Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Nej det kommer inte hända. Oljan är inte "fel".
xAx skrev:Tack alla som svarat.Börjar känna mej jäkligt stressad och rastlös.
Får nog bestäma mej senast i kväll för att den inte ska glida
mej ur händerna känns det som.Väntar jag för länge så har jag
missat ett bra köp samtidigt som jag bävar för att någon oljeexpert
här på forumet senare hävdar att motorn gått på fel olja och att
förslitningen trolgtvis är onormalt hög.Jävligt stressig situation.
Hoppas det går bra och att det blir köp
Användarvisningsbild
av helgonet1
apersson850 skrev:Är det inte mer för att man ska få ner förbrukningen? Lägre viskositet gör att motorn går lättare, så vinner man nåt gram i testerna, och gram är värda pengar där.
Det stämmer. Så den olja han kör på är inte "fel". Kör själv på 5W-40 och i instruktionsboken står det 0W-30 men det tycker jag är rena symaskinsoljan och nästan enbart för att få ned bränsleförbrukningen vilket vid årets slut för en vanlig "svensson" handlar om småslantar.
KÖP för fan! det är inget "kristall" spädbarn det handlar om
av andersuw
Hur väl en viss olja fungerar i en viss motor beror inte bara på vilken motor vi pratar om, viskositeten samt yttertemperaturen utan också på oljans klassning i andra avseenden än viskositet. För den här aktuella motorn skall det enligt Volvo vara ACEA A5 0W-30. Troligen har motorn istället rullat på ACEA A3 0W-40 eller 5W-40 (A5 är ovanligt i de viskositetsklasserna) men det kan vara värt att kolla upp. Som hjälp kan det vara bra att veta att båda A3 och A5 innebär helsyntet. A3 0W-40 eller A3 5W-40 bör så vitt jag vet vara väl så bra för motorns smörjning som A5 0W-30. Men en skillnad är att A5 är en så kallad longlife-olja medan A3 inte är det. Har bilen rullat på A3 bör den alltså helst inte ha gått så långt mellan oljebytena som de normala bytesintervallen för bilen tillåter (3000 mil). Om den bara rullat runt 1000 mil mellan oljebytena bör det dock inte vara något problem.
I min bok rekommenderas helsyntetisk olja vid tuffa körförhållanden. Ingen annorlunda viskositet. Men det kan säkert skilja från ett år till ett annat, vad de hittar på där.
av xAx
Hej igen
Handpenning lagd.Betalar och hämtar den på fredag.Mycket nöjd.
Pruta gick inte,eftersom han var 100 på att han skulle få det begärda
priset.Skulle dock få hjälp med reparation om något oväntat händer
de första 3 månaderna,inklusive oljebyte.Frågade varför han inte
använde 0W-30 oljor och fick ung samma svar som helgonet1
skrev här i tråden att den mer liknar vatten än olja.Ingen bra olja
tyckte han.Känner mig trygg och lugn med att säljaren finns här i
krokarna.Tack och bock för era inlägg,de var till stor hjälp för att jag
skulle ta köpbeslutet.Tror inte jag kommer ångra mej.
En sista fråga.Ska jag fortsätta med 0w-40 olja eller ska jag köra
med 0w-30 enl volvos krav?
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]