Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
Robbi skrev:Jag hoppas verkligen att majoriteten är felfria? Det vore ju illa ifall vibrationer i alla bilar kan skylla på produktegenskap? Då har ju Volvo byggt en skitbil.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag fick efter 4 (!) veckors väntan nu tillbaka mina däck från Pirelli.. 2 är nya.. Men problemen kvarstår, från ca 120 km känns det som att köra på en liten men ettrig tvättbräda...

Nu väntar verkstaden som tar vid problemet... Fortsättning följer, suck..
av Xanthopteryx
Krollspell skrev:
Robbi skrev:Jag hoppas verkligen att majoriteten är felfria? Det vore ju illa ifall vibrationer i alla bilar kan skylla på produktegenskap? Då har ju Volvo byggt en skitbil.

Jag fick efter 4 (!) veckors väntan nu tillbaka mina däck från Pirelli.. 2 är nya.. Men problemen kvarstår, från ca 120 km känns det som att köra på en liten men ettrig tvättbräda...

Har dålig koll på om du nämnt detta men:
Kommer det smygande i takt med hastighetsökningen (börjar ana små vibrationer som sedan förstärks i frekvens och/eller intensitet), eller kommer det plötsligt från ingenstans?
Om du fortsätter uppåt i fart - ökar de i kraft och/eller intensitet eller smyger de bort eller försvinner plötsligt?
Användarvisningsbild
av Spid3r
Fick tillbaka bilen idag...halva verkstaden var involverade i felsökningen i ytterligare två dagar. Ombalansering, kört med annan hjuluppsättning, uppdatering till senaste mjukvara -- verkstaden kan inte göra något mer, vibrationerna är kvar, felrapport gjordes till Volvo.
Det är som sagt alla S/V90 är drabbade. Suck!!! Nu gäller det verkligen att problemet uppmärksammas och att felrapporteras annars kommer ingen lösning från Volvo.
Kan tillägga, att en annan meck där har sålt sin nya V90 pga dessa fel.
Användarvisningsbild
av Robbi
Spid3r skrev:Fick tillbaka bilen idag...halva verkstaden var involverade i felsökningen i ytterligare två dagar. Ombalansering, kört med annan hjuluppsättning, uppdatering till senaste mjukvara -- verkstaden kan inte göra något mer, vibrationerna är kvar, felrapport gjordes till Volvo.
Det är som sagt alla S/V90 är drabbade. Suck!!! Nu gäller det verkligen att problemet uppmärksammas och att felrapporteras annars kommer ingen lösning från Volvo.
Kan tillägga, att en annan meck där har sålt sin nya V90 pga dessa fel.
Det låter helsjukt! Kan alla som har s/v90 bekräfta att det är vibrationer i ratten? Jag tycker inte att det är det på min V90 CC mer än att den är lite vägkänslig men den har ju ett annat chassi.
Användarvisningsbild
av Robbi
Göranson skrev:Jag har inga vibrationer (som jag märkt av trots att jag verkligen försökt känna) i min bil. Nu har den iofs bara gått 15 mil. V90 D4 AWD Inscription med 18"
Min är CC men samma motor och däck som din. Jag har dock för mig att någon med CC D4AWD och S90 FWD har blivit drabbad. Verkar alltså inte vara AWD som är boven, eller en viss motor.
Användarvisningsbild
av Robbi
Spid3r skrev:Så jäkla besviken... ??:-/
Efter ytterligare tjat på Volvoåterförsäljaren fick jag lämna in bilen på verkstaden för att de ska ytterligare en gång kolla det där med vibrationerna...bilen skulle vara där i två dagar, gör inte så mycket tänkte jag, bara vibrationerna försvinner.
Strax innan 16 idag, nyfiken och hoppfull ringer jag till verkstaden, och få smäll i ansiktet "tyvärr går inte detta att åtgärda, produkt egenskap"...fasen det är åt helvete. Mecken säger att de flesta exemplar S/V90 har det problemet men som sagt de flesta accepterar eller inte störs av det. Ingen lösning från Volvo.

Hur har det gått för er andra?
Det där med drivaxlar och att det är ett känt problem hos Volvo? Du kanske ska visa rapporten tidigare i tråden?
Användarvisningsbild
av Krollspell
Xanthopteryx skrev:
Krollspell skrev:

Har dålig koll på om du nämnt detta men:
Kommer det smygande i takt med hastighetsökningen (börjar ana små vibrationer som sedan förstärks i frekvens och/eller intensitet), eller kommer det plötsligt från ingenstans?
Om du fortsätter uppåt i fart - ökar de i kraft och/eller intensitet eller smyger de bort eller försvinner plötsligt?
Det finns där redan vid låg fart, men ökar saktande, ungefär som en "småtickande" känsla, en liten ettrig tvättbräda när man kommer upp i högre hastigheter.. Känns inte i ratten som obalans, mera som något är "löst" eller ovalt som borde vara runt...

Dock vart det mycket bättre när man bytte ut 2 däck, eftersom dessa kassa Pirelli inte var runda...
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 114
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv