Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:
osla skrev:skulle absolut inte köpa en elbil beggad, eller utan garanti. nya vanliga bilar med massa el jävlas ju hela tiden. skulle vilja se vilken elbil som fungerar som den ska i dryga 40- grader efter en lite sämre grusväg där det slår mm i bilen, många kontakter som det kan bli glapp i, nä kommer aldrig äga en elbil, så enkelt är det
Det är lite komiskt att läsa vad du skriver.. Det är inte mer "elektronik" i en elbil än i en vanlig dieselbil. När det gäller själva drivningen så är den väsentligt enklare och har inte alls behov av så omfattande datoriserad styrning som en ny dieselmotor. Ingen krånglig växellåda som kan krångla heller.

Att du tror att det är kablar som kan skaka loss... Vet inte riktigt vad jag ska säga annat än nej nej nej.. Inte mer än att du skakar loss ditt eget 12v-batteri, bränsleslandarna och motorupphängningen...

När det gäller låga temperaturer funkar alltid en elbil bättre. Fråga vem som helst i Norrland.. Är det -35 och du har glömt att koppla i motorvärmare är det mycket stor risk att du inte får igång bilen! En elbil har inte de problemen.. Elmotorer funkar.. Men får märkbart kortare räckvidd i de temperaturerna.
tro mig, nyare bensin eller dieslar är inte alls lika driftsäkra som äldre dieslar med mekaniska rad pumpar och vacum avstängning. jag blir inte ståendes om än generatorn slutar ladda för motorn går utan ström i batteriet. inte massa givare som det hela tiden blir fel på och motorstyrningen går in i felsäkert läge och lampor lyser. bara se på jobbet, varenda nyare lastbil och traktor har då minst 2-3 felmedelanden om än det ena och än det andra, det gör inte dom äldre, dom bara går och går så länge det finns bränsle
Det tog tid innan jag hittade hästen, i en hästtransport ser det ut som.....
Frugans farfar kom hem från efter några år i USA omkring 1910 och startade en taxistation här i Halmstad. Den gick alldeles utmärkt även under kriget, men efter kriget tagit slut så kom den "nya tiden" och det var ingen som ville åka taxi efter en häst längre. Så han köpte en bit mark och startade jordbruk. När äldsta äldsta sonen (som ärvde gården) dog (omkring 1980) så såldes stället, styckade av och är numera en hästgård.... :roll:
Snacka om att det går runt, runt och kommer tillbaka
Det verkar inte billigt för alla elkonsumenter när intresset för elbilar växer, men det ger ju bra anledning till prishöjningar.
Det är storföretagen Vattenfall, Ellevio och Eon som de senaste åren stått för de största höjningarna. I år har de i snitt legat på cirka 10 procent för totalt knappt 2,7 miljoner kunder. Till årsskiftet höjer statliga Vattenfall sin avgift med 11 procent till.
Företagen förklarar höjningarna med stora investeringsbehov i elnäten.
– Om vi ska ha den leveranssäkerhet vi har idag krävs jättestora investeringar, säger Jonatan Björck, pressansvarig på Ellevio. Vi är dessutom inne i en omställning av hela vårt energisystem där vi går från kärnkraft och vattenkraft. Det ställer också krav på oss som elnätsägare.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6578887
Elnätsavgiften är ju inget man själv kan påverka om man inte flyttar till ett annan elnät.
Mja.. det är snarare så att man väntar sig att det frigörs väldigt mycket pengar från hushållen i och med kommande teknikskifte. Man kommer lägga mindre pengar på transport framöver. (Stod rätt mycket om det i själva rapporten tråden baseras på.)

Bränslekostnaden du har idag om du kör 110mil per månad ligger på kring 1000kr minst... om du har en snål bil. Med eldrift hamnar du på ca 150kr...
Reparationskostnader och servicekostnader går också ner. Mindre rörliga delar i en elmotor... ingen krånglig växellåda... ingen avancerad motorstyrning med perfekt bränsletryck, luftblandning och tändning... :)
Bensinbilen död om åtta år !?, ha ha ha ha osv.Ja vad blir det för påhitt nästa gång i media.Förmodligen att Mars redan är befolkad. :D
Har du läst den? Referera gärna till vad du anser är feltolkat. Jag tycker rapporten är rätt välgjord och hittar inga direkta felaktigheter.. Klart dom kan missa på nått år eller så.. Och dom skriver även i den att tiden också beror på hur styrningen i våra länder ser ut. Med styrning som vi har med viss premie när man köper elbil och kommande bonus - malus går det troligen fortare, medan i USA där man nu backar kommer man hamna långt efter. Europa kommer också ligga före p.g.a bränslekostnaderna här och att braking point kommer flera år tidigare än i USA.

SRT:
Du skulle nog sagt samma sak om häst och vagn i början av 1900-talet. Den gången tog det runt 10-12 år från endast hästar på gatorna till endast bilar. (New York)

Det är med skapligt stor sannolikhet man kan säga att det 2025 inte säljs några diesel och bensinbilar längre.

Man tror också på en kraftig reducering av antalet sålda bilar. Det drivs mest av automatiserade bilar som är en av delarna i den teknik som nu vänder upp och ner på bilmarknaden.

Jag ska se till att hålla den här tråden vid liv nån gång per år framöver.. Så får vi se när de flesta ser förändringen komma.

Jag har tjatat flera år om 2025 här på forumet.. Tänk va kul om jag får rätt. ;)
(fast jag har nog ev. underdrivit.. Jag har sagt att 2025 har vi majoritet av elbilar vid nybilsförsäljning.. Den punkten kan nog komma snabbare...)
joel80 skrev:Mja.. det är snarare så att man väntar sig att det frigörs väldigt mycket pengar från hushållen i och med kommande teknikskifte. Man kommer lägga mindre pengar på transport framöver. (Stod rätt mycket om det i själva rapporten tråden baseras på.)

Bränslekostnaden du har idag om du kör 110mil per månad ligger på kring 1000kr minst... om du har en snål bil. Med eldrift hamnar du på ca 150kr...
Reparationskostnader och servicekostnader går också ner. Mindre rörliga delar i en elmotor... ingen krånglig växellåda... ingen avancerad motorstyrning med perfekt bränsletryck, luftblandning och tändning... :)
Nja att det frigörs mer pengar för hushållen beror ju inte på elbilstekniken, det är att antalet bilar minskar och man inte längre skalll äga en egen bil enligt rapporten så att teknikskiftet sänker kostnaden är fel, det är ändringen av livsstil. Vi har ju redan något liknande i Sverige idag, det kallas kollektivtrafik men är ännu inte förarlöst.
Det som mest liknar det slags bilanvändandet som det skrivs om i rapporten är väl isåfall de bilpooler och korthyror som vuxit fram i städerna senaste åren. Typ DriveMe där man via mobilappen ser närmsta parkerade bilen i flottan och kan gå och ta den, använda den under den tid man kör till sin destination, parkera den och "logga av" och inte betala för mer när den väl står parkerad.

Men även elbilsägandet ser man blir billigare än fossilbilen rätt snart här i Europa, alltså inom något år, medans amerikanarna får vänta tills kring 2023 innan det blir bättre ekonomi i en elbil. (Som sagt mkt p.g.a att dom inte hämtar hem kostnaden lika snabbt p.g.a lågt bränslepris.)
joel80 skrev:Har du läst den? Referera gärna till vad du anser är feltolkat. Jag tycker rapporten är rätt välgjord och hittar inga direkta felaktigheter.. Klart dom kan missa på nått år eller så.. Och dom skriver även i den att tiden också beror på hur styrningen i våra länder ser ut. Med styrning som vi har med viss premie när man köper elbil och kommande bonus - malus går det troligen fortare, medan i USA där man nu backar kommer man hamna långt efter. Europa kommer också ligga före p.g.a bränslekostnaderna här och att braking point kommer flera år tidigare än i USA.

SRT:
Du skulle nog sagt samma sak om häst och vagn i början av 1900-talet. Den gången tog det runt 10-12 år från endast hästar på gatorna till endast bilar. (New York)

Det är med skapligt stor sannolikhet man kan säga att det 2025 inte säljs några diesel och bensinbilar längre.

Man tror också på en kraftig reducering av antalet sålda bilar. Det drivs mest av automatiserade bilar som är en av delarna i den teknik som nu vänder upp och ner på bilmarknaden.

Jag ska se till att hålla den här tråden vid liv nån gång per år framöver.. Så får vi se när de flesta ser förändringen komma.

Jag har tjatat flera år om 2025 här på forumet.. Tänk va kul om jag får rätt. ;)
(fast jag har nog ev. underdrivit.. Jag har sagt att 2025 har vi majoritet av elbilar vid nybilsförsäljning.. Den punkten kan nog komma snabbare...)
Läst den har jag inte, men som du, skummat igenom.
Man gör exempelvis slutsatser som att bränslepriserna kommer rasa, men utan att se konsekvenserna det för med sej.
De oljeproducerande länderna har ganska mycket inflytande i den värld vi lever i, för att inte säga de länder som sitter på sällsynta jordartsmetaller.
Jag förstår att man inte utvecklar det eftersom varje slutsats skulle kräva en egen rapport eller avhandling. Men det är ändå faktorer.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 61

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]