Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av baeck
Köpte min första 240 -87 aut. (b230k) i höstas!
Funkat hur bra som helst tills nu...
Stannar efter 10-15 minuter helt plötsligt.
Lämnar man den över natten för att skämmas startar den igen.
Bytt rotor, kablar, tändstift, f-lock och skruvat fast alla lösa förgasarslangar. Kan det vara tändspolen? Kommer ihåg att moppen gjorde så när man för 20 år sen drog runt mä en sån.
tack på förhand
av Rådlös
Det lär vara så att en överhettad tändspole kan ge sådana fel. Men överhettad efter bara en kvart? Gå ur och känn på tändspolen nästa gång det händer. Men försiktigt om den skulle vara glödhet.
Man kan ju testa med en annan, lånad tändspole. Man behöver ju inte skruva loss den gamla om det nu inte skulle vara det felet. Fäst den nya provisoriskt, och anslut kablarna.
Det kan ju också vara bränsletillförseln. Har du sett över den biten? Något skräp kan samlas i någon kanal och täppa till. När sedan motorn har stannat försvinner trycket och skräpet rinner tillbaka. Sedan håller det på så i "evighet". Fel på bränsletillförseln brukar man kunna konstatera lätt med startgas. Om den startar på det, men inte på bensin, så har man ringat in felet.
av baeck
Bytte bränslefilter och blåste förgasare.
Bilen startar som vanligt finfint när den är helt kall.
Körde runt med den i 30 min och stannade och startade. Trodde att jag hade löst problemet. Parkerade bilen, kom tillbaka 20min senare för att köra så starta biljäveln inte. Snabbt fram med ett tändstift som visade att där inte fanns gnista. Detta har vi sedan sett några gånger till.
Dan efter starta den igen hur fint som helst...
Har inte bytt tändspolen än. Funderar på givarna under rotorn i fördelarlocket.
Andra saker? förslag? Nån som vill köpa skiten? :???:
av baeck
Nu kan ni som är nyfikna få svar!
Mellan motorn och växellådan sitter det nånsårts tändgivare.
Den sitter inte direkt mekvänligt... Min uppfinnarfar fick göra nått specialverktyg för alternativ 2 var att dela på motor och växellåda.
När vi värmde på den så gick inte strömmen igenom den.
Satte dit en ny och nu är det en ny bil!

med andra ord har jag bytt hela tändsystemet i onödan?!
gla sommar!
av pv-johnson
Byt kondensator. Är den gammal kan det bli överslag. Sitter på utsidan av fördelaren.
av Amarace
pv-johnson skrev:Byt kondensator. Är den gammal kan det bli överslag. Sitter på utsidan av fördelaren.
Sitter ingen kondensator på ett brytarlöst tändsystem (alla 240 har brytarlöst från 1985 o nyare)
av anp
Amarace skrev:
pv-johnson skrev:Byt kondensator. Är den gammal kan det bli överslag. Sitter på utsidan av fördelaren.
Sitter ingen kondensator på ett brytarlöst tändsystem (alla 240 har brytarlöst från 1985 o nyare)
Dessutom kom rätt svar i inlägget ovan.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]