Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kryss70
osla skrev: fast tvärs om vill då jag ha det. tjockare olja på sommaren då den mest troligt blir varmare under sommaren än vintern. tjock olja vid kallstart gör bara att det tar längre tid innan oljepumpen hinner bygga oljetryck
Mja, njä det är väl lite mer komplext än så faktiskt.
En 0/5W-30 olja blir inte tjockare än den är designad att bli, vid normal arbetstemperatur 90-100*C. De olika viskositeterna ger lika fullgott skydd vid den punkten.
Norrlänningen bör ju köra 0W-30 på vintern, eftersom den flödar bättre vid svinkyla. Skåningen nere i semi-medelhavet kan gott komma undan med 5W-30 året runt.
Nu har vi ju inte direkt värmeproblem i Sverige, men skulle vi få det så är biffigare oljekylare i princip den enda vägen att gå då för hög värme dödar motorolja väldans kvickt. Och följaktligen även motorn.
xAx skrev:Hej igen
Nu har jag sedan i fredags (nöjes)kört drygt 100 mil med den “nya” bilen
och är otroligt supernöjd!!!Tror jag gjort ett bra köp.Det ända som irriterar
är den höga tomgången vid kallstart.Rusar upp till 1500 rpm ca 20-30 sek
för att därefter falla till strax under 1000 rpm.Kan aldrig va bra att en kall
motor rusar när smörjningen inte är optimal vid kallstart.Har pratat med
säljaren som är bilmekaniker,han säjer att det ska va så.Har aldrig hört
att någon bilmodell beter sej på det viset.Vad säjer ni,ska det verkligen
va så?
Den ska göra så,njut nu av du köpt en fin och bra bil
av least
xAx skrev:Hej igen
Nu har jag sedan i fredags (nöjes)kört drygt 100 mil med den “nya” bilen
och är otroligt supernöjd!!!Tror jag gjort ett bra köp.Det ända som irriterar
är den höga tomgången vid kallstart.Rusar upp till 1500 rpm ca 20-30 sek
för att därefter falla till strax under 1000 rpm.Kan aldrig va bra att en kall
motor rusar när smörjningen inte är optimal vid kallstart.Har pratat med
säljaren som är bilmekaniker,han säjer att det ska va så.Har aldrig hört
att någon bilmodell beter sej på det viset.Vad säjer ni,ska det verkligen
va så?
Det ska vara så och tänk på att belastningen är mycket låg trots att motorn ökar varvet.
Ut och kör med dig, så att bilen aldrig får kallstarta! ;)

Grattis till ett bra köp!
av osla
Kryss70 skrev:
osla skrev: fast tvärs om vill då jag ha det. tjockare olja på sommaren då den mest troligt blir varmare under sommaren än vintern. tjock olja vid kallstart gör bara att det tar längre tid innan oljepumpen hinner bygga oljetryck
Mja, njä det är väl lite mer komplext än så faktiskt.
En 0/5W-30 olja blir inte tjockare än den är designad att bli, vid normal arbetstemperatur 90-100*C. De olika viskositeterna ger lika fullgott skydd vid den punkten.
Norrlänningen bör ju köra 0W-30 på vintern, eftersom den flödar bättre vid svinkyla. Skåningen nere i semi-medelhavet kan gott komma undan med 5W-30 året runt.
Nu har vi ju inte direkt värmeproblem i Sverige, men skulle vi få det så är biffigare oljekylare i princip den enda vägen att gå då för hög värme dödar motorolja väldans kvickt. Och följaktligen även motorn.
precis det jag skrev. fast mer generellt. är ju väldigt liten skillnad mellan 0 eller 5w-30 men stor mellan 0-15

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]