Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Damodred
Hej,

har ett ganska så nystartat bolag (sommaren 2016) och behöver ha ytterligare en bil. Den kommer vara begagnad av ekonomiska anledningar.
Idag har företaget en splitter ny BMW 420 - och jag hatar den. Den går ca 500 mil i månaden och nästa bil kommer gå ungefär lika långt.

Största anledningen till Volvo den här gången är komforten och förarergonomin då båda absolut inte finns någonstans i BMWn. Både jag och min kollega som delar på bilen upplever att vi är trötta efter att ha kört så korta sträckor som 20 mil. Dessutom så det där som uppfattas som "körglädje" uppfattar jag bara som en nervös bil som man ständigt behöver hålla kort. I tillägg till det så får vi en förbrukning på 0,7 vilket är väldigt högt kan jag tycka - min gamla S80n med D5 motor från 2007 låg på detsamma.

Hur eller hur, Jag tittar nu på en S80/V70 eller S60/V60, diesel med 163 eller 205hk och det avgörande är hur komforten är. Är det väldigt stor skillnad mellan dessa bilar? Det är något vi inte lyckats utröna efter att ha provkört en kortare period utan jag skulle allra helst vilja ha svar från någon som kört x antal hundra mil med båda :)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kort sagt tycker jag komforten är bra i båda men V60:n är lite mer underhållande att köra samt att man sitter mer i stolen än ovanpå. Finns inget fel i något beslut egentligen, provkör gärna om möjligt då vi alla tycker och gärna olika ibland :)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Vill du åka bil tar du V70, vill du köra bil tar du V60 :)
Användarvisningsbild
av Perra83
En V60 har även lite nyare teknik.
Beror väl på hur stor bil ni behöver. Klarar ni er med en 420 räcker en V60 utan problem.
V60s sportstolar sitter jag väldigt bra i. Har kört 40mil i sträck utan att tänka hur ja sitter. Elstolarna är bra om ni är två som delar.
av Damodred
Oj här gick det undan, kul!
Vi är ganska medellånga och har en vikt på under 65kg per person - personligen upplever jag BMWn och tyska bilar generellt lite hårdare (gissar att de är byggda för människor som väger lite mer). Håller med om att S/V60 är lite mer underhållande! Nackdelen var dock att med min längd (175cm) så blockerade A-stolpen för mycket till vänster vilket gjorde att autobromsen (den funkade :D ) aktiverades inne på Bilias parkering... kunde blivit stelt... Men kanske lutar åt S/V60 då :)
av volvofantast
Har kört v70 länge och har nu en v60,båda bilarna är väldigt sköna att åka i, helt klar en smaksak men behöver man stort baggage så är det v70 som gäller.
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag köpte bil senast var alternativen XC60, XC70 och XC90. Den sistnämnda gick bort för jag tyckte tekniknivån var för gammal (det var ju inte dagens XC90 som gällde då, utan "ursprungsversionen"). XC60 skippade jag för att jag tyckte den var för kort i bakänden, där prylarna ska in. Det blir fullt ändå ibland...
Så jag valde XC70 för ungefär samma framkomlighet med ungefär samma tekniknivå (XC70 hade precis fått Sensus då) och bästa bagageutrymmet.

Stolarna i XC70 är sämre än de var i min 850 från 1994. Volvo bytte stolleverantör i samband med Fordäventyret, och de flesta upplever det som en försämring. Men det går hyfsat att sitta längre resor i XC70 också. Däremot är det sant att tyska biltillverkare ofta inte har begripit sig på stolsergonomi. Jag har varit med om Audi, där vi till sist stod tre personer, som alla körde Volvo privat, runt bilen och tävlade om att slippa sitta i förarstolen. Jag har varit med om Mercedes E-klass, där förbindelsen mellan hjärnan och röven domnade bort innan vi passerat Fyn på väg till Själland. Med min XC70 körde jag 450 mil på två veckor förra året, utan att någon gång tycka att det var jobbigt att sätta sig i förarstolen.
För några månader sen åkte jag i baksätet på en Audi A4. Tur det bara var tre mil. Har inte varit med om något jävligare sen man åkte stridsfordon i pansartrupperna.
av Yaniz
Kör ganska mycket i Tyskland ner till München och har tidigare haft BMW. Tycker inte det var särskilt jobbigt att sitta bakom ratten i BMW:n, men jag erkänner villigt att jag sitter bättre i min V70III som jag har idag. Upplever att det är bekvämare och mindre jobbigt att åka långt med en V70. Känner mig mindre dassig efter en dag bakom ratten i en V70III.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Enligt mig är det bäst stolar i V60 med sportstolar av de ovan som nämns. Helst läder/nubuck (dvs R-design). R-design gör dock bilen lite hårdare.

Har kört mycket 3- och 5-serie, mest med M-paket och aldrig upplevt de som obekväma. Men däremot mer "nervösa" på vägen.
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]