Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Kan någon här hjälpa mig att försöka få fram vad som eventuellt är fel på min bil...
Jag köpte min bil för exakt en vecka sedan och åkte raka spåret till bilprovningen då det var dags för första besiktningen och kände att det var lika bra att få den gjord. Besiktningen blev UA och jag åkte lyckligt hem med min nya bil. Dagen efter är jag ute och åker lite i stan och när jag sedan kliver ut på en landsväg och kör i 70 km/h så hör jag ett ljud som jag relaterar till typiskt hjullager ljud. När jag släpper gasen och "motorbromsade så håller det i sig ner till drygt 10 km/h. Jag åkte till Volvo så deras support tekniker fick åka med och lyssna och när vi kom tillbaka så sa han att det troligtvis var däcken då dom var lite "sågtandade". Så han rekommenderade att jag byte däck. Jag frågade flera ggr om växellådan verkade som det ska och han sa att den växlade väldigt mjukt och fint och bilen i övrigt gick väldigt tyst. Igår när jag åkte hem från jobbet så lät det från 50-100 km/h (ungefär) och tänkte att jag idag skulle få se om det blev skillnad. Fick mina nya fälgar och däck monterade i eftermiddags och verkstaden kollade om det glappade, vilket det inte gjorde och det gjorde det inte när jag besiktade heller förra veckan.
Sätter mig i bilen och rullar i från verkstaden och ljudhelvetet är kvar.

Nån som kan ha en aning om vad det kan vara? Låter som sagt som ett typiskt hjullager ljud.
Senast redigerad av 1 KentaD4, redigerad totalt 0 gånger.
Leafs: Det är oförändrat när jag svänger tycker jag. Verkar ihållande.

Volvofantast: Skall säga till Teknikern på Volvo att kolla det imorgon, tack!
Jag är så sjukt orolig att det ska vara växellådan, så det blir nog sömnlöst i natt.
volvofantast skrev:Ja så gjorde volvoteknikern när dom konstaterade att mitt hjul lager var dåligt,då får vi hoppas att det är ett hjullager och inte något värre.
Jag har aldrig haft automatlåda innan så jag vet inte hur det blir när dom pajar och om det isåfall låter som ett hjullager ljud, men hoppas få mindre smärtsamt besked imorgon :)
Fick tipset att hissa upp bilen och använda en mejsel som stetoskop mot fjädern, ska tydligen höras när man snurrar på hjulet.
Det finns ju fortfarande delar som snurrar i lådan, i och med att hjulen går runt, men belastningen försvinner ju på de delarna i alla fall.
"Min" mekaniker hos Volvo där jag bor brukar lyfta bilen, låta motorn gå på tomgång med D ilagt och så lurvar han omrking under bilen som bästa läkaren, med stetoskopet i högsta hugg, och lyssnar sig till var det morrar. Han säger att det nästa alltid avslöjar rätt lager.

Hade likadant problem på vår 2010 2.4 […]

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]