VolvoFinne skrev:Jag menade den där knappen mittkonsollen = en bil med tre bågar inuti.
Ja det är knappen för att tillfälligt reducera larmnivån. Men varför tror du den knappen är avaktiverad och varför skulle man vilja avaktivera den för att man har hundar som man lämnar kvar i bilen ibland. Då behöver man förstås knappen desto oftare.
VolvoFinne skrev:Nu fick jag mitt första falsklarm hemma med felkod UEM-0004. Det lutar alltså åt att alarmsirenen är trasig. Men varför nollades bilens klocka?? Är det i stället någon form av glapp i kablaget till bilens batteriet?
Är "nollningen" av klockan något du observerat vid tidigare falsklarm också eller bara nu senast?
Elavbrott som tänkbar förklaring till falsklarm är tyvärr svårt att skilja från trasig siren. Båda skulle troligen ge "siren" som larmorsak vid utläsning i VIDA och det är åtminstone tänkbart att UEM-0004 också sätts vid elavbrott, inte bara vid trasig siren. Enklaste sättet att skilja de båda ut torde vara att koppla in någon annan pryttel som "nollas" vid elavbrott på samma säkring som sirenen. Annars är det väl bara att vänta och se om fortsatta falsklarm alltid också innebär att bilens klocka "nollas".