Jag har använt ordet som lite humoristiskt... och för att jag tidigare fått en massa frågetecken när jag skrivit ICE-bil. Men förstår vad du menar och i diskussioner är det kanske bra att ha neutrala namn på sånt.
Jag har aldrig egentligen dissat bilobränslena.. och kör ju den ena av våra bilar uteslutande på E85. Jag tror att t.ex HVO kan vara vettigt för att förlänga livet på nuvarande fordonsflottan, och att man erbjuder det som ett rimligt alternativ till ett pris som motsvarar ungefär dieselns idag samtidigt som att man skattar bort oljedieseln mer och mer.
Däremot har jag inte full koll på whell to wheel på HVOn så jag har svårt att bedömma hur pass mycket utsläpp det egentligen för med sig. Inte heller koll på de lokala utsläppen (NOX o sånt...), men fått uppfattningen om att det skulle bli betydligt bättre luft i städerna om fler körde på HVO.
Såg nån dokumentären på SVT häromdagen.. jag länkade den i den andra tråden tror jag. (Vi har förresten hamnat rätt off topic i den här tråden!) ;)
"Elrevolutionen" har börjat, där solceller och vindkraft nu på bred front slår ut kolkraftverk och har fått utsläppskurvan att bromsa in rejält..
Se om ni missade!
https://www.svtplay.se/video/14034616/f ... ista-strid
Saken som många glömmer är att det här inte handlar om miljötänk eller partier med någon antibilagenda... man kan hjälpa till och snabba på (Kolla Norge. Nederländerna och till viss del Kina), eller som i USA, fördröja, det hela med några år beroende på politisk styrning. Men i slutänden är det de ekonomiska och bästa alternativen som vinner. Elmotorer har stora fördelar mot ICE, och de nackdelar med lagring av el som tidigare stoppat upp är på väg att försvinna. När då priset blir detsamma kommer det inte vara någon som längre väljer det sämre alternativet, som dessutom kostar 4ggr så mycket att "tanka" och lättare går sönder. Jag har väldigt svårt att tro att det kommer finnar ICE-bilar som kan konkurrera på de villkoren, även om de görs för att tanka med miljöbränslen.
Det kan inte heller bli billigare att tillverka miljöbränslen än vad det är att tillverka el. Man kan för sjutton redan idag köpa solcellsanläggning till sitt hus (om man har ett sånt) för ca 60000kr som räcker för 2500-3000mils körning per år. (ca 5000kwh)
3000mil per år går väl på minst 27000kr i en ICE, så efter 2,5 år har du fått tillbaka investeringen om du kör så mkt...
Att själv kunna "skapa" sitt bränsle kommer också där förändra rätt mycket.. (Även om man i praktiken kommer få sälja mycket dagtid och sommartid för att köpa tillbaka nattetid och vintertid... slutsumman blir ungefär densamma.)