Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silentstride
Rådlös skrev:Lite kompletterande data: Jag har en V70 2.0F -08. Den drar 1,18 l/mil på E85. Jag har aldrig tankat något annat. Om man drar släp, husvagn eller andra krävande ting så drar den markant mer. Jag har inga siffror för det, men man märker på bränslemätaren när man har dragit klart att det drog lite extra.
Efter 5 år upphör registreringen som miljöfordon. Då ökar skatten lite, min ligger på något mellan 13 - 1400 per år. Men du får naturligtvis köra så mycket du vill på E85 om du vill det. Men byråkratin ser inte din bil som en miljöbil.
Servicekostnader är ett eget kapitel för F-modeller. Sök och läs mer om det här på forumet, eller fråga mig i ett PM så berättar jag mer när jag inte är i tidsnöd.
Jag läste ett tidigare inlägg som du skrivit som var mycket informativt gällande oljebyten. Är det en manuell växellåda eller automat på din? Om man enbart tankar bensin, förbrukar bilen minde bränsle?
av Rådlös
Det är enbart manuell växellåda. Det kom automat någon eller några årsmodeller senare.
Liter per mil blir lägre med bensin än med E85. FFV-motorer (etanolmotorer) drar generellt mer liter per mil. Men i vissa lägen är det billigare att köra på E85 än på bensin. Det förekommer priskrig på E85 ibland. Och E85 har 104 oktan. Det betyder att din motor kan pressa förtändningen lite mer än med bensin och du får i bästa fall ett bättre utbyte av den tillförda energin.
I T4F-modellen, kom 2012 (tror jag?) har man pressat ner bränsleförbrukningen till under litern i gynnsamma fall. Samtidigt höjt effekten och vridmomentet.
Du skrev höga varv på motorväg. Min varvar ganska exakt 3000 varv vid 100 km/tim på femmans växel.
En liten bonus till FFV-bilen. Alla Volvos FFV har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Det är Volvos (Calix) eget sortiment och det är fullt utbyggbart med tillbehör som finns i Volvobutiken, kupévärmaruttag, timer etc. etc.
Och en språkförklaring till den som eventuellt inte visste: FFV är Volvo- och Fordspråk. Det betyder Flexifuel vehicle. Alla bilfabrikat som tillverkar (tillverkade) E85-fordon har sin egen benämning, VW, Renault, GM och så vidare.
Användarvisningsbild
av apersson850
3000 r/min vid 100 km/h är ganska mycket. Inte ens min gamla 854 surrade på det sättet. Den gjorde 123 km/h (indikerat) vid 3000 r/min, minns jag.
av silentstride
Saken är den att min v50 börjar krångla. Servade den hos Upplands Motor och två veckor senare har jag ingen olja på stickan. Åker dit, de tömmer den på olja och får ut 2 liter. 2 för lite med andra ord. Allt såg torrt och tätt ut enligt de 3 mekaniker som kom och kolla lite snabbt. De bytte olja, fyllde på med 4,3l, och filter och bad mig komma tillbaka efter 100mil. Idag ska de titta på den så får vi se vad domen blir. Utöver det felet så lät den konstigt dessutom, så testa spruta vatten på en rem så försvann det och kom tillbaka. Bytte den för 2t och nu låter den fint igen. Kommer även något klonk då och då i samband med acceleration och ojämn väg. Om man plötsligt trycker ner plattan i botten på lägre växel så kommer klonket. Känner ändå att det är dags att byta till något större för familjen växer nog med en till inom en snar framtid.

Jag blev väldigt intresserad av -09 2,5ft när jag såg att polestar optimerar 200hk till 258hk och gör 8.1s till 7.1s.

Är det Ford som tillverkar 2,5ft? Läste någonstans att de tillverkade 2.0f.
Går det att köra enbart på bensin med dem?

Edit: Ac är trasig också. Kondensor läcker
Senast redigerad av 1 silentstride, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
T4F och T4 är exakt samma motor förutom några enstaka komponenter.
Att försöka dra slutsats av en motors kvaliteter beroende på vem som tillverkat den är inte rätt sätt. T4 är en utmärkt motor som kombinerar låg förbrukning och vridmoment som överträffar väldigt mycket som producerats i svenska fabriker...
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]