Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silentstride
Går i tankarna att köpa en v70 -10 framåt och vill gärna ha lite köpråd.

aut vs man, finns det några nackdelar med att köpa automat, några kända fel etc? Jag vill ha automat men om det ska krångla och bli dyrt köper jag hellre manuell.

Bilar som jag kollat på har gått allt mellan 9-14t mil. Något speciellt att tänka på där?

Är det rem eller kedja?

2.0F eller 2.5ft, speciellt att tänka på?
Användarvisningsbild
av Urbis
Om inte oljan i automaten är bytt så kan det vara läge att göra det. Ingår tyvärr inte i serviceschemat. :(
av Schmoyoho
Oljebyte i lådan är inget absolut måste men definitivt något som rekommenderas för livslängden och för bra växlingar. Automaterna TF80 med momentomvandlare vill jag påstå är bra, däremot vet jag inte om 2.0F kan ha powershiftlådan (dubbelkoppling) som jag har för mig är mer strulbenägen. Fördel TF80: bekvämt och mångsidigt t.ex vid släpdragning. Nackdel: drar lite mer soppa vid stadskörning.
av Lövet
Även om det kan framstå som att Powershift är strulbenägen för att det finns fler rapporterade trådar om det än TF80 varianterna så är det en lätt viskning jämfört med DSG problemen under några år. Så länge man inte köper en begagnad taxi eller budbil från Stockholm skulle jag inte vara orolig för lådan. Däremot är den inte lämplig om man har för vana att åka runt och fickparkera släp i uppförsbacke.
av silentstride
Tack för alla tips. Lutar mot en 2,5 då jag läste att 2.0 har höga varvtal i motorvägshastighet. Pendlar ganska långt i 110 vardag.

Vilka är automaterna TF80 med momentomvandlare om jag får fråga?

Oljebyte på växellåda är enbart för automat eller även för manuell?

Vilka större service är det på 2,5? Skiljer det sig på 2009 och framåt? Att 2010 och framåt är starkare och snålare vet jag.
av Rådlös
Lite kompletterande data: Jag har en V70 2.0F -08. Den drar 1,18 l/mil på E85. Jag har aldrig tankat något annat. Om man drar släp, husvagn eller andra krävande ting så drar den markant mer. Jag har inga siffror för det, men man märker på bränslemätaren när man har dragit klart att det drog lite extra.
Efter 5 år upphör registreringen som miljöfordon. Då ökar skatten lite, min ligger på något mellan 13 - 1400 per år. Men du får naturligtvis köra så mycket du vill på E85 om du vill det. Men byråkratin ser inte din bil som en miljöbil.
Servicekostnader är ett eget kapitel för F-modeller. Sök och läs mer om det här på forumet, eller fråga mig i ett PM så berättar jag mer när jag inte är i tidsnöd.
av Lövet
silentstride skrev:Tack för alla tips. Lutar mot en 2,5 då jag läste att 2.0 har höga varvtal i motorvägshastighet. Pendlar ganska långt i 110 vardag.

Vilka är automaterna TF80 med momentomvandlare om jag får fråga?

Oljebyte på växellåda är enbart för automat eller även för manuell?

Vilka större service är det på 2,5? Skiljer det sig på 2009 och framåt? Att 2010 och framåt är starkare och snålare vet jag.
Alla femcylindriga har momentomvandlare

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI