Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sphinx
Det gäller radion på en V70 2003. Och det låter som dålig mottagning , ungefär som att det hackar och skrapar när Jag lyssnar på radio samt när jag kopplar in spotify via en kadettadapter. Men när jag kopplar in en liten mp3-spelare så fungerar det utmärkt från samma kadettadapter. Även cd-stereon låter utmärkt.

Några förslag på vad detta dåliga ljud på radion och via mobilen med spotify kan vara? Kan antennen vara dålig?
av andersuw
Vad är en "kadettadapter"? Går spotify via samma "kanal" (t.ex. Bluetooth) in i stereon som mp3-spelaren? Antennproblem skulle vara sannolikt om det bara var radion som lät dåligt. Men spotify tar du väl in via din smartphone och där har radioantennen ingen betydelse.
av Sphinx
andersuw skrev:Vad är en "kadettadapter"? Går spotify via samma "kanal" (t.ex. Bluetooth) in i stereon som mp3-spelaren? Antennproblem skulle vara sannolikt om det bara var radion som lät dåligt. Men spotify tar du väl in via din smartphone och där har radioantennen ingen betydelse.
Det är ett kasettband som man stoppar in i stereon och från kassettbandet går det en aux sladd som man kan sätta i telefonen eller mp3-spelaren. Så knepigt att det lät bra med mp3-spelaren men inte med telefonen. Tänkte börja kolla antenn eftersom radion brusar. Hur kontrollerar man antenn?
av andersuw
Du kanske har två olika fel, ett som gäller överföringen från telefonen till kassettbandet (den kan ju vara annorlunda än den från mp3-spelaren) och ett annat som gäller radion. När det gäller radion brukar man ju kunna avgöra beroende på störningarnas uppträdande om man bör misstänka antennfel eller inte. Det man i första hand bör kolla när det gäller antennen är förbindelsen är obruten och att antennförstärkaren är inkopplad och verkar funka som den skall. Vissa av Volvos radioapparater har en särskild diagnosmeny där man kan testa antennen. Vet dock inte om detta gäller den apparat du har.

Allmänt tycker jag det här med kassettbandet låter som en ganska dålig lösning på överföring av musik från telefon eller mp3-spelare. Det finns ju adaptrar som möjliggör överföring utan att ljudet spelas in på band först (det senare ger säkert inte bästa kvalitet) och dessutom kan göra det trådlöst via Bluetooth och/eller med vissa möjligheter att styra telefonen/spelaren via stereon/rattknapparna.
av Dextre
Man spelar inte in det på band. Jag kunde knappt tro att det var sant när jag hörde talas om dem för 5-6 år sedan. Det är helt enkelt en form av adapter för analog signal som sätts i kassettdäcket. Det var det enda lämpliga på gammal bilstereo som bara hade bandspelare för att kunna använda telefon eller annan spelare med 3,5 mm plug. Kvaliteten på ljudet varierar kraftigt precis som med FM-sändare. Jag har lyxen att ha en Volvo iMIV med AUX i bilen och är väldigt glad för det för det verkar krångligt att få till en lösning för Bluetooth för äldre bilstereoapparater men jag skulle gärna ha det.

Till frågan: Ja, det var svårt att säga vad detta kan vara eller om det är fler fel på varandra som sagt. Mycket skumt att du har samma ljudstörning med telefon och radio men inte med MP3-spelaren eller CD-spelaren. 3,5 mm stereopluggar kan minst sagt krångla ofta men oftast bara glappa. Jag skulle fortsätta att testa lite olika apparater via adaptern och se om de har samma fel eller bra ljud.
av andersuw
Hur överförs ljudet om man nu inte spelar in det? Sitter det någon magnetisk givare mitt emot bandspelarens tonhuvud som överför signalen? Särskilt bra kvalitet kan det ju knappast bli även med den lösningen.

När det gäller andra varianter: Det går bra att få Bluetooth att fungera i de här gamla bilarna också. Till min 02:a har jag ett GROM-interface som kopplas till stereon via det Melbusnät som används för andra ljudanslutningar i bilen (RTI, extern CD-växlare). Det ger AUX-ingång men också särskild ingång för iPhone (med viss möjlighet att styra vad iPhonen gör via stereoreglage/rattknappar) och möjlighet till Bluetoothöverföring. Det senare ger också handsfree för telefonen.
av Sphinx
Det där GROM-interface låter intressant. Eller är det kanske billigare att köpa ny stereo med aux/usb samt tillhörande plastfack anpassat för V70?
av Dextre
andersuw skrev:Hur överförs ljudet om man nu inte spelar in det? Sitter det någon magnetisk givare mitt emot bandspelarens tonhuvud som överför signalen? Särskilt bra kvalitet kan det ju knappast bli även med den lösningen.
Precis så går det till. Tekniken har funnits rätt länge för att man skulle kunna spela CD på den tiden då inte CD-spelare var standard i bilen. Jag hade dock inte sett det förrän en kompis använde det till sin MP3-spelare för ett antal år sedan. I många fall har det låtit ungefär som bilars bandspelare i allmänhet men det var ju inte så bra från början.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cassette_tape_adaptor
Sphinx skrev:Det där GROM-interface låter intressant. Eller är det kanske billigare att köpa ny stereo med aux/usb samt tillhörande plastfack anpassat för V70?
Att köpa ny stereo och få den att sitta fast tror jag ändå är mer jobb än en adapter. Sjävklart måste du felsöka klart först för att se vad som är fel och det kan ju vara något svårlöst med själva stereon. Det finns flera varianter av adapters som man kopplar till Melbus. Den jag har är också en sådan. Det är inte särskilt svårt att koppla in dem heller. De flesta går mer eller mindre till som här: http://www.auxadapter.se/

Så du menar typ mäta från fä[…]

Hej! Fick upp för ca 1 månad sen att […]

Blåsta av verkstaden?

Vilken motor? 4 eller 5 cylindrig? Motorbeteckning[…]

Tack för tips LazerHawke. Idag lät bilen[…]