Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olsin
VOC-appen upplyste mig idag om att larmet hade utlösts på min XC90. Jag stod på en allmän parkering, så min första tanke var att jag fått min traditionsenliga parkeringsskada som brukar komma inom sex månader när jag skaffat ny bil. Men, när jag kom till bilen en timme senare så stod den orörd som en jungfru, inte en tillstymmelse till åverkan. Det som dock förbryllar mig är att när jag satte mig i bilen så får jag inget meddelande om att larmet har löst ut, utan bilen visar bara den ordinarie startsekvensen och jag hittar inget i bilstatus heller. Jag är lika förvirrad som en fjärt i en korgmöbel, har larmet löst ut eller är det VOC-appen som har hicka? Någon med liknande erfarenhet?
av johbe
Detta har hänt mig flera gånger senaste veckan. Totalt fyra larm, senast kl 5 imorse. Och de ringer så snällt från VolvoOnCall också. Sist jag talade med dem hävdade man att larmet går pga vibrationer, typ andra bilar. Stäng av rörelsesensorn säger de.

Jag börjar bli lite skeptisk. Ingen gång har bilen visat att larmet utlöst när jag kommer till bilen.

Tror jag ringer Bilia idag.

Jag har ägt bilen i snart två veckor, en XC90 2017.
Användarvisningsbild
av olsin
johbe skrev:Detta har hänt mig flera gånger senaste veckan. Totalt fyra larm, senast kl 5 imorse. Och de ringer så snällt från VolvoOnCall också. Sist jag talade med dem hävdade man att larmet går pga vibrationer, typ andra bilar. Stäng av rörelsesensorn säger de.
Det har aldrig hänt för mig efter den första och enda gången.

Om rörelsesensorn har löst ut så borde bilen larma och blinka samt att du ska få en notis i instrumenteringen när du sätter dig i första gången efter larmet har gått. Så jag köper inte deras lösning.
av PelleTh
På min gamla XC70 MY15 utlöste larmet säkert 15 gånger under två år. Påtalade detta vid service och dom skulle leta felkoder. Hittade man något? Skulle inte tro det. Enligt teknikern är dom inte så glada åt VOC då det inte är Volvo som utvecklat det, de i sin tur får ganska sparsamma förslag och felsökningstips.
av johbe
Jag hade ett "falsklarm" som gav snabba blink under vindrutan när jag klev in i bilen. Ingen gång var varningsblinkers på. Men de stängs ju av efter en tid.

Hursomhelst, det har aldrig hänt ute på stan så jag är säker på att det bara är en liten bugg, eller något batteri. En felsökning i samband med den nya mjukvaran kommer säkert ge svar. Sjukt imponerad av bilen på alla sätt.
av johbe
Mysteriet kanske löst. Larmet gick igen. Väl vid garaget ser jag en stor sopbil. Föraren berättar att han stannar och hämtar ett par meter bort utanför garaget flera gånger i veckan. Rörelsesensorn i min bil gillar helt enkelt inte sopgubbar...
av Tobbed
Hade problem med detta när bilen var ny (XC90 MY17). Falsklarmen berodde på en defekt lutningssensor, som sitter i samma enhet som sirenen. När den byttes löstes problemet och den har inte falsklarmat sedan dess, inte ens pga sopbilen. :wink:
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag var med om att först fungerade inte VOC, någonting med tillfälligt fel. Sedan när jag kom in, stod det att bilen var olåst. Jag låste då med VOC och det gick att låsa. Jag är hundra på att jag låste. Frågan som ofrivilligt ställs är ju låses bilen upp när VOC strular? Är det möjligt eller var indikationen på olåst fel? Varför gick det låsa? Jag var inte ute och kollade rent fysiskt.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Volvo V70 2008 2.0 F

Kommer låta som en moped med trasig ljudd&au[…]

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]

DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]