Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Derank skrev:byter man olja en gång per år kan du köra på vad du vill.
Det gör man väl på alla Volvo om man följer serviceindikatorn, den varnar för miltalet eller 1 årsgränsen.
av rid54
Kanske... Men de påstått extra bränslebesparande oljorna (A1 och A5) är inte lämpliga i motorer som inte är specade för denna typ av olja.
av andersuw
Mwi skrev:
Det gör man väl på alla Volvo om man följer serviceindikatorn, den varnar för miltalet eller 1 årsgränsen.
Precis! Dessutom bör man förstås byta olja oftare än en gång om året om man kör tillräckligt mycket/långt. Slutligen är det förstås alls inte bra att köra på vilken olja som helst. Bortsett från allt annat bör oljan vara specad enligt biltillverkarens rekommendationer och väljer man något annat bör man verkligen tänka sig för när det gäller dess egenskaper.
Användarvisningsbild
av Perra83
Om ja fick reda på att Volvo rekommenderar en olja bara för några ynka gram mindre utsläpp i rätt miljö men att motorn går bättre på en "tjockare" olja hade jag utan tvekan valt den senare.
Biltemas oljor är riktigt bra så bara de håller rätt specar så...
av Malmstroem
andersuw skrev: A-klassningen avser bensinmotorer och B-klassningen avser dieselmotorer. Eftersom tråden handlar om en bensinmotor är A3/B3 och A3/B4 precis samma sak, d.v.s. A3 och således lika mycket eller lika lite "long life". I övrigt tror jag vi är överens om det mesta.
ACEA har idag ingen separat klassning för bensinmotorer och dieselmotorer när det gäller A och B klassning. Det är en kombinerad klassning med för närvarande tre specificerade nivåer: A3/B3, A3/B4 och A5/B5. (Alla "high SAPS). Det finns också en C klassning, som också gäller för både bensin och diesel motorer (alla "low SAPS"). Slutligen finns det en E klassning för större dieselmotorer (lastbilsmotorer).

Allt finns uppräknat i länken nedan, inklusive vad som mäts:
http://www.acea.be/uploads/news_documen ... s_2016.pdf

I övrigt tror jag också att vi är överens om det mesta.
av andersuw
Nej allt framgår inte av det dokument du länkar till. Fram till 2004 hade ACEA helt separata klassningar för bensin- respektive dieselmotorer där A-klasserna avsåg bensinmotorer och B-klasserna dieselmotorer. Man förenklade senare systemet genom att skapa kombinationer av A- och B-klasser. Men det är fortfarande så att A-klassningen avser den aktuella oljans användning i en bensinmotor och B-klassningen dess användning i en dieselmotor. Som du kan se i det dokument du länkade till skiljer sig därför kraven för A3/B3 och A3/B4 bara i avseenden som enbart rör dieselmotorer eller är av särskild betydelse för vissa dieselmotorer, nämligen följande:

TBN
Sulphated Ash
Oil - Elastomer Compatibility
Oil Oxidation with Biodiesel
Diesel Engine Wear
DI Diesel Piston Cleanliness & Ring Sticking
Effects of Biodiesel

Däremot skiljer sig inte A3/B3 och A3/B4 åt i något avseende av betydelse för oljans livslängd i en bensinmotor. Skillnaden har således inget med "Longlife-egenskaperna" i en bensinmotor att göra.

Om man istället låtit A3/B3 och A3/B4 skilja sig åt i avseenden av betydelse i en bensinmotor hade man gjort det omöjligt för folk att följa biltillverkarnas redan utfärdade anvisningar för oljevalet. I manualen till min V70 T5 -02 anges således att bensinmotorer kan köras på A3-oljor men inte vilken B-klassning A3-oljan skall ha. Som ACEA utformat klassningen spelar det nu lyckligtvis ingen roll eftersom A3/B3 och A3/B4 är likvärdiga för en bensinmotor. Jag behöver alltså inte bry mig om vilken B-klass oljan tillhör.
av andersuw
Nja, han frågade om ett bilköp var bra eller inte mot bakgrund av den olja motorn i bilen utsatts för. Inte underligt att det blir en diskussion om oljekvaliteter och deras betydelse då. Och som många tidigare trådar kan visa är det senare ibland en smula komplicerat att reda ut. :wink:
av least
Bah, olja som olja. Jag kör med klassisk bunker i min V8.
Funkar bra, men har fått nåt skumt missljud från oklar plats i främre delen av bilen.

;)
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]