Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ducce12
Hej där ! Har en V60-16 vea med exakt samma problem rycker när den är kall men går hur bra som helst när den är varm.
Har pratat med servicetekniker som inte vill ta in bilen om inte motorlampan lyser!
Såg inlägget om internläckages i turbon ska visa honom det och hoppas han kan kolla upp det.
Om det blir bra med lagningen av läckaget för din kompis så blir jag tacksam om du har lust att skriva det här!
Eller om ni har en annan lösning?
H:Mårten
Användarvisningsbild
av Paglar
Kollegan fick felmeddelande i bilen, något om reducerad motorkraft.
Förutom ryckigheten så var bilen svag vid låga varv med en del "kärringstopp" som följd.
Det dröjer nog ett par veckor innan han får byta turbo, men jag rapporterar i tråden om hur det går.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
kan tillägga att även min T5 vea växlar hårdare när den är kall
av ducce12
Hej där! Glömde skriva att jag har automatlåda! har titta noga när den rycker för att se om den växlar men det gör den inte!
Har samma symtom som roadside ,rycker vid 1400-1500 varv när den är kall .
för det mesta bara små ryck men ibland stora så man tror motorn ska stanna!
ska lämna in den till en annan volvo verkstad den 20/6 så åter kommer med vad dom kommer fram till!
H:Mårten
av tl98prr
Hejsan,
Har samma symptom med min D4 automat -14. Jag upplever att mina problem uppkom efter min senaste service (april) där dom även uppdaterade mjukvaran till motorstyrningen. En gång har motorlampan tänts och 3 ggr har jag fått info om försämrad motorprestanda. Ryckning vanlig när bilen är kall och låga varv...märks främst då i stadskörning.
Användarvisningsbild
av roadside
Hej! Tack för alla svar! Problemen finns kvar för mig, tycker det blir värre emellanåt. Som nån skrev så kan man ibland komma runt "rycket" genom att gasa på kraftigare när bilen är kall. Återkoppla gärna hur det utvecklas för er. Jag ska nog lämna in bilen igen så dom får ta den några dagar. Problemet är att den inte sätter någon felkod.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Svärfar hade problem med sin V70 D4 -16. Den hackade men det märktes bara vid hög växel, lågt varv och lite belastning. Typ acceleration genom att segdra lugnt från 90 på 8:an. Inga övriga symptom, inga felkoder. Bilen var inne på Volvo flera gånger utan att de hittade något.

Jag vet inte exakt vad de hittade men till slut lyfte de toppen för att titta och dömde ut hela motorn. Så bilen fick då en ny motor efter 3-4000 mil.
Användarvisningsbild
av roadside
Verkar vara ett känt fel på egr-ventilen eller mest för effektiv kylning av den, vilket ger kondens och i sin tur igenkleggad ventil. Dock om man läser tråden nedan så är det tidigare vea d4 som har problemen. Där tänds check engine lampan också.
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... m?t=107708

Sbergdal: jag har fått lite indikationer att det varit en del byten av vea-motorer. Spruckna cylinderfoder eller något ditåt tror jag, någon som kan bekräfta?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Nu när jag sovit på saken så kom jag på att de hade gjort ett kompressionsprov och fått dålig kompression på två cylindrar innan de tog av toppen. Så sprickor låter väl rimligt.
av Favazza
Kontaktade en vän till mig på Volvo. Han kollade och sa att jag skulle boka en tid.
Får se vad det ger...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]