Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1179263
OPS! Var så häpen från första chocken att jag visst missade att det var km.. Sorry.. det är ju fortfarande rätt svettigt pris för en två år gammal bil som gått 1200mil. ;)
#1179264
andersuw skrev:Svenska medier rapporterar ofta sent och föga initierat och/eller vinklat om vad som faktiskt händer på den här fronten i Tyskland. Förbud mot trafik med dieselbilar utan partikelfilter och bensinbilar utan katalysator i vissa särskilt utsatta zoner finns redan i Tyskland sedan ett tiotal år tillbaka.
Det som Deutsche Umwelthilfe håller på med är ju helt teknikneutralt och bryr ju sig inte om vilken avgasnorm bilarna uppfyller, de stämmer ju staden för att luftkvaliteten är sämre än Eu:s normer kräver. Hur staden sedan skall lösa det är ju en lite svårare fråga, kanske ett förbud mot dieselbilar?
Orkar man läsa lite Tyska så finns det ganska mycket att läsa. Här är lite om Euro 6 klassade bilar, blir nog ganska svårt att låta de köra i städer och samtidigt inte bryta kraven på luftkvalitet.
https://www.heise.de/autos/artikel/DUH- ... 71756.html
http://www.duh.de/pressemitteilung/deut ... eber-9-fa/
http://www.duh.de/pressemitteilung/deut ... is-zu-172/
http://www.duh.de/fileadmin/user_upload ... DUH_01.pdf
#1179265
joel80 skrev:OPS! Var så häpen från första chocken att jag visst missade att det var km.. Sorry.. det är ju fortfarande rätt svettigt pris för en två år gammal bil som gått 1200mil. ;)
Ja det är enkelt, tror bara det är vi i Sverige som använder mil som enhet på körsträckan.
#1179273
Mwi skrev:
joel80 skrev:OPS! Var så häpen från första chocken att jag visst missade att det var km.. Sorry.. det är ju fortfarande rätt svettigt pris för en två år gammal bil som gått 1200mil. ;)
Ja det är enkelt, tror bara det är vi i Sverige som använder mil som enhet på körsträckan.
Ja men nästan bara i folkmun. Vägskyltar, Transportstyrelsen, Verkstäderna mfl använder alla KM här också.
#1179278
Jag skulle vilja påpeka att de flesta bilannonser också använder sig av just mil! :D
#1179287
Mwi skrev:
andersuw skrev:Svenska medier rapporterar ofta sent och föga initierat och/eller vinklat om vad som faktiskt händer på den här fronten i Tyskland. Förbud mot trafik med dieselbilar utan partikelfilter och bensinbilar utan katalysator i vissa särskilt utsatta zoner finns redan i Tyskland sedan ett tiotal år tillbaka.
Det som Deutsche Umwelthilfe håller på med är ju helt teknikneutralt och bryr ju sig inte om vilken avgasnorm bilarna uppfyller, de stämmer ju staden för att luftkvaliteten är sämre än Eu:s normer kräver. Hur staden sedan skall lösa det är ju en lite svårare fråga, kanske ett förbud mot dieselbilar?
Visst är det Deutsche Umwelthilfe håller på med teknikneutralt och inte direkt relaterat till några avgasnormer. Än sen?
Mwi skrev:Orkar man läsa lite Tyska så finns det ganska mycket att läsa. Här är lite om Euro 6 klassade bilar, blir nog ganska svårt att låta de köra i städer och samtidigt inte bryta kraven på luftkvalitet.
https://www.heise.de/autos/artikel/DUH- ... 71756.html
http://www.duh.de/pressemitteilung/deut ... eber-9-fa/
http://www.duh.de/pressemitteilung/deut ... is-zu-172/
http://www.duh.de/fileadmin/user_upload ... DUH_01.pdf
Att alla bilar släpper ut mer av det mesta i faktisk körning än i prov enligt nuvarande körcykel vet vi sedan länge. Vad vi också vet är att Euro 6-bilar släpper ut avsevärt mindre än äldre dieslar. När ett gränsvärde för NOX första gången infördes i samband med Euro 3 år 2000 var det tillåtna värdet för dieslar drygt sex gånger högre än idag. Före dess kunde man släppa ut hur mycket NOX som helst. Det är således de äldre bilarna man i första hand bör fokusera på om man vill förbättra luftkvaliteten, då även förstås bensinbilar som inte uppfyller den kravnivå man bestämmer sig för att upprätthålla. Min V70 T5 -02 har högre mätvärden för NOX-utsläpp än min V70 D4 -15.
#1179288
Eftermontering av partikelfilter, hur gammal bil kan man ha till det för att göra en lyckad operation?

Det är ju antagligen inte värt pengarna inom Sveas gränser idag men det kanske går att rädda någon 80-tals diesel...

Det ska väl typbesiktigas och meckas och någon fördel skattemässigt lär väl inte heller vara möjlig.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
#1179326
I princip kan vilken diesel som helst efterutrustas med partikelfilter, dock inte samma typ av filter som monteras på fabrik på nyare bilar. Mer info om saken här under "Nachrüstung PKW und LKW":

https://de.wikipedia.org/wiki/Dieselru% ... ikelfilter

Partikelfilter började fabriksmonteras på vissa nya dieslar på Europamarknaden 2005 (Euro 4) men blev inte nödvändiga över hela linjen förrän 2009 (Euro 5). Så man behöver inte gå så himla långt tillbaka i tiden för att hitta dieslar som saknar partikelfilter.

Hur de regler som är av intresse i sammanhanget ser ut i Sverige vet jag inte. Inte heller något om kostnaderna. Men i Tyskland tror jag det blev rätt vanligt med eftermontering i samband med att partikelfilter började krävas för att få köra diesel i vissa utsatta zoner för ett tiotal år sedan.
#1179327
Lövet skrev:Ja men nästan bara i folkmun. Vägskyltar, Transportstyrelsen, Verkstäderna mfl använder alla KM här också.
Det finns förstås rätt bra skäl för det. Man kan liksom inte vänta sig att några andra än svenskar skall begripa vad i h-e en svensk mil är. ;-)
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 61

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]