Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
Tjoo!

Har gått i tankarna att montera dubbla slutrör på min V70. Då det är en my10 så saknar den det och troligtvis för att det är en 2,4D och inte en D5? Har sett att det verkar vara standard med dubbla slutrör på senare årsmodeller som har D4/D5 om jag inte är fel ute.

Hur som helst så har jag hittat dubbla slutrör till bra pris fast det kommer från en S80 T4 tror jag, jag vet inte om det skiljer i rörsvängarna på något sätt på bensinarna eller om ljuddämparen ens kommer dämpa något då jag har en diesel?

Sen är jag lite osäker på om jag behöver något mer än underdelen på kofångaren med färdigskurna hål eller om jag kanske kan såga ut hålen själv? Antar att jag behöver fästet på högersidan till ljuddämparen där också.

Något mer jag skall tänka på?
Kan bekräfta att det på senare årsmodeller, efter ansiktslyftningen 2014, är dubbla slutrör på D4 och uppåt för dieslar och på T5 och uppåt för bensinare. Osäker på vad som gällde dessförinnan liksom på vad som krävs för att göra en bra konvertering.
Här har du ett tips http://sv.bsr.se/trimsatser/t/2674/volv ... -2010-2011 så får du både"skådebröd å limpa"

Både dubbla pipor till din bil och en 217 Hkr-motor som backar upp din attityd :-)-)
av daekol
andersuw skrev:Kan bekräfta att det på senare årsmodeller, efter ansiktslyftningen 2014, är dubbla slutrör på D4 och uppåt för dieslar och på T5 och uppåt för bensinare. Osäker på vad som gällde dessförinnan liksom på vad som krävs för att göra en bra konvertering.
Det går ju att köpa dubbelpipigt om jag inte sett fel på Volvo Accessories. Men då verkar det som att man byter underdelen av kofångaren och bilderna illustrerar runda slutrör. Jag gillar bättre dom ovala slutrören som sitter på senare årsmodeller. :) Men frågan är hur det skulle se ut på en 08-13 modell. Kanske blir bättre i slutändan att byta ut hela baken till MY14, men lampor, silverlist, kofångare och dessutom slutrör skulle inte plånboken tycka om. :-O)
oldtimersmc skrev:Här har du ett tips http://sv.bsr.se/trimsatser/t/2674/volv ... -2010-2011 så får du både"skådebröd å limpa"

Både dubbla pipor till din bil och en 217 Hkr-motor som backar upp din attityd :-)-)
Haha du är inte den första som nämner bsr för mig! :lol: Men jag tycker 420Nm (har automat och har för mig att det inte är 430Nm då?) räcker gott och väl än så länge. Spinner däck som det är redan så att öka till 500+ känns inte optimalt tyvärr. Hade jag haft AWD hade det varit en annan femma. Sen kommer vi ju till det där med runda slutrör igen. :cry:
av daekol
Ah nice! Tack för bilderna. Blir nog att byta till nedre delen för mig också, skulle nog inte se bra ut om man började kapa, inte för att man så ofta ligger och kikar hur det ser ut under men ändå.
daekol skrev:Det går ju att köpa dubbelpipigt om jag inte sett fel på Volvo Accessories. Men då verkar det som att man byter underdelen av kofångaren och bilderna illustrerar runda slutrör. Jag gillar bättre dom ovala slutrören som sitter på senare årsmodeller. :) Men frågan är hur det skulle se ut på en 08-13 modell. Kanske blir bättre i slutändan att byta ut hela baken till MY14, men lampor, silverlist, kofångare och dessutom slutrör skulle inte plånboken tycka om. :-O)
Ja att ansiktslyfta hela baken (om man nu kan säga så om en bak) är en idé. Tycker Volvo lyckades bra med just den delen när de ändrade designen 2014. Inte så att jag någonsin varit förtjust i bakdelen på V70 II men den blev i vart fall klart bättre efter "lyftet". Dock kan man nog inte räkna med att komma särskilt billigt undan även om man lyckas hitta alla delarna på skroten. ;-)
daekol skrev:
andersuw skrev:Kan bekräfta att det på senare årsmodeller, efter ansiktslyftningen 2014, är dubbla slutrör på D4 och uppåt för dieslar och på T5 och uppåt för bensinare. Osäker på vad som gällde dessförinnan liksom på vad som krävs för att göra en bra konvertering.
Det går ju att köpa dubbelpipigt om jag inte sett fel på Volvo Accessories. Men då verkar det som att man byter underdelen av kofångaren och bilderna illustrerar runda slutrör. Jag gillar bättre dom ovala slutrören som sitter på senare årsmodeller. :) Men frågan är hur det skulle se ut på en 08-13 modell. Kanske blir bättre i slutändan att byta ut hela baken till MY14, men lampor, silverlist, kofångare och dessutom slutrör skulle inte plånboken tycka om. :-O)
oldtimersmc skrev:Här har du ett tips http://sv.bsr.se/trimsatser/t/2674/volv ... -2010-2011 så får du både"skådebröd å limpa"

Haha du är inte den första som nämner bsr för mig! :lol: Men jag tycker 420Nm (har automat och har för mig att det inte är 430Nm då?) räcker gott och väl än så länge. Spinner däck som det är redan så att öka till 500+ känns inte optimalt tyvärr. Hade jag haft AWD hade det varit en annan femma. Sen kommer vi ju till det där med runda slutrör igen. :cry:
Spinner det så spinner det och då håller ju grejerna, får använda "lagom" med gaspådrag.
När jag köpte min XC70 av 2012 års modell, då fick man dubbla slutrör till alla med AWD. Vilket alltså innebar T6, D5 och D3 (2,4 liter). Men DrivE och D3 (2 liter) med FWD hade inte dubbla slutrör.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]