Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maol
#117596
När ljusreglaget är i nolläget så lyser ena sidans varselljus med sin fulla styrka, men på andra sidan lyser det bara i P-styrka. Lampfel indikeras på panelen i det läget. I övrigt funkar ljuset som det ska.

Finns det något standardställe där en sladd brukar hoppa av eller något kajka ur i allmänhet när det gäller varselljusen? Bra att veta innan man börjar dra i sladdar och skruva isär... Utan att ha pillat med ljus förut så låter det för mig som en typisk avhoppad sladd eller glapp.

edit: 244 GL, -84
av anp
#117601
Har du eller tidigare ägare inte monterat fel lampa i sockeln bara?
Lamporna ska ju vara 2 poliga, men en enkelpolig passar lika bra.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#117612
Tror stenhårt att fel lampa är monterad precis som anp säger kolla det först.
av Udenius
#117632
Jag har också varit med om problem med risiga lampor, i mitt fall av den typ som biltema säljer. Trots att lamporna hade både 21W och 5W (?) så lyste de alltid svagt varvid lampövervakningen gnällde. Inga fler lampor från biltema för mig, vilket är förbaskat synd med tanke på det förmånliga priset ...

// Andreas
Användarvisningsbild
av Lilja
#117644
Kan också vara ett jordfel till den ena lampan. Då går strömmen "bakvägen" och lampan lyser ändå fast svagt.
Användarvisningsbild
av Pliind
#117645
så det kan gälla likadant för mig? när jag slår på tändningen så lyser båda lamporna fint men när jag slår på p-ljus/helljus så lyser ena mindre än de andra.. :/
Användarvisningsbild
av Lilja
#117648
Sweeman skrev:så det kan gälla likadant för mig? när jag slår på tändningen så lyser båda lamporna fint men när jag slår på p-ljus/helljus så lyser ena mindre än de andra.. :/
Jupp garanterat jordfel. Strömmen går bakvägen och snor ström av den andra lampan, har varit med om det förr
Användarvisningsbild
av Pliind
#117649
ok =) tackar för hjälpen!
av maol
#117722
Jordfel låter inte orimligt. Det blir att pilla.

Den av lamporna som lyser starkt vid nolläge hade bränt ut när jag tog över bilen. Då bytte jag båda lamporna som alltså kom ur samma paket av den rekommenderade lamptypen på OKQ8.
av maol
#118155
Undersökande kirurgi med mejslar, kniv och multimeter tog vid. Problemet löste sig ganska enkelt.

Multimetern visade att det kom ström som det skulle via kablarna som leder fram till armaturems kontakt. Den vita (eller gröna beroende på sida) på ena sidan levererar spänning till p-ljuset. Kabeln i mitten levererade spänning den med, när tändningen var på och ljusreglaget i nolläge. Ström fanns alltså fram dit.

När jag plockade loss lykthuset såg det ut som om kabeln som leder ström till varselljuset var röten utav bara satan. De visade sig dock leda ström ändå. Varselljuskabeln (brun) har för övrigt ett eget fäste på baksidan av reflektorn.

Det som till slut var fel var att pinnen som leder ström från bruna kabelns fäste till manteln på framsidan av reflektorn inte hade riktig kontakt med manteln (som sedan står i kontakt med höljet på lampan). Lite 5-56 och juckande fixade den saken.

http://www.flickr.com/photos/maol/861263112/

Gäller att skaffa lite gummi och skydda varselkabeln lite bättre, annars kommer den korrodera iväg alldeles strax. En aning trixigt att få ut och tillbaka lykthuset när de kromade plastlisterna överst tar emot.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]