Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haglund86
Hej ny här på forumet.
I förskadde mig en i min mening helt underbar bil för ett par veckor sedan men nu verkar den vilja trilskas lite.
När man går från r till drive så studsar hela bilen till och låter som allt ska rasa.
Händer även när man prövar lite andra lägen som n till drive, oftast när den är i arbetatemp
Växlar annars hur bra som helst när man kör och inget klonkande eller slirande
Bilen har gått 6800 mil och lådan är 6 växlad automat
Kan det vara problem med mjukvaran i lådan???
Tack på förhand Danne
Användarvisningsbild
av apersson850
Visst kan det vara något fel. Men ibland får de här lådorna fel för sig om hur de ska lägga i D och/eller R från N. Om man står på gården och skiftar N till R, rullar några meter, till N, väntar några sekunder, till R osv., så kan de ibland hela sig själva. Byt ut R mot D då och då, om gårdsplanen tar slut.
Om inte lådan fått rätt på hur man lägger i växeln efter 20 gånger lär det inte hjälpa. Då är det utläsning av ev. felkoder som är nästa steg. Riktig adaptionskörning kan ibland också hjälpa.
Oljebyte kan få lådorna att ändra beteende fulsltändigt, speciellt om de jobbat hårt (husvagn, tunga släp).
av Schmoyoho
Ang adaption själv så är proceduren enligt VIDA att med varmkörd bil och med foten på bromsen växla från N till D och tillbaka till N. Repetera ca en 5-10 gånger med en paus på 5 s i varje läge. Sedan samma sak med N-R och tillbaka. Vet inte om det är en bra idé att rulla på växlarna. Jag vill inbilla mig att så länge jag är noga med att hålla foten på bromsen så fortsätter min bil att börja driva på ett snyggt sätt, annars blir den ryckig förr eller senare.
av Haglund86
Det händer bara när man går från något läge till D inte från d till något annant läge
Och verkar bara hända nör bilen blivit varm.
Om man gör adaptionen själv hur snart ska man märka ev skillnad
Användarvisningsbild
av apersson850
Det spelar kanske ingen roll om bilen rullar eller ej. Stå still, då. Men om den rycker eller ej tycker jag märks mest om man inte bromsar speciellt mycket. Fast man får förstås se till så man inte kör på något...

Om det här hjälper så märks det bums. VIDA säger tydligen 5-10 gånger. Min erfarenhet är liknande. Om det inte har hjälpt när man gjort det 20 gånger är det något annat som är fel. Då kan man sluta.
av Haglund86
Testa att göra detta nu när jag kom till jobbet
Ska köra bilen varm på vägen hem pch sedan se om det hjälpte, går ju som en klocka för övrigt om det hade vart fel på lådan hade man i te märkt det när den växlar under färd?
Användarvisningsbild
av apersson850
De gånger min har lagt in R och/eller D med en knyck har gårdsplansadaptionen hjälpt omgående. Det har märkts en skillnad redan efter kanske fem försök från N till D. Eller åtminstone efter tio.
av Haglund86
Gjorde detta och verkar som att de har hjälpt lite
Men bilen ska endå in på felsökning och kolla programvara då jag har garanti på bilen, bilsäljaren sjävl som uppmande till detta, måste jag få kalla bra service från försäljare
Användarvisningsbild
av Gurra82
Gör en adaptionskörning på Volvo, gjorde jag på min D5 AWD 2012 kostade strax under 2000:-
Dock påpekade de att bilen skall vara kall när den görs, de misslyckades på första försöket och fick göra om det och det blev bra
Gjordes när bilen gått ca 9000 har jag för mig, gjorde inget oljebyte. Nu har den gått strax 16000mil och den fungerar fortfarande
av Schmoyoho
Adaption görs med varm låda, >65°C. Oljebyte är nog ändå det bästa för lådans livslängd och för bra växlingar, eftersom oljan slits och kontamineras.

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]