Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej :)

Vad kul det är att skruva med gammalt rostigt skit...NOT... nu kommer jag ihåg varför jag slutade skruva själv och överlät jobbet
till Volvoverksta'n :wink:

Nåväl när ett par servicebesök börjar kosta mer än vad bilen är värd (940 Turbo 190hk -92 13200 mil) och man har tid att göra
jobbet själv så...

Började med att jag skulle byta handbromswire som gått mitt av, men nu lutar det åt total renovering av bromsar bak (d.v.s
byta ut delarna)

Skylten som talar om vilket bromsfabrikat som är monterat på bilen är borta sedan en sidokrock för många år sedan men jag
har identifierat bromsoken till att vara ATE med 40 mm kolvar. (kolvstorlek är instansat på framsidan av oket och blev svagt
synligt efter att rosten körts bort med en roterande stålborste)

Dammskyddet är kass på en kolv, som mycket riktigt sitter fast, och jag lekte ett tag med tanken att köpa renoveringssats för kolv.

Jag har ett par frågor som jag hoppas någon kan besvara:

Hur är det med dessa renoveringssatser (Volvo eller Mekonomen) är en sats för en kolv eller hela oket d.v.s två i mitt fall?

Sannolikt väljer jag nog ett utbytesok istället.

Fråga nummer två: jag ser att mekonomen har två typer av ATE-ok med 40mm kolv, med och utan balansvingar.
Vad innebär det och framgår det av bilden på mitt ok vilken typ jag har?

Bild

På bilden har jag markerat bromsslangens förskruvning och jag undrar om den är gängad ner i oket samt om den är av typen
som kan rotera fritt eller om hela slangen vrider sig med när man skruvar.

(Det våta är rostlösare som jag sprutat på, vägsalt är skit!!)

Bromsslangen ser rätt stabil ut och verkar inte vara så lätt att klämma ihop, duger en Biltema tång? (1'an)

Bild

Hoppas nå'n med erfarenhet har tid att svara på mina frågor.

mvh /Leif
Senast redigerad av 1 TurboLeffe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Om jag inte minns fel så fick jag (på Mekonomen) två kolvpackningar, två dammskydd och en plugg för luftnippeln då jag köpte en renoveringsats.
Du har utan vingar vad jag kan se...men det har ingen jättebetydelse, det viktiga är att diametern på oken är densamma.
Ja, förskruvningen är gängad ner i oken. Nej, slangkopplingarna roterar inte fritt utan hela slangen vrider sig...
Jag tror att Bromsslangtång (1) är för klen...
Har själv använt mig av Slangtång (2) så funkade kanon... tyvärr var jag nog inte ensam att tycka så, då en långfingrad tjuv hittade den!
av TurboLeffe
Tack Jocke, det tog hand om alla mina frågor :D

/Leif
Användarvisningsbild
av Sparkz
MED balansvingar vad jag kan se, det är knölarna på utsidan av oket. Spelar ingen roll för funktionen, men är det bytesok vill säkert Mekonomen ha samma typ tillbaka.
Ska du renovera så är nr 1 att få loss luftnippeln. Trampa ut kolvarna innan du kopplar loss slangen, annars kan det vara svårt att få ut den som är trög. Håll emot den som går lätt så båda kolvarna är med ut.
Användarvisningsbild
av camaro69
Köp utbytes.

Inte mycket att hålla på med. Bromsarna är väl bland det viktigaste på bilen. Låt inte snålheten bedra visheten.

Det är ju kaffepengar vi snackar om.

:D
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz har helt rätt! Vet inte vad jag tänkte på då jag skrev att det var utan vingar... :oops: Kanske solsting eller något annat påverkande? :roll:
av TurboLeffe
Gjorde jobbet igår och för att slippa lägga mer tid på gammal rostig skit köpte jag utbytesok, så nu är allt nytt där bak utom
bromssköldar och slangar.
ramviksrille skrev:du vågar inte köpa feltemas ok då?
Biltema...nej det har jag inte ens funderat på, trodde bara dom sålde brödrostar och trädgårdsmöbler numera :wink: :lol:

Det blev ok från Volvo, de är bara lite dyrare än Mekonomen och jag behövde heller inte lägga ut någon pant.
Dock kunde de gott maskerat kontaktytan i fästena innan lackering, på bilden har jag själv skrapat rent.

Bild

Som man kunde ana ligger naturligtvis gängingången olika från ok till ok (därav min fråga om bromsslang har fritt roterande
nippel) så bromsslangen får en liten tvist vilket inte känns bra, det lockar däremot inte särkilt mycket att börja skruva i andra
änden vid bromsröret. (Något visdomsord om risker och förfarande här hade uppskattats.....)

Köpte en liter bromsvätska, fegade med att dra av behållaren utan tappade av via avluftningsnipplar och fyllde på efterhand.
(otroligt mycket skit i vätskan, botten på uppsamlingsflaskan ser ut som man slängt i en handfull smågrus!)
När jag precis krupit in för att lufta höger fram small det till någonstans och se'n väste det.... jag far upp och ser att locket på
min Mekonomenluftare ,som jag köpt för runt 20 år se'n (a' 94:-), delat på sig så jag fick be grannen att trampa på bromsen
medan jag luftade bromsarna fram.

Jag hade precis pumpat däcken till 2,7 kg dagen innan (vid 25 grader), slangen var kopplad till vänster framhjul och eftersom
jag lyft höger fram med domkraften blev klart belastningen större på vänsterhjulet.
OK hellre att locket delar på sig än att kärlet spricker, Volvo säger ju att man skall trycksätta systemet med 2-3 kg vid luftning
men jag vet inte var gränsen ligger för att kärl skall spricka?

Bild

Kostnad, volvo originalgrejor utan Volvokortsrabatt:

handbromswire höger (det enda planerade jobbet) 120:-
bromsskivor bak 2 st. 650:-
bromsklossar bak 312:50
monteringssats 75:-
bromsok bak 2 st. 1950:-
bromsbackar sats 240:-
bromsvätska 1L 99:38

camaro69 skrev:Köp utbytes.

Inte mycket att hålla på med. Bromsarna är väl bland det viktigaste på bilen. Låt inte snålheten bedra visheten.

OK, du får gärna bjuda in mig på en kopp kaffe en dag eftersom du tydligen häller i dig ett väldigt dyrt och exotiskt kaffe :wink:
av TurboLeffe
Sparkz skrev:MED balansvingar vad jag kan se, det är knölarna på utsidan av oket. Spelar ingen roll för funktionen, men är det bytesok vill säkert Mekonomen ha samma typ tillbaka.
Jag trodde nog också det, knölarna verkade inte fylla någon annan funktion, och efter att ha studerat Mekonomens sida ytterliggare framgår det att jag skall ha med balansvingar. (från och med 92)
Trots att man fyller i bilnummer håller deras system inte reda på årsmodell utan man får upp alternativ som gäller för alla (91-98 i detta fallet)

Nu blev det som sagt volvo istället och de har fått tillbaks de gamla idag.
Användarvisningsbild
av camaro69
TurboLeffe skrev:Gjorde jobbet igår och för att slippa lägga mer tid på gammal rostig skit köpte jag utbytesok, så nu är allt nytt där bak utom
bromssköldar och slangar.

Kostnad, volvo originalgrejor utan Volvokortsrabatt:

handbromswire höger (det enda planerade jobbet) 120:-
bromsskivor bak 2 st. 650:-
bromsklossar bak 312:50
monteringssats 75:-
bromsok bak 2 st. 1950:-
bromsbackar sats 240:-
bromsvätska 1L 99:38

camaro69 skrev:Köp utbytes.

OK, du får gärna bjuda in mig på en kopp kaffe en dag eftersom du tydligen häller i dig ett väldigt dyrt och exotiskt kaffe :wink:
Ja det blev inget billigt fika.

Det var ju några år sedan jag köpte bromsok till gummans gamla 740. Hade bestämt för mig att dom var billigare.
Bävar för den dagen mina ok pajar. Dom lär inte vara gratis.

Men passerar du stan ska jag bjuda på en lyxfika. :wink:

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]