Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter knappt 900 mil med min XC90 D5 Summun så børjade allt larma från bromsar, airbag till motorstyrning och den dør. Nu har den stått 3 veckor på verkstad i Norge och dom laddar om och laddar om programvaran vilket dom tror det beror på. Ær det någon som har varit med om något liknande?? Måste ju næstan nypa sig i armen før att førstå att det ær sant!
av Knasen
Efter knappt 900 mil med min XC90 D5 Summun så børjade allt larma från bromsar, airbag till motorstyrning och den dør. Nu har den stått 3 veckor på verkstad i Norge och dom laddar om och laddar om programvaran vilket dom tror det beror på. Ær det någon som har varit med om något liknande?? Måste ju næstan nypa sig i armen før att førstå att det ær sant!
Att det är programvara har jag svårt tro, utan att det är fel på bilen, att ladda program hjälper inte, kanske ett dåligt batteri.
av Frigge
Tror inte på mjukvarufel, efter 3 veckor borde den vara lagad isf :lol:

Tror mer på närverksfel pga hårdvarufel.
av SnartXC90ægare
Batteriet kan jag möjligen tro på. Det har varit urladdat en gång när kupelyktan stod på ett par dagar. Sedan har det blivit ganska mycket korta sträckor eftersom jag bor på en liten ort. Han föreslog batterikabeln som första förslag så jag utgår ifrån att dom kontrollerat det.

Nätverksuppdatering är gjorde dom i måndags och så långt fungerar den. Nästa steg var om man tror på den linjen att uppdatera programvaran i alla 17 - 18 styrenheter men som det står någon annan stans är det kanske inte helt riskfritt heller att hålla på och mixtra med programvaran.

Jag som köpte bilen för att kunna lita på den i extremt klimat. Dreams and only drems. Jag längtar ibland efter min Skoda octavia basic basic....

Hur vet man om ett batteri är dåligt? Kan dom mäta det jag menar finns det andra parametrar än volt och ampere?

Trodde det här var forumet?
av Frigge
Är VÄLDIGT skeptisk till att det skulle vara ett mjukvarufel.
Personligen tror jag ju att det är ett hårdvarufel på bilen vilket inte kommer att lagas med att uppgradera samtliga styrenheter.

Nu kan ju ingen här säga vad det är för fel på din bil då det kan vara oändligt många saker som gör ditt symtom.
av SnartXC90ægare
Med 25 mil till nærmaste verkstad så vill man ju vara sæker på att dom har rætt. Verkstæderna har ju en hotline som dom kan ringa till och tydligen har dom varit i konktakt med dom några gånger. Skulle helst vilja ringa dit sjælv men det ær væl hemligt nummer ?! Ska ringa Volvo i Gøteborg och høra.
av Frigge
Vad har DU för glädje av att prata med hotline :roll:

Vad har du för alternativ än att vända dig till en Auktoriserad Volvoverkstad :roll:

Hotline är INTE intresserade av att prata med Återförsäljarkunder då dom endast supportar Verkstan.
av SnartXC90ægare
Æven om jag inte kan något om bilar så kan jag något om mænniskor. Sitter och bedømer vad folk sæger HELA dagarna. Det brukar inte behøvas særskilt många samtal før att høra om dom vet vad dom pratar om. Det skulle gøra mig lugnare.

Nu snackade jag med Volvo kundrelationer utland och de skulle forska lite i saken. Ursækten var att næstan allt ær nedstængt nu i Juli, fabrik osv. Så klart fick jag inte numret.

Bilen står på en verkstad som serviceavtal med Volvo, om det ær det samma som att dom ær auktoriserade vet jag inte men det gissade jag.

I stællet før hotline så får jag nøja mig med dig Frigge! :lol:
av Frigge
SnartXC90ægare skrev:

I stællet før hotline så får jag nøja mig med dig Frigge! :lol:

Tyvärr får du nog göra det :wink:

Ja, det är lite brist på folk i Göteborg nu men Hotline är ALLTID bemannat så där får ju verkstan hjälpen dom behöver.
Tyvärr kan det ju vara så att om det är en mindre verkstad med få mekaniker bilen står på kanske inte kunskapen för felet du har på din bil finns, just nu då förhoppningsvis. Det är långt ifrån alla som behärskar
CAN-nät o MOST-nät på Verkstäderna idag, det är ganska ovanligt med fel på just det o därför tar det ett tag innan många får erfarenhet att jobba med det.

Hoppas dock det löser sig för dig snart.
av SnartXC90ægare
Nu är bilen hemma i alla fall. Kom med Hurtigrutten. Spinner som en katt. Vi är vänner igen. Skönt. Det var nästan läge för separation. Dom hittade inget annat att göra än att uppdatera nätverket och styrenheten. Inga andra fel och det är ju skönt. Känns lite mindre allvarligt med mjukvaruproblem. :lol:

Tydligen var det ganska vanligt med mjukvaruproblem på MY07. Min är ju ganska tidig. Reg 14 aug. Så det kanske är fixat för dom flesta med programvara utan buggar (som om jag visste vad jag pratar om). 8)

om du lägger en destination, "pratar&quo[…]

Det där är väl en ID3?

Besiktade idag på Besikta i Helsingborg. Fic[…]

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]