Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70FJV
Är det någon som kan ge tipps om man kan byta Nivåmat stötdämpare till vanliga stötdämpare?
Vad behöver man beakta ifall det är möjligt?
av rid54
Så fort bilen inte är helt tom, så hjälper Nivomaterna till att hålla höjden. Utan Nivomater kommer bakfjädrarna att vara för veka (de är vekare på bilar som har Nivomat). Byter man bort Nivomaterna behöver man andra starkare fjädrar för att inte bilen ska bli låg i bakvagnen.
av andersuw
Om det skall bli helt rätt behöver man i normala fall byta följande:

Stötdämpare
Fjädrar
Längsgående bärarmar
Övre, krokformade länkarmar

Hela bakvagnen måste tas ner. Det blir rätt dyrt även med delar från skroten. Jag vet eftersom jag bytt från vanlig fjädring till nivomat på min V70 D4 -15 (FWD, aut., standardchassi).

Varför vill du byta? Har nivomaterna gått sönder?

Jag råkar ha alla de delar till standardfjädring som jag räknar upp liggande. De är i prima skick. Bilen hade bara gått ca 500 mil när jag bytte. Dem kan du få köpa billigt eftersom jag inte gör med dem för egen del. Men om de passar till just din bil kan jag inte svära på.
av V70FJV
Det verkar inre vara så enkelt att byta :???:
Känner ngn. till var man kan få förmånligare än från Volvo handlaren?
av V70FJV
apersson850 skrev:Få vadå? Nya Nivomat, eller vad är det du vill ha?
Nya Nivomat är ju enklast att montera, men de är ganska dyra!
Finns dessa tillgängliga på "fria marknaden" eller är det Volvo orginal som gäller?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jaha, då vet jag vad du vill ha, men om de finns så de passar till Volvo på andra ställen vet jag inte. Jag har inte behövt byta några än. Det längsta jag kört med samma uppsättning är 50000 mil. Bilen bröt ihop före dämparna.
av rid54
De tillverkas inte av Volvo, de kommer från ZF-Sachs. Det verkar troligt att man kan få tag i dem genom andra firmor än just Volvo. Om det är billigare vet jag inte, produkten är nog helt enkelt dyr (jag har inte hört talas om piratkopior).
Användarvisningsbild
av apersson850
Man kan dock tänka sig att Sachs anpassar med olika fästöron för olika tillverkare. Så det finns kanske Volvo special ändå, även om det är en underleverantör som tillverkar dem.
Nivomat

Hade likadant problem på vår 2010 2.4 […]

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]