Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det blev lite animerat här. Jag tycker fortfarande att det är lite problematiskt med att automatisera flera funktioner, som inte alltid behöver vara kombinerade. Det är ju inte ett problem att själv initiera ett eller ett par svep med bakrutetorkaren om man inte ser bakåt, så att den funktionen skulle kopplas direkt till att man lägger i backen, exempelvis, känns rätt onödig. Jag kan nog säga, att jag inte gillar när apparater försöker tänka åt mig, eftersom jag normalt sett vet hur apparaten i fråga (exempelvis en bil) ska användas. Annars skulle jag inte våga använda den...
patnil68 skrev:
apersson850 skrev:Rutan blir inte repad av att torkaren torkar bort vatten. Torkarna är inte fastfrusna när man lossat dem,vilket man gör innan man kör.
Det kan kanske finnas fall när man inte vill att torkaren ska gå, men det är enklare att stänga av dem fram de få gångerna än starta manuellt bak alla övriga gånger.
Sluta upp en gång för alla med dina "besserwisser"-fasoner, du kan inte rättfärdiga dina egna åsikter jämfört med vad andra har för väder- och körförhållanden vart vi bor i olika delar av landet. Och JA, om rutan bak är smutsig så går torkaren först innan vattnet kommer och därmed kommer det att bli repor med dagens glaskvalitet på rutan. Och NEJ, det är inte alltid så lätt på vintern när yrsnö har frusit till is baktill och bildat ett 5 centimeter pansartäcke runt torkararmen och lossa på den...Herregud, låt oss alla leva i vår egen verklighet och ha våra problem därefter.
Tack Patnil!
Jag är rädd om både torkare och rutan, hur Bra denna funktionen än är......sen en sak som lär skapa diskussion, men ja vill påstå att kör man torkaren på en helt spacklad ruta med grus/sand....så bryr man sig nog inte särskilt mycket om sin bil :)
av andersuw
rid54 skrev:Det blev lite animerat här. Jag tycker fortfarande att det är lite problematiskt med att automatisera flera funktioner, som inte alltid behöver vara kombinerade. Det är ju inte ett problem att själv initiera ett eller ett par svep med bakrutetorkaren om man inte ser bakåt, så att den funktionen skulle kopplas direkt till att man lägger i backen, exempelvis, känns rätt onödig. Jag kan nog säga, att jag inte gillar när apparater försöker tänka åt mig, eftersom jag normalt sett vet hur apparaten i fråga (exempelvis en bil) ska användas. Annars skulle jag inte våga använda den...
Det finns ju massor av kombinerade funktioner i en bil. Slår man exempelvis på blinkers så blinkar det fram, bak och på sidan. Skulle vara rätt jobbigt om man behövde slå på dem var och en för sig. Så länge funktionskombinationen som i detta fall aldrig orsakar några bekymmer ser jag inga problem med den. Det omak man får kosta på sig är att se till att bakrutetorkaren inte är fastfrusen. Men det omaket har jag för vana att kosta på mig ändå sedan tidernas begynnelse, långt innan den här funktionen tillkom.
andersuw skrev:
Perra83 skrev:Ja vad kan den heta... kommer faktiskt inte ihåg. Men det handlar om minuter och är datorn redan inkopplad fixar verkstan det snabbt.
Min V60 -16 kan ja inte läsa av med mitt Vida så ja kan inte kolla. Rejmes fick avaktivera funktionen innan leverans.
Den som prompt vill bli av med denna värdefulla funktion går tillväga enligt följande efter att ha upprättat kommunikation med bilen via DiCE:

Välj fliken "Diagnostik"
Välj fliken "Bilkommunikation"
Markera "CEM" i nätverksschemat
Välj fliken "Avancerad" under schemat
Välj "Allmänt"
Välj "Programmering av bakrutetorkare vid backning"
Stort Tack andersuw! :D Hur visste du detta? Volvomek?
av andersuw
Dieselvolvo skrev:Jag är rädd om både torkare och rutan, hur Bra denna funktionen än är......sen en sak som lär skapa diskussion, men ja vill påstå att kör man torkaren på en helt spacklad ruta med grus/sand....så bryr man sig nog inte särskilt mycket om sin bil :)
Jag är lika rädd om torkare och ruta som du. Men eftersom jag på basis av lång och gedigen erfarenhet vet att den funktion vi diskuterar inte leder till skador på någondera har jag funktionen påslagen. Man får som sagt göra sig omaket att kolla att bakrutetorkaren inte är fastfrusen innan man startar. Men det finns det ju goda skäl att göra alldeles oavsett denna funktion. Därtill kommer inte bakrutetorkaren att gå sönder om man någon gång skulle glömma sig. Biltillverkarna är förstås medvetna om risken för att det kan finnas något som blockerar torkarens rörelse och har utformat systemet för att tåla det i alla fall så pass länge att man hinner ta bort blockeringen eller stänga av torkaren.
Dieselvolvo skrev:Stort Tack andersuw! :D Hur visste du detta? Volvomek?
Väl bekomme. Nej inte Volvomek. Däremot VIDA-användare sedan rätt många år tillbaka. :wink:
av rid54
andersuw skrev:
rid54 skrev:Det blev lite animerat här. Jag tycker fortfarande att det är lite problematiskt med att automatisera flera funktioner, som inte alltid behöver vara kombinerade. Det är ju inte ett problem att själv initiera ett eller ett par svep med bakrutetorkaren om man inte ser bakåt, så att den funktionen skulle kopplas direkt till att man lägger i backen, exempelvis, känns rätt onödig. Jag kan nog säga, att jag inte gillar när apparater försöker tänka åt mig, eftersom jag normalt sett vet hur apparaten i fråga (exempelvis en bil) ska användas. Annars skulle jag inte våga använda den...
Det finns ju massor av kombinerade funktioner i en bil. Slår man exempelvis på blinkers så blinkar det fram, bak och på sidan. Skulle vara rätt jobbigt om man behövde slå på dem var och en för sig. Så länge funktionskombinationen som i detta fall aldrig orsakar några bekymmer ser jag inga problem med den. Det omak man får kosta på sig är att se till att bakrutetorkaren inte är fastfrusen. Men det omaket har jag för vana att kosta på mig ändå sedan tidernas begynnelse, långt innan den här funktionen tillkom.
Beklagar, men nu tycker jag du är på cykelbanan. Att blinkers sätts på i alla hörn när man slår på körriktningsvisaren är inte en "kombinerad funktion", det är så den funktionen är. Att båda strålkastarna går om mellan halv och hel är ju en självklarhet. Att AC alltid går igång när man sätter ventilationen på att blåsa på vindrutan är en kombinerad funktion och kanske inte alltid önskvärt/nödvändigt. Men fossiler som jag har ju fått lära oss att köra själva, och att det är föraren som har ensamt ansvar för hur fordonet framförs. Då vill ju föraren gärna bestämma över fordonet, inte tvärt om, liksom. Ansvar utan mandat är inget värt, kan man säga. Men detta känns som en annan tråd.
av andersuw
Beklagar men nu tänkte du inte efter riktigt. Varje funktion som kombinerar flera saker som skulle kunna styras separat är förstås en kombinerad funktion. Blinkersfunktionen är kombinerad eftersom det är praktiskt att slippa slå på varje blinkerslampa för sig. Samma sak gäller den kombinerade funktion som vi diskuterar i den här tråden. Och att en funktion är som den är har förstås ingen bäring på frågan om den är kombinerad eller inte.
Är bakrutan helt täckt med grus och skit så borde ma nog ha åtgärdat det innan man slänger i backen och är de främre på så lär det knappast vara kruttorrt där bak (om du inte har för vana att köra de främre konstant oavsett väderlek) resonemanget haltar betänkligt.
Byter nog minst 3-4 par framtorkarblad innan det är baktorkarnas tur, tycker det är helt ok att kunna se rakt bakåt speciellt när jag backar.
av rid54
andersuw skrev:Beklagar men nu tänkte du inte efter riktigt. Varje funktion som kombinerar flera saker som skulle kunna styras separat är förstås en kombinerad funktion. Blinkersfunktionen är kombinerad eftersom det är praktiskt att slippa slå på varje blinkerslampa för sig. Samma sak gäller den kombinerade funktion som vi diskuterar i den här tråden. Och att en funktion är som den är har förstås ingen bäring på frågan om den är kombinerad eller inte.
Men käre värld... Nu har vi en begreppsbarriär här. Du är välkommen till att ha dina begrepp, men jag har -tydligen- inte samma uppfattning som du om vad ord kan betyda. Funktionen "körriktningsvisare" bör ju vara optimalt anpassad att visa andra vad man tänker göra - det blinkar överallt där det SKA blinka enl. kraven på en bil. Det är inte en kombinerad funktion. Om det började blinka när man vred på ratten vore det en kombinerad funktion (fast inte optimerad). Att backljuset tänds när man lägger i backen är en kombinerad funktion. Den är meningslös i dagsljus, men oskadlig. Att starta en vindrutetorkare när man lägger i backen är en kombinerad funktion. Den kan skada viss utrustning om den används under olämpliga förhållanden (fastfrusen torkare, torr ruta) och därav kan den kan ifrågasättas (enligt mig). Men jag inser att det är lite svårt att få fram idéer om förarens eget ansvar vad gäller körning idag.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]