Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Utanför städerna tror jag däremot man kommer äga sin bil i större utsträckning, men att man har en lägre totalkostnad än nu p.g.a billigare bränsle, service mm.
Nu talar du emot dig själv, det kommer att bli billigare att äga och köra bil tack vare elbilar i framtiden, varför kommer bilägandet då att minska totalt enligt rapporten?
Kostnaden kommer aldrig att sjunka för bilägandet oavsett drivmedel, många politiker tycker att bilen tar för mycket plats oavsett drivmedel, de kommer aldrig acceptera lägre kostnader för bilägare är sanningen.
På vilket sätt säger jag emot mig? Menar du att bilen inte kan vara billigare att äga för att det kommer att vara ännu billigare att samäga/hyra.
Det kommer att vara billigare att äga och köra en elbil än nuvarande fossiler ja.. Men det kommer vara väldigt mycket billigare och, beroende på var du bor, enklare att typ abonnera på en bil eller vad det nu blir för tjänster. Det förklaras i rapporten...

Det finns inga som helst planer på att öka elskatter och det skulle påverka så mycket annat att det gör man inte.
Det finns andra kostnader/skatter utöver elskatt man kan använda som styrmedel, fordonsskatt, trängselskatt eller parkeringsavgifter men jag tror det räcker långt med att ta bort subventionerna. Här du kan läsa lite om Stockholms framtidsplaner när det gäller bilar, det gäller oavsett drivmedel. http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/h ... 2z2IMSUDQ/
Men enligt rapporten kommer ju antalet bilar i USA minska från 247 miljoner till 44 miljoner bilar, tror du på det om du samtidigt säger att det blir mycket billigare att köra elbil. Ditt resonemang är tvärt emot alla ekonomiska teorier, för vill man öka efterfrågan sänk kostnaden, vill man minska efterfrågan öka kostnaden enkelt förklarat.
Och att det inte finns några planer på höjd elskattt är riktigt, det är redan beslutat.
http://www.di.se/nyheter/sa-mycket-hojs-elskatten/
Hela grundbulten är väl att det blir så oerhört dyrt att äga bil att man får vara 5-6 som delar på varje bil.

Och vad hjälper det att bilen står 90 % av tiden idag, ingen vill väl åka till jobbet 03.30 eller på söndagsmorgonen för det är lediga fordon då.

Det blir självkörande fordon. Men det blir massor av samåkning och byten på vägen till jobbet för alla ska ju inte från samma hemadress till samma jobb. Det blir som när man pendlar buss-tåg-tunnelbana-buss till jobbet idag. Bara att vissa av sträckorna går med samåkning i autonoma fordon.

Om det skulle vara billigare att åka elbil i framtiden än vad dagen bilar kostar så kommer det inte att minska till en 5:e del, Tvärt om. Antalet bilar skulle mångdubbelas för alla vill ju åka självkörande från dörren hemma till jobbet utan omvägar, byten och samåkning.
Nej där har du nog fel.

För de som inte behöver egen bil kommer det kunna minska till runt en femtedel av vad det verkar. Det går ju inte att vara säker på något av det, men det är vad rapporten pekar mot samt vad flera andra som räknar på det.

Kolla gärna på Tony Seba.. Han förklarar disruption på ett enkelt sätt, och kommer även in på hur och varför det blir billigare.
[youtube]M27KECEL5Zo?t=20m3s[/youtube]
http://youtu.be/M27KECEL5Zo?t=20m3s
joel80 skrev: Utanför städerna tror jag däremot man kommer äga sin bil i större utsträckning, men att man har en lägre totalkostnad än nu p.g.a billigare bränsle, service mm.

Det där med "lägre totalkostnad än nu" kommer aldrig att ske, våra "kära" politiker kommer att hitta sätt att straffskatta bilen med mer eller mindre luddiga formuleringar oavsett hur den produceras eller framdrivs , staten vill ha pengar!

Jag är som du Joel, ett stort fan av elbilar eller kanske väte, men jag är också betydligt äldre än du och kanske luttrad vad gäller politikers sätt att motivera skatter och subventioner.

Vill gärna själv att vår nästa familjebil ska bli en elbil. Elbils-utvecklingen kommer att gå fort, trots bakåtsträvaren i Vita Huset!

Om 10 år kanske merparten av de bilar som säljs har el eller annan drivkälla än fossilt, vilket innebär att vi gammelbilsägare kan använda soppan till våra kära klenoder istället :D

Mike
Jo.. Enligt rapporten som länkas här går det ännu fortare.. Men om inget drastiskt förbud (vilket jag inte tror inträffar förutom i stadskärnor) kommer fossilbilar säkert rulla på gatorna säkert 10 år efter 2025.

Jag tror vi kommer få se en skaplig minskning av ägande kostnaderna. Och det är inte staten som är förlorarna på det utan verkstäder och i viss mån handlare. Speciellt om vi får se en så kraftig nedgång som det räknas med i rapporten.

Nackdelarna för oss som användare blir då inte priset utan kanske tillgängligheten på t.ex verkstäder. Om elbilar inte behöver servas lika mycket och inte har massa delar som går sönder tappar dom ju rätt mycket.. Om det sen dessutom blir färre bilar kommer många kanske få slå igen.
Du kan nog vara rätt så lugn för att du kommer att få åka in och serva din elbil varje år. Det kommer tillverkarna att se till.

Det är ett 400v system så anslutningar. Cellerna kontaktdon osv kommer kräva kontroller. Och utrustningen och utbildningen för personalen är dyr s självklart ska de pengarna tillbaka in igen.

Här u stan finns en på Renault som har utbildning g i att koppla ur handsken till batterierns och han åker runt i västernorrland och gör det.

Ibland skickar de ett lass bilar hit på service för det finns ingen annan som är utbildad på dom.

Så glöm att du slipper service.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Kollar du på Nissan, Hyundai och VW så är deras "rena" elbilar betydligt billigare att serva än motsvarande fossil. Ska servas varje år ja.. Men billigare..
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 61

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]

meddelande

Nej de ligger kvar trots att de är raderade i[…]

Det kan t.o.m. vara bättre för batteriet[…]

Låter rimligt, känns starkt som att fel[…]