Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Lyfter en delvis tidigare tråd:

Manuellt säte, standard (tyg/läder):
Justera framsätets framkant verkar gå på förarsidan med en spak man pumpar upp och ner med. Men inte passagerarsidan? Hittar ingen spak där.
Nummer 1 på bilden: http://support.volvocars.com/se/cars/pa ... 51014c275a

Elektriskt säte, standard (tyg/läder):
Justera framsätets framkant verkar gå på förarsidan med en knapp man petar ner eller upp. Går det även på passagerarsidan?
Nummer 2 på bilden: http://support.volvocars.com/se/cars/pa ... 51205f3271

Gärna fakta och inte spekulationer. Spekulera är jag bra på själv =)
Användarvisningsbild
av skyrazer
Manuell stol går inte att justera i framkant på passagerare, detta nämnde min säljare under bilvisningen när jag hämtade ut den. Av någon anledning lade jag det på minnet men inte så mycket annat, var nog mest spänd över att få köra bilen :)
El vågar jag inte säga något om.
av riha
Helt idiotiskt ju. Lika korkat som 60/40 delning av baksätet. Snacka om bakåtsträvande...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lövet
Finns mängder av bilar där höjdjustering inte är standard på passagerarstolen. Däremot brukar de vara av något billigare snitt...
av riha
Lövet skrev:Finns mängder av bilar där höjdjustering inte är standard på passagerarstolen. Däremot brukar de vara av något billigare snitt...
Jag jämför självklart volvo med volvo i detta fallet.
Känns ju bakåtsträvande att om man går från en exempelvis mindre och billigare V60 till en V90 (som i mitt fall när den anländer om ett par veckor) att man dels förlorar 40/20/40 delning av baksätet samt höjdjustering av passagerarstol fram.
Sen huruvida andra billigare bilar/märken saknar det ändrar ju inte på det.

Premium var det ja... :-(O)
av Xanthopteryx
riha skrev:
Lövet skrev:Finns mängder av bilar där höjdjustering inte är standard på passagerarstolen. Däremot brukar de vara av något billigare snitt...
Känns ju bakåtsträvande att om man går från en exempelvis mindre och billigare V60 till en V90 (som i mitt fall när den anländer om ett par veckor) att man dels förlorar 40/20/40 delning av baksätet samt höjdjustering av passagerarstol fram.

Innan du hetsar upp dig för mycket så:
Att höjdjustera går alldeles sutmärkt och görs elektriskt både på manuell såväl som på elstol.
Att justera lutningen på sitsen däremot, är vad detta handlar om.
av riha
Xanthopteryx skrev:
riha skrev:

Att höjdjustera går alldeles sutmärkt och görs elektriskt både på manuell såväl som på elstol.
Ursäkta fel ord i såna fall, jag syftade på funktionen för att justera lutningen i framkant eftersom det är specifikt den funktionen som det diskuteras från trådstartarens inlägg, en självklar funktion anser jag för att få bra stöd under benen, speciellt för oss med lite längre ben och fortfarande bakåtsträvande av Volvo att plocka bort i en bil som de vill skall vara premium.

Jag anser inte mig upphetsad eller ens på väg att bli det, jag bara lägger fram min syn på hur premium det är att plocka bort funktionalitet för en bil som är dyrare än dess ersättare och som skall vara mer premium än dess ersättare också.
av Xanthopteryx
riha skrev:
Xanthopteryx skrev:
Ursäkta fel ord i såna fall, jag syftade på funktionen för att justera lutningen i framkant eftersom det är specifikt den funktionen som det diskuteras från trådstartarens inlägg, en självklar funktion anser jag för att få bra stöd under benen, speciellt för oss med lite längre ben och fortfarande bakåtsträvande av Volvo att plocka bort i en bil som de vill skall vara premium.

Jag anser inte mig upphetsad eller ens på väg att bli det, jag bara lägger fram min syn på hur premium det är att plocka bort funktionalitet för en bil som är dyrare än dess ersättare och som skall vara mer premium än dess ersättare också.
Håller med till fullo. Men det var alltså inte så illa som att höjden inte kunde justeras. Det sker för övrigt elektriskt på den manuella stolen.
av AndS
Höjdinställning i framkant har inte så stor betydelse på passagerarstolen. Här kan man ju ställa in stolen och sträcka ut benen utan att tänka på körställning eller avstånd till pedaler. Vet att tidigare V 70 hade det men det var ju aldrig något man brydde sig om att justera, i princip justerade jag bara längden. Stolshöjd och framkant rörde man nästan aldrig på passagerarstolen.
av riha
Olika inställningar har olika stor betydelse för olika personer. För mig med långa ben tycker jag det gör skillnad de ggr jag åker som passagerare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]