Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:
joel80 skrev:2/3 av alla i USA skulle kunna köra elbil och få lägre utsläpp än en fossilbil.
Hmm. Elbilar har jag ju hört talas om men "fossilbilar" ...? Menar du månne bilar med förbränningsmotor? :wink: Men dessa kan ju i likhet med elbilar drivas av bränsle med såväl fossilt som icke-fossilt ursprung. Så motsatsparet elbil-fossilbil har jag ju rätt svårt att förstå mig på. :wink:
Tesla är en typisk fossilbil i USA då merparten av dess bränsle kommer från fossila bränslen som kol o olja.

Jag vill ha en nuke-bil istället, dvs en Tesla som körs på Kärnkraften.
andersuw skrev:Visst finns det komplikationer. De som har tomter inom avståndsgränsen får säkert yttra sig innan tillstånd beviljas. Men det är ju inte säkert att deras intressen respekteras. .
Självklart har de både yttrat sig och dessutom överklagat men fått avslag.

Det helt sjuka tycker jag är att de får 0 kronor i ersättning när man gör deras egendom värdelös.
Men vad var det för typ av mark då? Vanlig jordbruks- eller skogsmark? Jag har ju lite svårt att tro att man väljer att tillåta ett vindkraftverk mitt i en hoper färdigavstyckade villatomter som står redo att bebyggas.
VolvoB20 skrev:Jag vill ha en nuke-bil istället, dvs en Tesla som körs på Kärnkraften.
Tesla kan bli svårt. Men jag har hört att ryssarna skall vara på G med en kärnkraftsdriven Lada. Räckvidden blir enorm men det återstår visst utvecklingsarbete för att garantera säkerheten vid en krock. Säkert bara småsaker dock. ;-)
andersuw skrev:Men vad var det för typ av mark då? Vanlig jordbruks- eller skogsmark? Jag har ju lite svårt att tro att man väljer att tillåta ett vindkraftverk mitt i en hoper färdigavstyckade villatomter som står redo att bebyggas.
Skogsmark utanför detaljplanerat område. Men då det bara ligger 4500 meter från centrum är det självklart många som redan bor där eller vill bygga. Dessutom har man redan dragit kommunalt VA vilket gör att det inte annars finns några hinder att bygga.
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Jag vill ha en nuke-bil istället, dvs en Tesla som körs på Kärnkraften.
Tesla kan bli svårt. Men jag har hört att ryssarna skall vara på G med en kärnkraftsdriven Lada. Räckvidden blir enorm men det återstår visst utvecklingsarbete för att garantera säkerheten vid en krock. Säkert bara småsaker dock. ;-)
Inte svårt alls 40 % av el i Sverige är Nukleär. Så det är enkelt att äga en Nuke-tesla.
andersuw skrev:
Inte svårt alls 40 % av el i Sverige är Nukleär. Så det är enkelt att äga en Nuke-tesla.
OK. Så du nöjer dig med lite nuke-inblandning. Jag trodde du ville ha en renodlad nukebil. :wink:
VolvoB20 skrev:Skogsmark utanför detaljplanerat område. Men då det bara ligger 4500 meter från centrum är det självklart många som redan bor där eller vill bygga. Dessutom har man redan dragit kommunalt VA vilket gör att det inte annars finns några hinder att bygga.
Ja fast då tycker jag inte så himla synd om dem. De har ju knappast betalat några stora pengar för marken och att vanlig skogsmark utan detaljplan för något annat användningsområde inte nödvändigtvis kan bebyggas är väl något man får räkna med. Den sandöken jag själv är delägare i befinner sig i likartade omständigheter. Den ligger någon kilometer norr om tättbebyggt område och om det blir lite befolkningstillväxt i närområdet kan den plötsligt bli intressant för byggnation. Vi sitter alltså på ett slags lottsedel men är väl medvetna om att det kan vara en nitlott. ;-)

En sommarstugetomt som familjen äger blev plötsligt obebyggbar för några år sedan därför att man behagat lägga en av Arlandas inflygningskorridorer över den. Inte för att vi då hade några egentliga avsikter att bygga men det kändes lite surt ändå eftersom tomten var avstyckad från mina farföräldrars gård just för att vi skulle kunna bygga en sommarstuga där om vi ville. Men nu tror jag de flyttat inflygningskorridoren så det skall visst gå att bygga igen.
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Skogsmark utanför detaljplanerat område. Men då det bara ligger 4500 meter från centrum är det självklart många som redan bor där eller vill bygga. Dessutom har man redan dragit kommunalt VA vilket gör att det inte annars finns några hinder att bygga.
Ja fast då tycker jag inte så himla synd om dem. De har ju knappast betalat några stora pengar för marken och att vanlig skogsmark utan detaljplan .
Du kanske är gjord av pengar och trycker det är en struntsumma men för andra är 500,000-700,000 också en ansenlig summa. Det är prisläget eftersom det är bars drygt 4000 meter från centrum och det finns ström och VA i området.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 61

v70 2.4 140hk 2005,32000mil Allt ovan är ori[…]

Ja en får gratulera. Blev slutsumman godtagb[…]

Ingen write-up på detta? Vore ju trevligt at[…]

Baklucka låser ej

Det är vanligt fel att kablarna till baklucka[…]