Moderator: Moderatorer

grillchips skrev:
DaltonSleeper skrev: Jag har aldrig någonsin använt tratt till spolarvätska :o
Vet dock inte vad du kör för dunk, jag brukar köra standard 4L blandad.
Jag gjorde inte det i början heller och anser mig väl vara hyggligt skicklig på att inte söla, men det är så jädra mycket smidigare med en sånhär som skruvas på dunkarna:
...
Tror det var joel80 här på forumet som tipsade mig om denna, 60 pistoler på Biltema. Värt varje öre. Efter nästa användning hivar jag in den i reservhjulsbaljan istället för förrådet.
Passar på att ranta lite: blir lika förbannad varje gång jag fyller på, eftersom tanken i bilen verkar ta ungefär 3.75l. Så står man där med en skvätt kvar i sin 4l-dunk efteråt. :-(O)
I see :) Min potta verkar något större och när det börjar varnas (ca 1 liter) så brukar jag fylla på en dunk. När man väl behöver så går det åt rätt mycket, fram/bakruta samt framlyktor.
Volym:
• Bilar med strålkastarrengöring: 6,5 liter.
• Bilar utan strålkastarrengöring: 4,5 liter.
joel80 skrev:Sen använder jag aldrig färdigblandad spolarvätska.. man borde ta rejält mkt mer betalt för det.. Frakta runt en massa vatten i hela Sverige till varenda mack helt i onödan. :(
Så jobbigt är det inte att gå till "luftskåpet" och ta en kanna vatten tycker jag... och tycker man det är jobbigt kan man fylla på färdigblandat ifrån en sån där pump istället.
Det är ganska dyrt redan om man köper något som faktiskt fungerar, typ 50-80 spenar. Brukar vänta in 3 för 99 och alltid ha skuffen fylld med minst tre dunkar. Brukar alltid tanka full tank (70L) då man åker långa sträckor ute bland buskarna där det är tre mil till närmaste mack, då föredrar jag färdigblandad spolarvätska från skuffen än det dyra (15-20 kr/L) på stationen 3 mil bort.
DaltonSleeper skrev:
joel80 skrev:Sen använder jag aldrig färdigblandad spolarvätska.. man borde ta rejält mkt mer betalt för det.. Frakta runt en massa vatten i hela Sverige till varenda mack helt i onödan. :(
Så jobbigt är det inte att gå till "luftskåpet" och ta en kanna vatten tycker jag... och tycker man det är jobbigt kan man fylla på färdigblandat ifrån en sån där pump istället.
Det är ganska dyrt redan om man köper något som faktiskt fungerar, typ 50-80 spenar. Brukar vänta in 3 för 99 och alltid ha skuffen fylld med minst tre dunkar. Brukar alltid tanka full tank (70L) då man åker långa sträckor ute bland buskarna där det är tre mil till närmaste mack, då föredrar jag färdigblandad spolarvätska från skuffen än det dyra (15-20 kr/L) på stationen 3 mil bort.
Min bil börjar varna när jag har säkert en liter kvar.. Det brukar räcka flera dagar framåt... Till närmsta mack behöver man spola rätt mycket för att det ska ta slut innan. :)
Själv fyllde jag min spolarvätskatank vid senaste besök på ortens Q8, hela 9 liter gick det i
innan jag började fundera på varför det tog sådan tid att fylla upp då tanken inte ens var
tom utan precis hade börjat varna. Kan tillägga att jag fortfarande inte såg spolarvätskan, dvs
tanken var inte full efter 9 liter....Gick in på macken för att förklara att deras pump måste vara sönder.
Fick ingen respons, utan det verkade helt i sin ordning. DU har tankat 9 liter...

Jag som trodde att spolarvätskatanken på V60 var runt 5 liter....snacka om teknologi när det går i 9 liter.

Nej, höjer ett varningsfinger för de där pumparna med färdigblandad spolarvätska, smidigt ja, men
mackägarna verkar inte tro att pumpen kan vara sönder. Misstänker dock att det var något problem med
flödet då det sipprade rätt dåligt, troligen mäter den inte volymen den pumpar igenom, utan tiden man
håller inne handtaget och är det då dåligt tryck så tappar man volymen.

Tror det var sista gången jag tankar på Q8 över huvudtaget när de inte kan inse att det inte går att tanka
9 liter spolarvätska i en v60.....
Wolfyswe: Det är för att mackar är kiosker med bränsleföräljning idag samt att folk verkar oförmögna att tänka själva. "Det står ju 9 liter på skärmen" :roll:

Vilka minnen när man cyklade till macken för att handla ett bränslefilter och en Mer, var man på gott humör och det var fredag kanske en lakritsrem fick följa med :wink: Men det är väl just därför de skolat om, se bara min inköpslista ovan, 1/3 bildelar och 2/3 snask :wink:

F-n vad folk hinkar i spolarvätska förresten, tror jag förbrukar 1L på ca 300 mil själv
Jag rullar 1000-1500 mil om året och gör utan vidare av med en 4l-dunk under de slaskigaste månaderna. Men jag använder mina friskt också, framförallt efter att ha insett hur lätt det var att bli av med rövplåster om man hängde på spolarspaken en stund.
Så de där 3 för 99:- brukar jag också haka på. Det är förresten dags nu, såg att lokala Coop hade ändrat priset på sina 4l-dunkar från 49 (eller om det var 59)kr styck till 3 för 99. En får inte va dum! :D
Håller med dig Micce, man kan inte dricka spolarvätskan. Sist jag sprutade på spolarvätska måste ha varit i påskas eller nått sånt. Fått fylla på en gång under det året jag har haft bilen :roll:
grillchips skrev:.........Men jag använder mina friskt också, framförallt efter att ha insett hur lätt det var att bli av med rövplåster om man hängde på spolarspaken en stund.

Det är i princip enda gången jag använder spolaren. :D :D Men det är mycket effektivt.
Jim: Du räknas inte, tvätta bilen minst en gång i veckan = slippa mycket spolarvätska. :lol:
  • 1
  • 755
  • 756
  • 757
  • 758
  • 759
  • 1912

Annars kan du gå till exv Skruvat hemsida kn[…]

Någon som har RTTI som fungerar nu i dagsl[…]

Byte huvudbromscylinder

:-)

1. Vad kostar den? 2. Visa gärna steg f&oum[…]