Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är ju lite meck att räkna på ett bilägande så jag kan tänka att en och annan förlitar sig på diverse reklam och trevliga personer istället för att källgranska.

Jag har diskuterat bilar på jobbet och bl.a en arbetskamrat ansåg att värdeminskning var inget man skulle behöva räkna med för att det blir så dyra mil då.

Just det resonemanget är inte helt ovanligt och folk får väl räkna hur dom vill. Har man råd så har man.

Det blir intressant att följa marknaden för privat leasing, jag tror det finns en framtid om det sköts rätt.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Lövet skrev: Det är fysiskt omöjligt att köpa exempelvis en VW Polo, försäkra den, köpa vinterdäck och service i 3 år för 1995kr i månaden.
Oj oj oj vad billigt, behövs alltså ingen kontantinsats, bara hämta bilen och betala 1995 i månaden. Nya Polo är ju som förra Golfen. Det är väl hälften av vad det kostar om man köper den själv.
Gällande elbilar. I senaste numret av Teknikens Värld (13/2017) testas 4 elbilar.
Det är BMW I3, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf och Renault Zoe. Jag vill inte avslöja för mycket, men del överraskande saker kommer fram gällande bland annat väghållning. Köp tidningen och läs om ni inte redan prenumererar.
Snappade just upp att det israeliska företaget StoreDot säger sig ha elbilsbatterier på gång som skall klara att laddas upp fullt ut på bara fem minuter och då ge en körsträcka på 48 mil. Men då vill det ju till rätt rejäl laddningsapparatur. Om vi antar att det åtgår två kWh per mil lagrar batteriet 96 kWh. För att få i det på fem minuter måste uttaget kunna leverera 12 x 96 kW = 1152 kW. Därtill lär det krävas en rätt tjock laddkabel.

https://www.store-dot.com/business-units
Man får ta batterinyheterna med en nypa salt. Det pågår extremt mycket forskning på batteriesidan och då är det nog så att många av varianterna aldrig kommer nå produktion.

Snittet för elbilar ligger lite lägre.. Runt 1.6 - 1.7kwh per mil. (Teslan är en stor tung muskelbil.. Drar därefter..)

48 mil skulle då vara ca 80kwh..
Skulle behövas kräma på 960kw. Vissa laddare för bussar är idag på 600kw..

Teslas ligger på 150kw, men då är två laddplatser anslutna till en sån anslutning. Så laddar två bilar i full fart på samma stolpe får dom ut ca 75kw var.. Tesla brukar ha 4-6 sånna stolpar per plats. Alltså upp till kring 900kw per plats. Så själva framdragningarna är inte omöjliga. Största Tesla laddplatserna har upp mot 24 laddplatser.. Alltså 12 laddstolpar.. 1800kw framdraget.

Nu tror jag inte behovet riktigt ligger på så hög och snabb laddning. Men kommer det ett batteriet som klarar det är det ju fint.
Tänk er att det på en elbil med ca 45 mils räckvidd handlar om att man ofta då kört minst ca 4h innan man behöver ladda, och då kanske man behöver en paus på mer än 5 min.. Det är ju inte som att man åker in till macken och ska tanka och står och håller i laddkabeln under tiden... Man går o pissar.... Köper en korv och en läsk.. Eller sätter sig och äter nått..

Vardagsmässigt kommer man aldrig snabbladda.

Tror det viktigaste så småningom är logistik vid laddplatserna.

Alltså att det finns många anslutningar, så att även om man inte direkt får full strömstyrka kan man koppla in bilen och laddplatsen vet vilken plats i kön man har och ger bilen den ström som blir över från de före i kön.

Då kan man gå därifrån och göra det man behöver, och bilen får igång full fart när de framför går ner i hastighet, samt att man inte behöver vara där och passa så att man ska koppla loss direkt när man laddat klart.

Vet inte om ni förstår hur jag menar eller om jag bara förvirrar... Men har tänkt lite på det här och problematiken speciellt vid storhelger då fler än normalt kommer vilja snabbladda.

Flera nya laddare som sätts upp i Sverige är kompatibla med upp till 300kw idag, men kopplas idag bara in med en anslutning på 100-150kw då det än inte finns bilar som laddar snabbare än så.

De äldre snabbladdarna som finns ute i landet är ofta på 50kw.
joel80 skrev:48 mil skulle då vara ca 80kwh..
Skulle behövas kräma på 960kw.
4500 Amp säkring vid 220 eller över 3 * 1000 A säkring per laddplats vid 3-fas då, rätt fett. Känns rätt orealistiskt, det borde ju vara bättre att dra fram en kraftledning till laddplatsen så man får upp spänningen och ned strömstyrkan, borde vara billigare i längden.

Eller man behöver nog dra fram kraftledning ända till bilen, för annars blir kopplinsgskablarna mellan stationen och bilen så tjocka att man inte orkar lyfta dem.
Det känns som att det är lite för krångligt idag, finns ju en del att utveckla inom området.

Det pratas om likström när det gäller solceller och strömföflyttning, dock vet jag inte vad det betyder eftersom el är rena gregiskan för en annan. :)

Mobiltillverkaren Oneplus har idag DASH-charge som laddar mobilen fullt på 30 min.
Låter som en utopi att ladda en elbil på 5 min. Lite andra förutsättningar förstås i volt och ampere men det är duktigt med kräm som ska möljas in.

På en föreläsning vid kommunen pratade dom om att ladda upp bilen på jobbet för att sen ladda ner vid hemmet. Konstigt.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:48 mil skulle då vara ca 80kwh..
Skulle behövas kräma på 960kw.
4500 Amp säkring vid 220 eller över 3 * 1000 A säkring per laddplats vid 3-fas då, rätt fett. Känns rätt orealistiskt, det borde ju vara bättre att dra fram en kraftledning till laddplatsen så man får upp spänningen och ned strömstyrkan, borde vara billigare i längden.

Eller man behöver nog dra fram kraftledning ända till bilen, för annars blir kopplinsgskablarna mellan stationen och bilen så tjocka att man inte orkar lyfta dem.
Inte riktigt, det finns redan sånna matningar, så fram till själva laddaren är det inga problem idag. Men om det är nödvändigt att kunna ladda bilar så snabbt är jag tveksam till.. Folk kommer ändå stanna längre än några minuter efter att ha kört 40 mil. De flesta elbilar som finns idag använder 400v.. man snabbladdar inte över 230v som vi har i hemmauttagen.

Även 3-fas är på 400v.

Jag tror det kan vara realistiskt att tro att bilars laddning inte kommer att (behöva) överstiga 300kw. Då får man 25-30mil på 10 minuter..
Däremot tror jag att laddarna i sig kommer kunna stödja bra mycket mer, och att man har fler anslutningar per laddare.

Bussladdare finns det redan som ger 600kw... Alltså det finns ute i trafiken och används. Bussen krämas på med 600kw under sina passagerar-stopp.
http://www.elbilen.org/600-kw-laddare-i ... s-schweiz/

ABB som ligger bakom. :)
[youtube]NLNQcEzLrY4[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=NLNQcEzLrY4

Det är inte problem att dra fram ström.. Fabriker och hus använder idag bra mycket mer än vad en elbil/buss kommer ladda. Du säger ju inte "det går inte" när nån ska bygga ett höghus eller en industrilokal bara för att dom vill ha en fet matning.

Tjockleken på en kabel om man skulle ladda 900kw med en sån håller jag med om skulle bli besvärlig... eller en jävligt kort kabel...
Men det är kanske inte via kabel vi kommer ladda..
Jallemet skrev:Det känns som att det är lite för krångligt idag, finns ju en del att utveckla inom området.

Det pratas om likström när det gäller solceller och strömföflyttning, dock vet jag inte vad det betyder eftersom el är rena gregiskan för en annan. :)

Mobiltillverkaren Oneplus har idag DASH-charge som laddar mobilen fullt på 30 min.
Låter som en utopi att ladda en elbil på 5 min. Lite andra förutsättningar förstås i volt och ampere men det är duktigt med kräm som ska möljas in.

På en föreläsning vid kommunen pratade dom om att ladda upp bilen på jobbet för att sen ladda ner vid hemmet. Konstigt.
För oss som inte ska bygga laddare eller elinfrastruktur behöver vi inte veta annat än var uttagen finns. Typ2 som är laddstandarden i Europa nu är en smart kontakt där bilen ger laddstolpen ett handshake innan laddningen startas och det finns ingen risk för att man matar på för mycket.

En elbil laddas till största del när den ändå står parkerad. Kolla din egen körcykel. Hur många dagar per år kör du över 30 mil? Och hur många av de dagarna kör du det utan att stanna? Där har du hur "påverkad" din vardag skulle bli med elbil här om några år. (Nuvarande elbilar i rimligare pris når inte riktigt 30mil.. idag får du tänka 20 mil, men det ändras rätt snabbt nu. För 2 år sen fick du tänka 12-15 mil.)

Det där med att kunna ladda ur bilen är intressant. Det handlar inte om att man laddar ur allt man har, utan om att en viss procent av batteriet får användas av ditt elbolag eller ditt eget hus. Troligen kommer vi få se mer timdebitering av elen. (man kan redan idag välja att få timdebitering.) Priset på el är 5-10ggr högre under peakarna. T.ex då alla kommer hem och ska laga mat. Antingen säljer du elen i bilen dyrare än vad du sen laddar tillbaka det under natten. Eller så använder du själv några kwh ur batteriet för din egen förbrukning under topparna för att minska din egen elkostnad.
https://elen.nu/timpriser-pa-el-for-elo ... stockholm/
joel80 skrev:Jag tror det kan vara realistiskt att tro att bilars laddning inte kommer att (behöva) överstiga 300kw. Då får man 25-30mil på 10 minuter..
Däremot tror jag att laddarna i sig kommer kunna stödja bra mycket mer, och att man har fler anslutningar per laddare.

Bussladdare finns det redan som ger 600kw... Alltså det finns ute i trafiken och används. Bussen krämas på med 600kw under sina passagerar-stopp.
Och så ska dom lägga ner kärnkraften.... :roll:
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 61

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Har nu under några laddningar märkt a[…]

Felkod P074468

Xc90 2013 automat. En bekant till mig har felkoden[…]