Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
London har länge haft en så kallad "congestion charge". Den gäller oberoende av vilken bil man kör:

https://en.wikipedia.org/wiki/London_congestion_charge

Det man nu är på väg att införa är en höjning av denna avgift för bilar som inte uppfyller Euro 4.

När det gäller storstäderna: Visst har det skrivits att det beslutats. Men journalister har inte alltid så bra koll på hur beslutsfattande av det här slaget i praktiken går till. Med all sannolikhet har borgmästarna ifråga helt enkelt inte kompetens att fatta den här typen av beslut med bindande verkan utan godkännande av motsvarigheten till kommunfullmäktige. Och några rapporter om att beslut fattats där har jag inte sett till. Därtill fattar man normalt inte bindande beslut om saker som skall implementeras först om ett decennium. Vad det i praktiken handlar om är en politisk deklaration som inte representerar så värst mycket mer än de fyra borgmästarnas personliga åsikter. Och både borgmästarna och åsikterna kan vara helt annorlunda när vi kommer fram till 2025.
av andersuw
Ja fast ULEZ ser inte ut att träda i kraft förrän september 2020. Och den vanliga LEZ ser bara ut att gälla nyttotrafik.
av Xanthopteryx
andersuw skrev:
joel80 skrev:Aten, Madrid, Mexico City och Paris har skrivit under ett beslut om ett totalförbud av dieselbilar till år 2025. Oslo är också ev på gång.

I dagsläget är det väl vissa tyska städer man inte får köra i om man har sämre än Euro6. Och i London får man en extra avgift på några hundra per dag man kör med en dieselbil som är sämre än Euro6.
Inget av detta stämmer riktigt när man tittar närmare på saken. Det finns en del vapenskrammel men inte så värst mycket mer.

Vad beträffar de fyra storstäderna handlar det bara om att deras borgmästare ställt sig bakom en deklaration om att eliminera dieseltrafik till år 2025. Den har så vitt jag vet ingen som helst bindande kraft och det skulle ju förvåna storligen om någon av städerna betedde sig så korkat som att förbjuda moderna och förhållandevis rena dieslar men tillåta smutsigare bensinbilar.

I Oslo finns ett temporärt beslut som ger möjlighet att förbjuda dieslar vissa dagar när luften är särskilt dålig. Det har tillämpats i mycket ringa utsträckning och den norska polisen har vägrat verkställa beslutet och utfärdar således inga böter. Även i detta fall handlar det förstås om ett tekniskt illa genomtänkt beslut från kommunstyrelsen i Oslo eftersom man försöker förbjuda förhållandevis rena dieslar samtidigt som man tillåter smutsigare bensinbilar.

I Tyskland finns sedan ca 10 år tillbaka ett system med miljözoner som förbjuder körning i vissa städer eller delar av städer om bilen inte uppfyller vissa miljökrav. För den tuffaste nivån (grön plakett) krävs katalysator för bensinbilar och partikelfilter för dieslar. En högre nivå (blå plakett) har diskuterats men ej blivit föremål för beslut. I Stuttgart kommer eventuellt ett förbud för körning med dieslar som inte tillgodoser Euro 6 att implementeras 2018.

I London har man beslutat införa en extraavgift på 10 pund för körning med bilar som inte tillgodoser Euro 4 (som infördes 2005) i centrala London. Detta gäller både bensin- och dieselbilar. Beslutet börjar verkställas först i höst.
Lodons inriktning anser jag vara rätt väg.
Ha en avgift för bilar som ej klarar vissa miljökrav, t.ex. Euro 4. Ha en lägre avgift för bilar som är Euro 5. Ha en ännu lägre avgift för Euro 6.
Självklart även då anpassat efter område i form av zoner.
Höj sedan avgifterna åtminstone i takt med inflation. Föravisera även om att "År 2020 höjs avgifterna i samtliga kategorier med x pengar eller y procent". Detta föraviserar självklart MINST två år i förväg. Man skall kunna veta i god tid.
På så sätt kommer trafiken automatiskt att minska för de olika kategorierna.
Veteranbilar bör ha en låg avgift eller undantas helt. Rena elbilar är självklart undantagna. Hybrider - enligt miljöklassning.

Använd sedan pengarna till att förfina kollektivtrafiken.

Med ovanstående kommer man därmed runt problematiken att det faktiskt finns människor med äldre bilar som KAN behöva åka in i stan (för att köpa ett piano eller vad vet jag?), och det blir därmed helt okej att göra så, fast det kostar ju. Är kostnaden på rätt nivå blir det därmed mindre av 'onödiga' körningar.
av Xanthopteryx
AndS skrev:Hur håller systemen koll på vad bilen har för klassning?
En vild kvalificerad gissning:
Kameror som läser regnummer. I trafikregistret står din klassning samt din adress.
Användarvisningsbild
av Derank
joel80 skrev:Det man kan vara lite fundersam över är hus snabbt det sprider sig.. 2025 är om 8 år... Beroende på vad som händer med det här och hur det sprider sig kan det ju påverka andrahandsvärdet. Köper man en bil idag och tänker sig att man ska ha den i kanske 4-5 år så kommer ju 2025 att vara rätt nära.
Alltså. I min bekantskapskrets byts det bil med jämna mellanrum och jag har inte hört nån nämna nåt om det som skrivs här. Den dagen den sorgen.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej jag skriver ju att jag tror att det kan börja påverka om 4-5 år.. Just nu har det inte i Sverige börjat påverka priserna av vad jag sett. Däremot i Norge ses bensin och dieselbilar som inte är hybrider som lite sämre av bilhandlare vid inbyte. Lite mer svårsålda.. det påverkar priset.
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev:Ja fast ULEZ ser inte ut att träda i kraft förrän september 2020. Och den vanliga LEZ ser bara ut att gälla nyttotrafik.
Du har helt rätt.. det var LEZ vi fick varningsbrev om...

Vi fick ett sånt här brev:
LEZ_london.jpg
LEZ_london.jpg (138.24 KiB) Visad 851 gånger
Verkar som att det då kanske bara är så att vi inte är registrerade hos TfL i London...? Jag uppfattade det först som att vi inte fick köra med våd Caddy från 2012...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Derank skrev:käns ju som ett ikkeproblem för oss i Sverige om man nu inte är extremt resande med bil. Och innan 2025 har man ju bytt bil igen, Hur många åker till Aten el paris en gång i sin livstid med bil? Jag tar inet ens bilen runt i s-holm de 2gg per år jag är där.
Min granne ska till Aten med sin XC60 i sommar. Det närmaste jag kommer med bil är nog Ljubljana och Bukarest...

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]