Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Boka service av bil via VOC med offert från de tre närmaste verkstäderna när det börjar vara dags för detta...
Ta bort automatlådans växelspak i mittkonsolen och ersätt med förvaring eller smart telefon ställ. Växellägen kan ha knappar eller vred som tar mindre utrymme eller en spak vid ratt ala MB. Vill man växla manuellt finns paddlar.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Hagge310 skrev:Ta bort automatlådans växelspak i mittkonsolen och ersätt med förvaring eller smart telefon ställ. Växellägen kan ha knappar eller vred som tar mindre utrymme eller en spak vid ratt ala MB. Vill man växla manuellt finns paddlar.

Det skulle ju gå att ta bort den helt. Titta hur Ferrari gjorde. Dra båda paddlarna mot dig = N, dra i höger paddel = D, P och R var separata knappar men det borde ju inte vara svårt att lägga in R i vänster paddel efter N också.
riha skrev:
S90D5AWDRdesign skrev:Farthållare:
Låt farthållaren reagera på hastighetsskyltarna, i övrigt samma inställningar som idag, dvs att tillåta marginal på t.ex. 5 över angiven fart.
Nja, jag har två tillfällen kört på en och samma väg där det blivit 30 km/h (från 50) och i samband med det så har bilen visat att det är 120 km/h på den sträckan, misstänker det står någon annan skylt sidan om 30 skylten eller precis efter den som bilen tolkar som en hastighetsskylt, har dock glömt bort båda tillfällena att kolla vad det kan vara för skylt.
Jag skulle inte vilja att min bil får för sig att gasa upp till 120 istället för ner till 30 bara för att den läser av en skylt fel...
Har råkat ut för samma sak, två gånger på samma ställe. Skall kolla noggrannare nästa gång vad det kan vara.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Lövet skrev:
Hagge310 skrev:Ta bort automatlådans växelspak i mittkonsolen och ersätt med förvaring eller smart telefon ställ. Växellägen kan ha knappar eller vred som tar mindre utrymme eller en spak vid ratt ala MB. Vill man växla manuellt finns paddlar.

Det skulle ju gå att ta bort den helt. Titta hur Ferrari gjorde. Dra båda paddlarna mot dig = N, dra i höger paddel = D, P och R var separata knappar men det borde ju inte vara svårt att lägga in R i vänster paddel efter N också.
Gud vad omständligt. Frågan är om jag vill har fler spakar vid ratten. Nog att fippla på där. Blinka hit, blinka dit, torkad tutan lite, mera massor, ibland, spola, torka baka, torkad mera bak, spolas bak, torka fort, torka långsamt, ljus lite, mera, inget, massor, tuta ljus, m.m. En fasligt massa inställningar på spakarna.
Någon som orkar räkna efter hur många val som finns?
Paddlarna sitter ju redan där ändå
Lövet skrev:Paddlarna sitter ju redan där ändå
Men att man då skall komma ihåg ännu fler suspekta funktioner. Dra båda, dra en, dra igen, var det fram? Bak? Och extra knappar?
OM det nu skall vara en spak till är det ju mer intuitivt med en klassisk rattväxelspak.
salmonsalar skrev:
riha skrev:
S90D5AWDRdesign skrev:Farthållare:
Låt farthållaren reagera på hastighetsskyltarna, i övrigt samma inställningar som idag, dvs att tillåta marginal på t.ex. 5 över angiven fart.
Nja, jag har två tillfällen kört på en och samma väg där det blivit 30 km/h (från 50) och i samband med det så har bilen visat att det är 120 km/h på den sträckan, misstänker det står någon annan skylt sidan om 30 skylten eller precis efter den som bilen tolkar som en hastighetsskylt, har dock glömt bort båda tillfällena att kolla vad det kan vara för skylt.
Jag skulle inte vilja att min bil får för sig att gasa upp till 120 istället för ner till 30 bara för att den läser av en skylt fel...
Har råkat ut för samma sak, två gånger på samma ställe. Skall kolla noggrannare nästa gång vad det kan vara.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
I mitt fall var det någonstans mellan/runt Tumba och Tullinge tror jag i samband med att vi skulle köra ut till Lida för att springa Toughest för någon vecka sedan. Vet inte om det är exakt samma ställe som för din del, men det är rätt suspekt/intressant om det finns fler ställen där det kan slå så pass fel mellan 30 och 120.
Hanzon skrev:Notis i VOC appen när bilen är färdigladdad samt kunna se antal mil kvar på batteridrift i VOC på samma sätt man kan se hur många mil bensinen räcker.
Plötsligt händer det:) Ser även när bilen är färdigladdad i appen numera.
Bilagor
IMG_0292.PNG
IMG_0292.PNG (127.79 KiB) Visad 379 gånger

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]