Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Att Volvo fortfarande inte gjort så att man själv kan ställa in det här i menysystemet är mer än jag kan begripa.
Varför man ska ta bort en så praktisk funktion är också mer än jag kan begripa.
1: Jag vill inte ha repad bakruta mer än nödvändigt....ser väldigt illa ut!
2: Jag vill inte att motorn ska frestas i onödan när torkaren är fastfrusen
Rutan blir inte repad av att torkaren torkar bort vatten. Torkarna är inte fastfrusna när man lossat dem,vilket man gör innan man kör.
Det kan kanske finnas fall när man inte vill att torkaren ska gå, men det är enklare att stänga av dem fram de få gångerna än starta manuellt bak alla övriga gånger.
apersson850 skrev:Torkarna är inte fastfrusna när man lossat dem,vilket man gör innan man kör.
Det där är vi nog inte många om :) Nornalt vill jag bestämma om vad som ska ske när men just denna funktion att bak startar automatisk är bra tycker jag är bra. Skulle dock gärna se att man kunde stängt av eller på den själv i en meny i bilen, kanske även att man kan koppla det tull en nyckel :-)
Användarvisningsbild
av Derank
apersson850 skrev:Att Volvo fortfarande inte gjort så att man själv kan ställa in det här i menysystemet är mer än jag kan begripa.
Ser inte minsta praktiska i den funktionen. Jag skulle å andra sidan kunna ta bort torkaren helt.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
av rid54
Det finns två typer av förare (mist...): De som vill ha färdiga koncept och de som vill bestämma själva över bilen. Med nutida, moderna, anpassningsbara bilar vore det ju en smal sak att ha nåt menyval för allt sådant här "extra". Om man glömt/inte hunnit lossa torkaren bak är det ju rätt onödigt att starta den "automatiskt" och sabba bladet/armen/motorn genom en automatisk funktion... Jag skulle ju personligen föredra att starta torkaren när jag ser att den behöver torka, annars kan den väl få vila.
av andersuw
Derank skrev:
Ser inte minsta praktiska i den funktionen. Jag skulle å andra sidan kunna ta bort torkaren helt.
Vi kan förstås alla ta bort torkaren helt. Få av oss vill eftersom vi inser dess praktiska värde.

Många av oss inser också det praktiska värdet av att torkaren bak går igång automatiskt vid backning när torkaren fram är på. Att du inte inser samma sak kan vi inte göra mycket åt. Funktionen har ju inga som helst nackdelar, bara fördelar. Självfallet kollar man alldeles bortsett från denna specialfunktion före körning att bakrutetorkaren inte är fastfrusen när det är frostrisk. Men inget går sönder för att torkaren står still under en backningsmanöver även om man glömt kolla. Repigt där bak blir det inte heller kan jag konstatera på basis av lång och gedigen erfarenhet. :D
Jösses vilket krig.
Tycker att det är en bra funktion och har aldrig sett några nackdelar med den men då kollar jag ju i backspeglarna rätt ofta. Det är ju ett moment som man slipper när man skall backa och har lite annat att lägga focus på.
efter 20K så är min ruta inte det minsta repig.

Alternativet att inte baktorkaren går vid behov (backning) vad är det, att gå ut och tvätta/torka den?
Eller helt enkelt att ge fan i att den är blöt/skitig.

Persson besserwisser? Ja han vet en hel del även om han som alla andra inte alltid har rätt.
JAG tycker att han har rätt i den här frågan kan ju bero på att har kör mycket och en hel del med släp.
av andersuw
Perra83 skrev:Ja vad kan den heta... kommer faktiskt inte ihåg. Men det handlar om minuter och är datorn redan inkopplad fixar verkstan det snabbt.
Min V60 -16 kan ja inte läsa av med mitt Vida så ja kan inte kolla. Rejmes fick avaktivera funktionen innan leverans.
Den som prompt vill bli av med denna värdefulla funktion går tillväga enligt följande efter att ha upprättat kommunikation med bilen via DiCE:

Välj fliken "Diagnostik"
Välj fliken "Bilkommunikation"
Markera "CEM" i nätverksschemat
Välj fliken "Avancerad" under schemat
Välj "Allmänt"
Välj "Programmering av bakrutetorkare vid backning"
andersuw skrev:
Perra83 skrev:Ja vad kan den heta... kommer faktiskt inte ihåg. Men det handlar om minuter och är datorn redan inkopplad fixar verkstan det snabbt.
Min V60 -16 kan ja inte läsa av med mitt Vida så ja kan inte kolla. Rejmes fick avaktivera funktionen innan leverans.
Den som prompt vill bli av med denna värdefulla funktion går tillväga enligt följande efter att ha upprättat kommunikation med bilen via DiCE:

Välj fliken "Diagnostik"
Välj fliken "Bilkommunikation"
Markera "CEM" i nätverksschemat
Välj fliken "Avancerad" under schemat
Välj "Allmänt"
Välj "Programmering av bakrutetorkare vid backning"

O T Äntligen har vår litauiske vän lagt upp en Dice till försäljning "Julen vara in till påska" blev till Pingst :D

När jag får den så skall jag ta tag i problemen den trilskande backsensorn backljus döda data infon mm, som jag skrev om i höstas
av andersuw
Låter bra att det rör sig på VIDA/DiCE-fronten. :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]