Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
MickeSjöholm skrev:Jag känner inte heller av några vibrationer, 12000 km, Michelindäck, S90 T5
Nej det är bra isf. Men har en polare som påstod att hans V90 D5 var felfri... Men jag kände direkt samma fel som jag har.. Ibland kanske man har olika "känselspröt", måttstockar.. Men bra var det inte..
av Turbodanne
Även jag har stora bekymmer med min V90 D5 AWD Inscription ,vibrationer och skakningar som börjar redan vid 70-80 och ökar sedan och är som värst vid 110-130km/h , min känns det värst i "bilen" och inte så mycket i ratten.
Däcken är ombalanserade det är det ända som är gjort i dagsläget. 1500 mil och pirelli 20".
av JimmyK
Turbodanne skrev:Även jag har stora bekymmer med min V90 D5 AWD Inscription ,vibrationer och skakningar som börjar redan vid 70-80 och ökar sedan och är som värst vid 110-130km/h , min känns det värst i "bilen" och inte så mycket i ratten.
Däcken är ombalanserade det är det ända som är gjort i dagsläget. 1500 mil och pirelli 20".
Garanterat drivaxlar bak eller fram se tidigare inlägg. Samma symtom som i min xc90 d5 awd
Användarvisningsbild
av Robbi
JimmyK skrev:
Turbodanne skrev:Även jag har stora bekymmer med min V90 D5 AWD Inscription ,vibrationer och skakningar som börjar redan vid 70-80 och ökar sedan och är som värst vid 110-130km/h , min känns det värst i "bilen" och inte så mycket i ratten.
Garanterat drivaxlar bak eller fram se tidigare inlägg. Samma symtom som i min xc90 d5 awd
Blev din bra?
Användarvisningsbild
av Spid3r
En av de många verkstäder jag ringde runt här om veckan säger att Volvo "jobbar med problemet" och att det ska åtgärdas med mjukvaruuppdatering, vibrationerna kommer från motorn vid ett visst varvtal.
Som sagt var obekräftade uppgifter.
Användarvisningsbild
av Robbi
Spid3r skrev:En av de många verkstäder jag ringde runt här om veckan säger att Volvo "jobbar med problemet" och att det ska åtgärdas med mjukvaruuppdatering, vibrationerna kommer från motorn vid ett visst varvtal.
Som sagt var obekräftade uppgifter.
Motorn vibrerar så att ratten blir påverkad. Ja, kanske det eller så kan man kalla det en dåligt isolerad styrstång. Jag kände av tvättbrädesyndromet med mina vinterdäck i två veckor. De testade på ÅF och balanserade däcken och hade sig. Då det ändå var tillräckligt varmt för sommardäck, slängdes dessa på och problemet försvann. Sedan sa de att jag skulle få nya vinterdäck till vintern. Så i mitt fall var det väl vinterdäcken då? Fast det vet jag först när de kommer på och då ska de vara nya.
av JimmyK
Robbi skrev:
JimmyK skrev:
Blev din bra?
Har haft 2st Xc90 d5 de senaste två åren som ihop rullat 7000mil, båda har vibrerat och varit på Verkstad ett otal gånger och det mesta är utbytt på båda bilarna. Den första hade jag i 11mån och rullade 3000mil, den lyckades de aldrig med. Den jag har nu är 1år och har rullat 4000mil, för en månad sedan lyckades de få bort vibrationerna. De har bytt däck, kraft variations balanserat däcken, bytt bromsskivor, drivaxlar fram, kardan axeln, hela Haldexen och uppdaterat programvara men inget av detta hjälpte. Sen bytte de hela bakaxeln och då blev bilen betydligt bättre men inte helt bra. Sen byttes även drivaxlar bak och nu har den gått helt vibrations fritt i 500mil. Enligt Volvo var härdningen dålig i drivaxlarna vilket skapade vibrationerna. Nu sitter nya drivaxlar med bättre härdningen och har fungerat i 1mån och 500mil.
av Hagge310
På min V90 T5 R-design har jag vibrationer på vinterdäcken 18" Continental. Däremot inga vibrationer alls på sommardäcken 19" Michelin. ÅF ska kolla upp vinterdäcken till hösten för åtgärd eller byta ut till helt nya. Har för mig att jag läste här på forumet att det var fel på dubbfria Continental och att de byttes ut men jag är inte säker om jag kommer ihåg rätt.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
av HarleyCorv
Jag har läst om era problem med vibrationer och det är inget man önskar sig, testade min S90 D3 man. uttagen slutet av Mars mätställning 320 mil jag har inte en enda vibration i bilen i 120-135 km.
Användarvisningsbild
av Spid3r
HarleyCorv skrev:Jag har läst om era problem med vibrationer och det är inget man önskar sig, testade min S90 D3 man. uttagen slutet av Mars mätställning 320 mil jag har inte en enda vibration i bilen i 120-135 km.
Jag är ganska mycket övertygad att problemet finns på alla S/V90 bilar men som någon här sa "vi upplever vibrationerna olika sätt".
Bästa sättet att känna det vi pratar om:
- Kör man upp till säg 70km/h och läger fingertopparna på rattens ovansida, och sedan gör likadant på 120km/h...kommer man garantiert att känna skillnaden.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 114
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv