Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kryss70 skrev:I min högst personliga åsikt är denna växellåda helt inkompatibel med precis allting.
Jag tycker den fungerar rätt bra med D5 i min XC70. Visst, den varvar onödigt högt på motorväg, men det finns ju en anledning till det. Och eftersom jag specificerade bilen främst som dragbil så kan jag leva med det. Det är värt det varje gång det är besvärligt med släp bakom.
av Kryss70
apersson850 skrev:
Kryss70 skrev:I min högst personliga åsikt är denna växellåda helt inkompatibel med precis allting.
Jag tycker den fungerar rätt bra med D5 i min XC70. Visst, den varvar onödigt högt på motorväg, men det finns ju en anledning till det. Och eftersom jag specificerade bilen främst som dragbil så kan jag leva med det. Det är värt det varje gång det är besvärligt med släp bakom.
Ööh just det, finns ju sånna bruksbilåkare som faktiskt använder rätt fordon till rätt ändamål :-)-)
Men det är väl annan utväxling på xc70 än på s80? Även min 5-växlade V70N med samma motor varvade under 2000 rpm vid 100 km/h...
Jag har fått för mig att fyrhjulsdrivna XC70 har lägre utväxling än framhjulsdrivna, och det skulle vara anledningen till att max släpvagnsvikt är högre för AWD-modellerna. Men jag har inte kollat om detta är rätt uppfattat.
Senast jag var ute med husvagnen var det så backigt, att när jag väl parkerat den och ställt den plant, då hade jag kulhandsken en god bit ovanför knät. Baktill kunde jag precis skujta in en bräda och sätta stödbenet på. Då parkerade jag ändå där jag tyckte det var jämnast...
När jag skulle komma dit gick det helt utan problem, men det var på vippen. Jag kunde höra det typiska tickandet från hydraulventilerna, när Traction Control gick in och bromsade något hjul någon gång varannan sekund eller så. Men det var aldrig så det släppte riktigt. Krävde ungefär 1800 r/min, på ettans växel, för att ekipaget skulle röra sig alls.
Blev ju inte bättre av att enda vägen därifrån sen var att backa en bit uppför backen igen, innan det gick att komma runt. För att få en uppfattning om hur brant det var så kan jag säga att tvåhjulsdrivna fordon flyttade inte sig själva, långt mindre med släp bakom. Det var några optimister som försökte.

När jag kom på plats osade det varmt om hela fronten. Växellådans oljevärmeväxlare riktigt strålade ut värme när jag öppnade för att ta bort extraspeglarna. Men automatlådan fungerade oklanderligt, trots belastningen. Så nog är den kompatibel med en bra dragbil alltid.
Rådlös skrev:
Monza skrev:Ursäkta? :shock: Ingen milbegränsning numera, alltså?
Det finns några undantag där körsträcka också gäller, men det gäller inte några F-modeller.
Som Hollan skrev är det förstås både körsträcke- och tidsintervall för byte av multirem och kamrem även på flexifuelmotorerna: 18000 mil eller 10 år beroende på vad som inträffar först enligt serviceschemat i VIDA.
apersson850 skrev:Jag har fått för mig att fyrhjulsdrivna XC70 har lägre utväxling än framhjulsdrivna, och det skulle vara anledningen till att max släpvagnsvikt är högre för AWD-modellerna. Men jag har inte kollat om detta är rätt uppfattat.
Stämmer att de fyrhjulsdrivna har lite lägre utväxling än motsvarande framhjulsdrivna. Om det också är förklaringen till skillnaden i släpvagnsvikt vet jag inte. Men tanken förefaller ju rimlig.
Har trott att alla 6-vxl aut varvar 2000 RPM vid 110 km/h. Men då har jag bara kört bensin+AWD+TF80 aut 6vxl. Den enda bilen jag vet varvar lägre är typ 2,5T eller FT som någon sa varvade 3k vid 170-180 medan min gör 3000 vid cirka 150-160.
Nej det är lite olika utväxling på dem. Rimligen varvar också dieslarna generellt sett mindre vid samma hastighet än bensinarna. Min egen D4 VEA med den åttastegade automaten är extrem i det avseendet. Bilen gör 90 km/h vid 1300 varv på åttan. :shock: Men då är det förstås en annan motor och låda än dem som är aktuella i den här tråden.
Det var inte mycket, ens för att vara en diesel. Även om det förstås är så att de ligger lägre i varvtal. De har ju inte lika högt maxvarvtal.
Men 1300 r/min vid 90 km/h, det är ju som min kusins broiler-Passat. Den gör 2000 r/min i 140 km/h. Skillnaden är väl möjligen att den har lite mer att sätta emot, när man vill gasa på. Utan att växla ner, alltså.
Schmoyoho skrev:Har trott att alla 6-vxl aut varvar 2000 RPM vid 110 km/h. Men då har jag bara kört bensin+AWD+TF80 aut 6vxl. Den enda bilen jag vet varvar lägre är typ 2,5T eller FT som någon sa varvade 3k vid 170-180 medan min gör 3000 vid cirka 150-160.
2.5FT aut. MY09 varvar runt 2000 i 110, minns inte exakt men inte mycket över isf. Tror att de andra F-modellerna (utan T) varvar betydligt mera i samma fart.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]