Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tror du dom kommer kunna hålla emot då?
Idag ligger försäljningen av laddbara bilar i Sverige på ca 5%.. växer rätt stadigt med en nära fördubbling varje år!

I Europa totalt ligger samma siffra på ca 2%. Både i Sverige och Europa är runt hälften laddhybrider och hälften "riktiga" elbilar, men elbilsdelen växer mer.

I Kina såldes över 200 000 elbilar 2016.
Redan nu måste det börja märkas av att ökningen av behovet av oljebaserade drivmedel minskar.

Hur tänker du att de oljeproducerande länderna ska förhindra utveklingen?

Vilka sällsynta jordartsmetaller pratar vi om? Lithium är den 35:e vanligaste metallen på jorden. Nu bär efterfrågan på det ökar kommer det blir mer lönsamt att bryta litium även i länger med mer reglerad och ren gruvdrift. Det är ingen jättebrist på den metallen. Kobolt tror jag snarare blir problem före lithium.. fast jag är inte helt insatt i hur/var man letar nytt där.
TommyP86 skrev:Jag länkar bara en, resten får man göra själv.
http://www.nyteknik.se/fordon/elbilarna ... en-6420550

Om de klarar att hålla fast? Nja, säkert inte, men det lär skapa oro, vilket aldrig gynnat investeringsvilja och framtidstro.
Det där är en 7 år gammal artikel.. Och det mesta handlar ju om metaller som finns i vanliga bilar också.. "små motorer som t.ex styr fönsterhissar" känns inte så så specifikt för en elbil.
I artikeln har dom dessutom en hybrid som dåligt exempel.. och där kan jag till viss del förstå att det går åt mycket metaller då man också måste ha den gamla motorn kvar och alla delar till den, samtidigt som man har elmotorer i drivsystemet också.
Dom tar även med avgasrening och tillsatser i dieselbränslet i den där artikeln... inte heller speciellt aktuellt för elbilar.

Om du tror att batterierna är desamma idag tar du nog fel. Den "svåraste" metallen som finns i dagens batterier sägs vara kobolt.
Litiumjonbatterier innehåller ungefär 0.1 kg kobolt per kWh. Det 100 kWh batteriet vi räknade med per elbil skulle alltså innehålla 10 kg kobolt. Världens kända kommersiellt utvinningsbara reserver är på endast 15 miljoner ton.

De skulle alltså knappt med nöd räcka till att ersätta världens 1.2 miljarder bilar med elbilar – om vi slutade använda kobolt till katalysatorer, legeringar och andra användningsområden den används till. För att inte tala om att antalet bilar i världen ökar snabbt, redan år 2035 kan vi vara uppe i 2 miljarder bilar i världen.
Men.. det verkar inte vara så illa...
Kobolt finns nämligen inte i ren form på jorden. Det finns inga koboltgruvor. Kobolt finns som förorening i många metallmalmer och utvinns som en biprodukt i främst koppar- och nickelgruvor. Hur många gruvor som inte bara nöjer sig med att avlägsna kobolt och andra föroreningar från sin malm utan även processar dem till ren koboltmetall beror på efterfrågan. När efterfrågan går upp blir det intressant för fler gruvor att förutom sin koppar eller nickelproduktion även producera kobolt.
http://teslaclubsweden.se/kobolten-da/

Zinkgruvan i Askersund i Sverige utvinner även kobolt ur sin malm.
Den planerade gruvan i Rönnbäcken ska också utvinna kobolt enligt planerna.
joel80 skrev:Den planerade gruvan i Rönnbäcken ska också utvinna kobolt enligt planerna.
I september 2013 kritiserade en FN-rapport Sverige för att den svenska minerallagstiftningen kränker urfolksrättigheter. I oktober gick FNs rasdiskrimineringskommitté CERD för första gången in och krävde stopp för ett gruvprojekt i Sverige, den stora nickelgruvan i Rönnbäck nära Tärnaby, i avvaktan på utredning.
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/s ... ot-gruvor/
Det är inte alltid så enkelt att starta nya gruvor i Sverige, här kommer ett exempel till där det finns jordartsmetaller.
http://www.natursidan.se/nyheter/protes ... d-vattern/
Det där hade jag helt missat.

Det där är ju egentligen bra.. fast dåligt för nuvarande tillgången. Men det visar ju på att det finns ordentliga lagar och regler för hur en gruva får bedrivas här och i Europa. Så de som verkligen finns och öppnas bör ju vara betydligt bättre än många av de ifrågasatta gruvorna i vissa andra länder.

Min poäng kvarstår i allafall.. att man alltså kan ändra om även nuvarande brytning till att ta tillvara på fler metaller i malmen man bryter nu när det blir efterfrågan på den.
Vi är väl likadana allihop när det gäller olika saker, ni vet Not in my back yard. Vi blir så glada när prylarna finns och så funderar vi inte mer på hur de har producerats, många av de mineralerna vårt moderna samhälle kräver produceras under ganska taskiga villkor.
Ja, idag är det mesta producerat på usla villkor, det är därför jag är spyless på att höra på folk som köper bil av såkallade miljöskäl, det är så dumt så det finns inte.
Ska man köpa bil, vilket de flesta gör och behöver mer eller mindre, är det ju självklart bättre att köpa en bil som get ett mindre avtryck än den som spyr ut mer. Att de som plockar upp mineraler (både till en fossilbil och elbil) har dåliga villkor är något man skulle behöva prata mer om... men det gör det inte mindre viktigt att välja det alternativ som är minst dåligt.

Att vi sen oavsett folks miljötänk står inför en kraftig omvälvande teknikdisruption på transportsidan gör att det inom några år blir självklart med eldrivet. Det beror alltså inte på att folk blir miljövänner, utan på ekonomisk och teknisk överlägsenhet... tíll och med du kommer köra elektriskt snart Derank, även om du troligen är en av de sista som klamrar sig fast i fossilträsket. ;) Lite som de som höll emot länge när mobilerna kom...
joel80 skrev:Att vi sen oavsett folks miljötänk står inför en kraftig omvälvande teknikdisruption på transportsidan gör att det inom några år blir självklart med eldrivet. Det beror alltså inte på att folk blir miljövänner, utan på ekonomisk och teknisk överlägsenhet... tíll och med du kommer köra elektriskt snart Derank, även om du troligen är en av de sista som klamrar sig fast i fossilträsket. ;) Lite som de som höll emot länge när mobilerna kom...
Det är inte teknikskiftet på transportsidan som är omvälvningen, utan förändringen av livstil som kommer att bli. Tittar man på siffrorna i rapporten över antalet personbilar i nutid och i framtiden.
As fewer cars travel more miles, the number of passenger vehicles on American roads will drop from 247 million to 44 million, opening up vast tracts of land for other, more productive uses. Nearly 100 million existing vehicles will be abandoned as they become economically unviable.
Om man räknar en ägare per bil idag är det 247 miljoner bilägare, om samma antal bilägare skall äga 44 miljoner bilar så blir det ungefär 5,6 bilägare per bil utan hänsyn till befolkningsökningen/fler körkortsinnehavare. Så det är ganska naturligt att bilkostnaden minskar när man bara skall betala 18% själv av bilkostnaden, det har inget med drivmedlet att göra. Men hur många av oss vill leva så? För det kommer att innebära en stor urbanisering, glöm att bo på ett ställe och jobba på ett annat när du disponerar bilen till 18%. Det blir till att bo i någon förort och åka kollektivt till arbetsplatsen, har du tur får du disponera en bil någon helg när familjen ska på utflykt :D
Ps. Jag klamrar också fast mig vid förbränningsmotorer det finns andra bränsle än fossila, likaså som det finns mycket fossilel i världen, och jag har haft mobil sedan 1985 :lol:
Det är teknikskiftet som driver både elbilsrevolutionen, självkörande bilar samt el/solcellsrevolutionen. Dom hör också till viss del ihop.

Elbilar blir billigare att köpa och äga mellan 2018-2023 beroende på var i världen du bor. Från kring 2020 verkar rapporten räkna med att självkörande bilarna kommer. De flesta (som alltså bor i städer) kommer utan att behöva förändra sitt bilåkande, kunna ha tillgång till bilar när dom vill utan att äga den. Bilar står still 94% av tiden.. Frågan är hur många som står stilla när det är som flest som rör sig.. Kanske bara 80% då dom räknar med att det "bara" blir en minskning till en femtedel.

Utanför städerna tror jag däremot man kommer äga sin bil i större utsträckning, men att man har en lägre totalkostnad än nu p.g.a billigare bränsle, service mm.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 61

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]