Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har köpt en Volvo S 60 -2001 helt plötsligt så slutade Hastighetsmätaren upp att fungera allting svartnade alla mätare och lampor m.m hela instrumentet blev svart ... Har köpt ett begagnat från skroten som ska fungera men det gör det tyvärr inte i min bil .. Volvo S 60 automat -2001 ... Har någon annan av er varit med om detta fel ??? Tacksam för svar vad man kan göra åt eländet !!
Techsupport skrev:Troligt med trasig ABS-styrenhet. Skickar ut skräp på CAN-bussen som gör att vissa enheter fallerar helt eller delvis. Precis innan kombiinstrumentet slocknar så brukar den skrika om bromsfel, stanna snarast osv.
Både DIM och ABS-enheten är felbenägna på den här årsmodellen och vilken det är fråga om här är svårt att säga utan felkodsläsning. Men jag skulle nog sätta en slant på DIM snarare än ABS med tanke på att hela instrumentet slocknade.

@wresse

Vad är det för kombiinstrument du försöker sätta dit istället, d.v.s. från vilken bilmodell och årsmodell kommer instrumentet?

Och har du provat att läsa ut felkoder med en felkodsläsare specifikt avsedd för bilen (inte en generisk) och då med det gamla respektive nya kombiinstrumentet inkopplat?
Techsupport skrev:Troligt med trasig ABS-styrenhet. Skickar ut skräp på CAN-bussen som gör att vissa enheter fallerar helt eller delvis. Precis innan kombiinstrumentet slocknar så brukar den skrika om bromsfel, stanna snarast osv.
Tack för svaret , Inget av det som du beskrev har uppstått ingen varning om bromsfel etc ...
andersuw skrev:
Både DIM och ABS-enheten är felbenägna på den här årsmodellen och vilken det är fråga om här är svårt att säga utan felkodsläsning. Men jag skulle nog sätta en slant på DIM snarare än ABS med tanke på att hela instrumentet slocknade.

@wresse

Vad är det för kombiinstrument du försöker sätta dit istället, d.v.s. från vilken bilmodell och årsmodell kommer instrumentet?

Och har du provat att läsa ut felkoder med en felkodsläsare specifikt avsedd för bilen (inte en generisk) och då med det gamla respektive nya kombiinstrumentet inkopplat?
Jag köpte ett mätarhus på skroten från en volvo s 60 - 2001 års modell med automat växel precis som min men tyvärr är det också helt dött precis som det gamla ... Har även kopplat in en Obd läsare till den och den hittade tyvärr inga felkoder så vad det är då kan jag inte begripa ...
Senast redigerad av 1 wresse, redigerad totalt 0 gånger.
2ägaren skrev:Om du trycker i ovankant på instrumentet när det slocknat, hårt innåt. Börjar det funka då så är det tyvärr lödningarna och behöver skickas för lagning.
Hej tyvärr händer ingenting alls om jag gör så som du beskrivit ...
wresse skrev:Jag köpte ett mätarhus på skroten från en volvo s 60 - 2001 års modell med automat växel precis som min men tyvärr är det också helt dött precis som det gamla ... Har även kopplat in en Obd läsare till den och den hittade tyvärr inga felkoder så vad det är då kan jag inte begripa ...
OK. Ett instrument från samma modell/årsmodell som din egen borde funka. Om det inte gör det kan det vara fel på strömförsörjning/kablage. Har du t.o.m. att börja med kollat om du har ström fram till instrumentet? Bör vara en vit-violett kabel och den bör ge spänning mot jord åtminstone vid tändning på.

När det gäller felkodsläsning: För att hitta de felkoder som kan vara aktuella här behöver du läsa med en läsare specifikt avsedd för din bil, t.ex. VIDA/DiCE. En vanlig generisk OBD-läsare klarar bara en liten del av koderna och inte dem som är av störst intresse i det här sammanhanget.
andersuw skrev: Både DIM och ABS-enheten är felbenägna på den här årsmodellen och vilken det är fråga om här är svårt att säga utan felkodsläsning. Men jag skulle nog sätta en slant på DIM snarare än ABS med tanke på att hela instrumentet slocknade.
DIM går extremt sällan sönder på 2001 års modell. Hade varit en 2002-2004 hade det varit standardfel. 2001 har en annan modell kretskort och är ej drabbad av dessa fel. När låghastighets-CAN får störningar så kan det släcka ner hela kombiinstrumentet.
Inte alls. Hårdvarumässigt var det samma DIM från P2-seriens början t.o.m. MY -02 (möjligen också delvis -03). Detta tidiga instrument skiljer sig från det som infördes senare bl.a. såtillvida att det saknar kromringar runt mätartavlorna och har glödlampor istället för LEDer som belysningskälla. Det har också en annan processor än det som kom senare (Motorola MC68HC912D60 istället för MC9S12DG128B). Det tidiga instrumentet är erkänt felbenäget. Det går sönder genom sprickbildning i lödningarna. Det nya instrument som infördes 03/04 har inte detta problem.

Som jag förstår så tvärdog b[…]

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]