Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft detta problem nu i kanske 2år.
Gäller min V70n 02 t5 chippad.

Plötsligt tar kopplingen längre ner och inom två dagar så kan jag inte koppla.

Börjar alltid lika dant. Kopplingen blir slapp, pedalen åker knappt upp. Och tillslut tar inte kopplingen något..

Från att jag börjar känna något konstigt så är det max två dagar tills den e kass.

Jag har bytt 5-6 gånger nu. Håller 2-3 månader.
Jag har bytt broms, kopplings olja.

Vad mer kan jag göra?
Det låter ju exakt som när vätskenivån är för dålig.
Du är säker på att det finns tillräckligt med vätska kvar i koppen?

Kopplingen har egen behållare innuti behållaren för att den omöjligt ska kunna tömma för bromsarna.
Man måste överfylla nästan, innan den fylls på, och det är svårt att avgöra nivån just där.
Läckage kanske?
Hade själv läckande slavcylinder på en S70 i några år, och när det blev exakt som du bekriver, fick man fylla på igen. Kanske varannan månad eller så....
(Hade därför alltid vätska med i bilen)

Har du testat att bara fylla vätska när kopplingen börjar krångla för att se hur länge det stoppar, eller byter du huvudcylindern direkt?

Föresten:
Du har väl DOT4 och inte DOT5 bromsvätska eller nått annat tok? (DOT5 är siliconbaserad och total-fel. DOT4 är glykolbaserad och rätt)
Eller Citroens LHM vätska som är oljebaserad och helfel därav....
Har du någon av vätskorna ovan, börjar snart bromsarna krångla också, och förklaringen funnen.....
Fyll bara på. Den luftar sig själv om slavcylindern rör sig.

Bromsvätska dunstar lätt, och lämnar inte nödvändigtvis spår som ett oljeläckage.
Det är ju glykol, mer eller mindre.
Det gick fylla på någon matsked sen vart det upp till kanten. Så det berodde tyvärr inte på oljan.
Hade köpt på mig en begagnad huvudcylinder om detta skulle hända igen. Så nu funkar allt.
Tog isär huvudcylindern men packningarna va hela.
. Vet någon om det går köpa renovering kitt till dessa?
Vill bara förtydliga att det är när nivån i behållaren är på max som man fyller på till kopplingen, den ligger kvar på max när man sakta sakta fyller på. När den sedan är full i kopplingen med, så börjar den stiga upp mot locket.
2ägaren skrev:Vill bara förtydliga att det är när nivån i behållaren är på max som man fyller på till kopplingen, den ligger kvar på max när man sakta sakta fyller på. När den sedan är full i kopplingen med, så börjar den stiga upp mot locket.
Jo det stämmer. Men det e inte mitt problem nu. Jag får den att funka i några månader och den drar ingen bromsolja
Du är säker att det inte är slavcylinder som är trasig då? Går huvudcylindrarna sönder? Går packningen i dem varje gång? Man kan testa dem manuellt genom att blåsa i dem och flytta cylindern. Får du för högt tryck i dem kanske? Fjädern på kopplingspedalen är helt frisk?
Låter helskumt.

Det är inte någonting inne vid pedalen som gör att det tycker snett och förstör huvudcylindern i förtid?
Eller trycker den för långt så det inte öppnar till behållaren som det ska?
Eller för kort så den dras ut för långt när pedalen släpps upp och skadas?

Att det inte är något slags stopp i slangen typ kladd som kan bildas i bromsvätskekoppen har du kollat, gissar jag.
Kopplingen försvann för några år sedan då byte jag huvudcylindern. (för jag trodde det kunde bero på den)
Och då hjälpte det.

Sen började vlådan låta så jag hade nere den och bytte koppling slavcylinder mm.

Sen började pedalen kännas konstigt och dagen dyker hade jag inte koppling. Den va helt i bott. Jag gjorde som första gången och bara bytta huvudcylindern. Funkade kanon igen.

Tredje gången kanske ett år sedan så gav den upp igen. Då reagerade jag på hur det kunde bli så här hela tiden. Jag byte då all bromsolja, kopplingsolja och bytte huvudcylindern igen. (jag har aldrig egentligen undersökt bara gillat läget och bytt.)

Nu har det hänt ytligare två gånger efter oljebytet.
Denna gång tog jag isär två av de sparade trasiga cylindrarna. Båda hade hela packningar. Och blåser jag med mun styrka så släpet den igenom lite tills man trycker in fjädern då är det hel stopp (ska va så?)

Egentligen skulle jag prova att montera dit en av de "trasiga" nästa gång så kanske det funkar lika bra. Jag har bara gjort det snabbaste och bytt ut den så fort det krångla.

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]