Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2ägaren
Biltema har instruktions bok /Haynes manual för det mesta man kan göra med bilen. Kostar 3-4 hundra. För mig är det jättelätt att byta bromsar, för min kompis är det omöjligt. Jag tänker på att det kanske är bra med en backup bil om det skulle inträffa något oväntat om bromsar är bland det första du mekar med. Tänk några gånger när du är klar så att allt är spänt och rätt monterat. Metallklipsen som sitter ytterst och håller klossarna rätt i oket, memorera ordentligt och ta gärna bild på hur den sitter. Ta förresten bilder för varje sak du demonterar. Metallbyglarna är inte säkert du får bort på båda eller någon sida, då de rostar fast ibland. Men en spårmejsel brukar jag bända med och se om det verkar som de ger sig. Tänk på att ta det lugnt, 5-56 och fortsätta nästa dag är ofta en bra grej.
av VolvoFrälst00
tack snälla för info. och sliconfett gäller alla kontaktytor belägg mot kloss glidpinnar kolv ?
av 2ägaren
Det är endast till glid pinnarna. Man kan lägga lite kopparpasta på ytterkanten på klossarna klack, men i övrigt ska de inte behövas mer än så på nya klossar.
av VolvoFrälst00
På biltema nu. Glömde kolla hjulmutterstorlek någon som vet orgibal storlek ?
Användarvisningsbild
av Perra83
VolvoFrälst00 skrev:På biltema nu. Glömde kolla hjulmutterstorlek någon som vet orgibal storlek ?
19mm
av MickeM
Rasseman skrev:M14x1.5 ?
Det är gängans vidd och stigning på hjulskruven.
(Inte mutter på V70, S60 eller S80)

Gängan säger inget om hylsstorleken.
av VolvoFrälst00
tack för info ett byte fram gick bra. sktar in mig på resten vid annat tillfälle. detta tar mer tid än man tror.
av 2ägaren
Kanske missförstår dig med "ett" byte fram, men du måste iaf byta båda sidor fram innan du kör igen med bilen. Samma bak, båda sidor samtidigt när man byter klossarna eller skivor. Kan bli väldigt svängigt på oväntat vis annars när man bromsar :)
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]