Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kör på rekommenderad olja så slipper du undra...
av rid54
oldtimersmc skrev:Kör på rekommenderad olja så slipper du undra...
Håller med där... med angivet miltal är det ju inte mer än början på livslängden. Följ instruktionsboken om du inte hittar nån annan pålitlig info.
av Daniel73
andersuw skrev:Hur väl en viss olja fungerar i en viss motor beror inte bara på vilken motor vi pratar om, viskositeten samt yttertemperaturen utan också på oljans klassning i andra avseenden än viskositet. För den här aktuella motorn skall det enligt Volvo vara ACEA A5 0W-30. Troligen har motorn istället rullat på ACEA A3 0W-40 eller 5W-40 (A5 är ovanligt i de viskositetsklasserna) men det kan vara värt att kolla upp. Som hjälp kan det vara bra att veta att båda A3 och A5 innebär helsyntet. A3 0W-40 eller A3 5W-40 bör så vitt jag vet vara väl så bra för motorns smörjning som A5 0W-30. Men en skillnad är att A5 är en så kallad longlife-olja medan A3 inte är det. Har bilen rullat på A3 bör den alltså helst inte ha gått så långt mellan oljebytena som de normala bytesintervallen för bilen tillåter (3000 mil). Om den bara rullat runt 1000 mil mellan oljebytena bör det dock inte vara något problem.
Longlife eller inte skiljs inte med ACEA A3 resp A5

Det finns gott om longlifeoljor med A3

Ett exempel
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... th=144_113
av Malmstroem
ACEA A3/B3 är "vanlig" olja av god kvalitet
ACEA A3/B4 är "long life"
ACEA A5/B5 är "long life" och "bränslebesparande" (låg viskositet)
http://www.acea.be/uploads/news_documen ... s_2016.pdf

En 2008 2,5T ska ha A5/B5. Jag skulle vilja påstå att klassningen är viktigare än om det är 0W30 eller 5W40.

Jag skulle inte ha några problem att köpa en 2,5T som gått 1000 mil mellan bytena av A3/B3 5W40. När jag sedan bytte skulle jag använt A5/B5 0W30 (vilket med stor sannolikhet är den rekommenderade oljan i instruktionsboken). Om du byter var 1000 mil torde det gå precis lika bra med A3/B3 5W40 -- det finns säkert de som säger att den är bättre eftersom den är tjockare. Men jag hade valt den rekommenderade oljan. :wink:
av osla
det viktigaste är att totalt skita i 3 tusen mils intervallen för service. byt med tusen mils intervall, sen vilken olja spelar mindre roll så länge det är en någorlunda bra olja, man behöver ju inte ta den billigaste som går att få tag på
av andersuw
Daniel73 skrev:Longlife eller inte skiljs inte med ACEA A3 resp A5

Det finns gott om longlifeoljor med A3

Ett exempel
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... th=144_113
Betydelsen av "Longlife" är lika flytande som oljan själv. Vad vi i det här fallet bör utgå från är vad Volvo själva säger. Då gäller att serviceintervallet för den aktuella motorn är 3000 mil om rekommenderad olja, det vill säga A5 används. När det gäller A3 vet vi bara att serviceintervallet aldrig varit lika långt för någon motor där A3 varit en rekommenderad olja.

Den olja du länkar till är för övrigt inte uttryckligen betecknad som "Longlife" ens av tillverkaren (Castrol) själv. Det är bara något som säljaren (oljemagasinet) klämt till med.
Senast redigerad av 6 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
Malmstroem skrev:ACEA A3/B3 är "vanlig" olja av god kvalitet
ACEA A3/B4 är "long life"
ACEA A5/B5 är "long life" och "bränslebesparande" (låg viskositet)
http://www.acea.be/uploads/news_documen ... s_2016.pdf
A-klassningen avser bensinmotorer och B-klassningen avser dieselmotorer. Eftersom tråden handlar om en bensinmotor är A3/B3 och A3/B4 precis samma sak, d.v.s. A3 och således lika mycket eller lika lite "long life". I övrigt tror jag vi är överens om det mesta.
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]