Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Spid3r skrev:
HarleyCorv skrev:Jag har läst om era problem med vibrationer och det är inget man önskar sig, testade min S90 D3 man. uttagen slutet av Mars mätställning 320 mil jag har inte en enda vibration i bilen i 120-135 km.
Jag är ganska mycket övertygad att problemet finns på alla S/V90 bilar men som någon här sa "vi upplever vibrationerna olika sätt".
Bästa sättet att känna det vi pratar om:
- Kör man upp till säg 70km/h och läger fingertopparna på rattens ovansida, och sedan gör likadant på 120km/h...kommer man garantiert att känna skillnaden.
Och denna typ beror på icke härdade drvknutar? Hur ska detta åtgärdas med mjukvara? För mig låter det som att bilen vibrerar i dessa varvtal pga motorn och känns med dålig isolering.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Robbi skrev:
Spid3r skrev:
HarleyCorv skrev:Jag har läst om era problem med vibrationer och det är inget man önskar sig, testade min S90 D3 man. uttagen slutet av Mars mätställning 320 mil jag har inte en enda vibration i bilen i 120-135 km.
Jag är ganska mycket övertygad att problemet finns på alla S/V90 bilar men som någon här sa "vi upplever vibrationerna olika sätt".
- Kör man upp till säg 70km/h och läger fingertopparna på rattens ovansida, och sedan gör likadant på 120km/h...kommer man garantiert att känna skillnaden.
Och denna typ beror på icke härdade drvknutar? Hur ska detta åtgärdas med mjukvara? För mig låter det som att bilen vibrerar i dessa varvtal pga motorn och känns med dålig isolering.
Jag är verkligen ingen expert på bilar...men kan tänka mig att genom mjukvaran kan modifieras både ena och andra funktion så att tillsammans ge en annat utfall, därav min spekulation att vibrationer kan minskas med mjukvaran :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Spid3r skrev:
Robbi skrev:
Spid3r skrev: Jag är ganska mycket övertygad att problemet finns på alla S/V90 bilar men som någon här sa "vi upplever vibrationerna olika sätt".
Jag är verkligen ingen expert på bilar...men kan tänka mig att genom mjukvaran kan modifieras både ena och andra funktion så att tillsammans ge en annat utfall, därav min spekulation att vibrationer kan minskas med mjukvaran :)
Att hoppa över varven? Nja.
Användarvisningsbild
av Robbi
Spid3r skrev:
Jag kan känna en liten skillnad med fingrarna på rattens ovansida vid ca 1700 varv. Däremot inte när jag håller ratten normalt. Syndromet finns och vissa besväras av det men det måste också innebära att vissa bilar är mer känsliga av en anledning. Kan det vara olika däck? Olika bra isolering av styrstång etc? Min bil är inte så känslig så jag tror att någon skulle tänka på det eller känna av det.
Användarvisningsbild
av Spid3r
HarleyCorv skrev:Svar till Spid3r: Jag vet vad jag talar om när det gäller vibrationer i personbilar!
i belive 'ya :)... jag är datasnubbe och försöker hitta logiken i en allt mer datoriserad bilvärld :)
av AndS
Ingen vibration. Var tvungen att testa idag i olika hastigheter och placerade fingret lätt på ovansidan vid olika hastigheter.
Bilen har rullat ca 600mil.
Tror att det är olika orsaker i bilarna som kan ge vibrationer. Det största felet man kan göra när man har man problem är att leta efter "problemet" men oftast finns det olika problem med liknande symtom.
Användarvisningsbild
av Robbi
AndS skrev:Ingen vibration. Var tvungen att testa idag i olika hastigheter och placerade fingret lätt på ovansidan vid olika hastigheter.
Tror att det är olika orsaker i bilarna som kan ge vibrationer. Det största felet man kan göra när man har man problem är att leta efter "problemet" men oftast finns det olika problem med liknande symtom.
Det blir väl någon vibration ibland ändå orsakad av ojämn väg? En fullständigt slät väg finns ju inte så det är faktiskt jättesvårt, om vi letar mikrovibrationer.

Skickat från min iPad med Tapatalk
av AndS
Robbi skrev:
AndS skrev:Ingen vibration. Var tvungen att testa idag i olika hastigheter och placerade fingret lätt på ovansidan vid olika hastigheter.
Det blir väl någon vibration ibland ändå orsakad av ojämn väg? En fullständigt slät väg finns ju inte så det är faktiskt jättesvårt, om vi letar mikrovibrationer.

Jo, men jag tolkar dialogen gällande vibrationer att de uppstår pga någon felaktig, som kan vara flera orsaker. Och att de förändrades beroende av hastighet och här känner jag ingen skillnad, testade på motorväg med bra asfalt och absolut ingen skillnad att det skulle uppstå vid 120-140km/h.
Sedan om de skulle vara så "microsmå" att jag inte känner dem blir kanske frågeställningen vad som defineras som problem och felaktigt :wink:
Hade "microvibrationer" i en tidigare SAAB och de orsakades av bilen inte fungerade med ett däckfabrikat/modell (Pirelli) som balanserades och även byttes ut, det slutade med att man monterade Michelin och så försvann de helt.
Användarvisningsbild
av Robbi
AndS skrev:
Robbi skrev:

Jo, men jag tolkar dialogen gällande vibrationer att de uppstår pga någon felaktig, som kan vara flera orsaker. Och att de förändrades beroende av hastighet och här känner jag ingen skillnad, testade på motorväg med bra asfalt och absolut ingen skillnad att det skulle uppstå vid 120-140km/h.
Sedan om de skulle vara så "microsmå" att jag inte känner dem blir kanske frågeställningen vad som defineras som problem och felaktigt :wink:
Hade "microvibrationer" i en tidigare SAAB och de orsakades av bilen inte fungerade med ett däckfabrikat/modell (Pirelli) som balanserades och även byttes ut, det slutade med att man monterade Michelin och så försvann de helt.
Svårt ämne och vi pratar om en bilmodell som dessutom känner av vägunderlaget bra. Det är klart att det känns mer vid högre hastighet och kan tas för vibrationer. Fast man måste jämföra detta med de vibrationerna som uppstår med ex obalanserade däck och då är det mer som kommer i olika hastigheter och ger svängningar. Det talas en del av "tvättbrädesyndrom" alltså snabba som ökar med intensitet vid högre hastighet. Det är inte obalans utan mer känslighet.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 114
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]