt taskig och folk blir sjuka och dör...
Finns det fakta på det??? Jag är ju gammal nog att ha upplevt Stockholm på 70-talet när ingen bil hade katalysator, filter eller avgasrening, och på detta taskig förgasare och massor av bly i bensinen. Gick man ut blev vita kläder svarta ock man fick ont i huvudet efter mer är 30 minuter på någon större gata plus sveda i hals och ögon.

För varje år har det ju blivit extremt mycket bättre luft. Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5, Euro 6.... varje år pressas utsläppen ned fortare än bilparken växer och det är inte alls samma känsla att går ut.
Säkert är det så att luften långsiktigt blivit bättre även om det kan vara svårt att dokumentera eftersom äldre mätningar saknas eller inte låter sig jämföras med senare. Snarare är det kraven på vad som anses vara godtagbar kvalitet som skärpts.
andersuw skrev:Säkert är det så att luften långsiktigt blivit bättre även om det kan vara svårt att dokumentera eftersom äldre mätningar saknas eller inte låter sig jämföras med senare. Snarare är det kraven på vad som anses vara godtagbar kvalitet som skärpts.
Det kan jag hålla med om, inte att det skulle ha blitt skitigare, utan att man skruvar upp kraven varje år.
Mwi skrev:
andersuw skrev: Det är således de äldre bilarna man i första hand bör fokusera på om man vill förbättra luftkvaliteten, då även förstås bensinbilar som inte uppfyller den kravnivå man bestämmer sig för att upprätthålla. Min V70 T5 -02 har högre mätvärden för NOX-utsläpp än min V70 D4 -15.
Äldre dieselbilar är redan utrensade i många tyska städer men som du ser i testen så är inte nya dieselbilar så rena i verkligheten, nya Volvo S90 släpper i verkligheten ut 1076 mg/km gränsvärdet för Euro 6 är 80 mg/ km på NOX.
http://www.duh.de/fileadmin/user_upload ... DUH_01.pdf
Så att säga än sen till deras tester som du gör är fel, de visar istället att många biltillverkare inte klarar utsläppsgränserna.
Jag har bemött detta inlägg men mitt bemötande har ej tillåtits stå kvar. Den som vill ta del av det kan få det via PM.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: Nu är ju den stora orsaken till att många storstäder diskuterar det här och har ganska hög samstämmighet över blocken att luftkvaliten i städerna börjar bli riktigt taskig och folk blir sjuka och dör...
Finns det fakta på det??? Jag är ju gammal nog att ha upplevt Stockholm på 70-talet när ingen bil hade katalysator, filter eller avgasrening, och på detta taskig förgasare och massor av bly i bensinen. Gick man ut blev vita kläder svarta ock man fick ont i huvudet efter mer är 30 minuter på någon större gata plus sveda i hals och ögon.

För varje år har det ju blivit extremt mycket bättre luft. Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5, Euro 6.... varje år pressas utsläppen ned fortare än bilparken växer och det är inte alls samma känsla att går ut.
Märks ju om en gammal bil passerar,utan katalysator. Luktar avgaser. Så visst blir det bättre.
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:Säkert är det så att luften långsiktigt blivit bättre även om det kan vara svårt att dokumentera eftersom äldre mätningar saknas eller inte låter sig jämföras med senare. Snarare är det kraven på vad som anses vara godtagbar kvalitet som skärpts.
Det kan jag hålla med om, inte att det skulle ha blitt skitigare, utan att man skruvar upp kraven varje år.
Här finns det lite historik om Stockholms luften från 2001-01-01 till dagens datum.
http://slb.nu/slbanalys/historiska-data-luft/
Stockholm har mycket bättre luft idag jämfört med för 50 år sedan. Luftföroreningar som då var stora problem – svaveldioxid, bly, kolmonoxid, bensen med flera, klaras nu med bred marginal.
Men jag tror faktiskt att bilens andel av luftföroreningarna i städer har ökat, även om bilarna har blivit otroligt mycket renare.
På 70-talet så värmdes många hus med egen oljepanna, i dag är det fjärrvärme eller värmepumpar som drivs med el även att centralt placerade fabriker har flyttat eller lagts ner. Men helt klart har kraven på luftkvalitén ökat.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 61

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tank[…]

Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]