Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mbc
joel80 skrev:En V70 D3 från 2013 ska ha rätt låg skatt.. Runt 1100kr/år. Lite osäker hur nya reglerna slår på den.. Tror det blir en väldigt liten skillnad.
Min V70 D3 my13 kostar 3084 om året i skatt...
Användarvisningsbild
av joel80
1520kr ligger det tydligen på nu.. jag kollade gamla bilen.

Väldigt märkligt om du skulle ha en likadan och betala det dubbla.

Du kanske inte köpte den som var miljöbilsklassad utan en med automat?
Användarvisningsbild
av Derank
Billigaste skatt har ft bilarna om det bara är skatten som räknas.

887 tror ja det var på min förra v70 ft

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
av DannePe
joel80 skrev:Att beskatta bilar beroende på utsläpp är ju en självklarhet. Borde göras ännu hårdare och med större skillnad, speciellt för de nya bilarna vilket det gör i nya förslaget. Man ska alltså styra inköp av nya bilar på det viset.. Det gör du inte riktigt lika effektivt med höjd bränsleskatt.

Andersuw:
Jo jag förstår hur dom tänkt där, men tycker att nya skattemodellen då borde byggas så att de bilar som idag haft hög skatt p.g.a höga utsläpp fortsätter ha samma höga skatt. Alltså inga sänkningar.. Det ger lite fel signaler..

Men, kanske inte är så illa ändå då det är nybilsförsäljningen som är viktig för förändring och där blir det rätt dyrt för dom som släpper ut mkt.
Vilken typ av utsläpp?
Användarvisningsbild
av joel80
Co2 framför allt som det är nu men med nya reglerna beskattas dieseln hårdare p.g.a det släpper ut mer skit utöver Co2.

Fast beräkningen går fortfarande på co2-siffrorna...
Användarvisningsbild
av Derank
Sedan är det ju rätt fantastiskt att man skatt efter utsläpp på tex en hybrid el ft köra som kan köras på högre utsläpp. ..... Sverige i ett nötskal.

Tex var ftn skattebefrielse i 5år för att den klassades som miljöbil trots att jag körde den på bensin......korkat....absolut.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
av andersuw
joel80 skrev:Co2 framför allt som det är nu men med nya reglerna beskattas dieseln hårdare p.g.a det släpper ut mer skit utöver Co2.

Fast beräkningen går fortfarande på co2-siffrorna...
Ja beräkningen går fortfarande på CO2 och vad jag kan se kommer inte dieslarna att straffbeskattas mer för NOX-utsläppen än tidigare. Det är bara det så kallade miljötillägget som tar sikte på utsläppen vid sidan av CO2 och det har varit och beräknas förbli ganska obetydligt (250 kr). Att en diesel i många fall får avsevärt högre skatt än en bensinbil som drar lika mycket beror huvudsakligen på det så kallade bränsletillägget. Och det tillägget är bara tänkt att kompensera för det faktum att skatten på dieselbränsle ligger någon krona lägre per liter än på bensin.

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]