Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

skulle absolut inte köpa en elbil beggad, eller utan garanti. nya vanliga bilar med massa el jävlas ju hela tiden. skulle vilja se vilken elbil som fungerar som den ska i dryga 40- grader efter en lite sämre grusväg där det slår mm i bilen, många kontakter som det kan bli glapp i, nä kommer aldrig äga en elbil, så enkelt är det
1,5 kWh per mil på elmätaren, är det 1.0 kWh som når hjulen då, det är ju förluster i laddaren, i batterierna vid uppblandningen, vid urladdningen och i elmotorn och styrelektroniken.

1 kWh / mil och man tar sig 5 mil/ timme (50 km/h i medel vid blandad körning) det innebär 5 kW framdrivning = 6.8 hk

Förbluffande vad lite effekt det behövs för att flytta bilen. Men det är väl samma på en bensin/dieselbil
Har gjort lite överslagsberäkningar för att skatta vilken infrastruktur (=laddstationskapacitet) som behövs om det blir tal om allmän övergång till elbilar. Obs alltså att det är ett första överslag!

En normalsor elbil förbrukar ca 1.5 kWh perr mil (överslagsvis). Vill man ha en aktionsradie på, säg, 30 mil, så måste man kunna 'tanka' 45 kWh; säg att man kan tänka sig att det får ta 10 minuter, då måste man alltså tanka med en effekt av 270 kW. Om det görs från ett 230 V nät (och om vi räknar helt utan förluster, växelströmsfaseffekter och annat) så betyder det en strömstyrka på strax över 1000A. (Ett annat sätt att illustrera det hela är att jämföra våra 270 kW med medelförbrukningen för en normalstor villa, som är ca 2 kW.) Kan inte förstå annat än att vi måste upp rejält i spänning för att klara det. Vi byter då kapacitetsproblem mot elsäkerhetsproblem.

Nu talade vi alltså om en (1) tankande bil, men sannolikt vill flera kunna 'tanka' samtidigt. Hur ska det gå till?

Nu är jag i grunden positiv till övergång till elbilar, men jag kan faktiskt inte blunda för utmaningen.
Vilket visar att med dagens elnät är det inte realistiskt med "snabbladdning" för hur många bilar som helst precis överallt. (Så är det ju egentligen även för bensin- och dieselbilar: Man kan normalt inte tanka hemma. Men jämförelsen känns inte särskilt meningsfull, så jag sätter den inom parentes.)

En möjlighet för snabbladdning i hemmet vore att man hade ett slags "station", ett batteripaket som laddades långsamt från elnätet, och som sedan kunde användas för snabbladdning.

En annan möjlighet, som jag sett skisser till, är att elbilar både kan laddas upp och laddas ur till elnätet. Man får då lite betalt för att inte ha sin bil fulladdad t ex dagar då man vet att man inte kommer att behöva den. Känns svajigt, tycker jag, men vad vet man.
Och så en nyhet som spekulerar om att hybrider med mindre batterier är bättre än stora batterier.
För vissa bilar som Tesla uppfattade jag att det tar över 8 års körning att komma ifatt utsläpp som orsakas av batteritillverkning.
http://www.nyteknik.se/fordon/stora-uts ... er-6851761

Tar inte ställning själv utan tillför bara det jag hittar.
joel80 skrev:Vi har redan ett laddnätverk i Sverige och stor del av Europa som är heltäckande. Det är Sveriges norra inland som har lite fläckar än så länge men det händer rätt mkt nu och det byggs mycket. Umeå Energi har ett stort projekt.. Likaså Skellefteå.. Sen har vi Clever och Fortum som också bygger mkt snabbladdare.
Man kan Ida köra elbil från norr till söder i Sverige utan större problem.. Fast det kan bli bättre på vissa sträckor!
Jag har tittat på den här kartan http://www.uppladdning.nu/Map.aspx?ln=sv tycker det verkar finnas lite fler vita fläckar än Norrlands inland i Sverige enligt den eller finns det någon bättre karta?
joel80 skrev:Om staten/regeringen verkligen menar allvar med omställningen (70% minskning till 2030) kan det vara effektivt att så småningom införa en skrotpremie igen.
Om man ökar inblandningen av förnyelsebara bränsle i befintliga bränsle får man en stor minskning av koldioxidutsläppen ganska snabbt och till en rätt rimlig kostnad.
joel80 skrev:Vi har som sagt en överproduktion på ca 20tWh i Sverige..
Eftersom kärnkraften skall avvecklas så kommer den överproduktionen försvinna.
Laddstolpar hit och laddstolpar dit. :roll: Var finns alla de vätgasmackar där jag borde kunna tanka min Mirai? :wink:

https://www.toyota.se/nya-bilar/mirai/index.json
joel80 skrev:Om staten/regeringen verkligen menar allvar med omställningen (70% minskning till 2030) kan det vara effektivt att så småningom införa en skrotpremie igen. Skulle räcka med 5-6000kr per bil för att sen få bort väldigt många äldre bilar. Kanske inte kommer behövas..
Fast folk har så svårt att räkna på ägandekostnad och ser bara köpkostnad.. Så även om det tex skiljer 20k per år i soppa, skatt och service-kostnad tycker man ju att bilen för 10k är billigare än den för 50k.. Även om man ska ha den i bra mycket mer än 2 år.

Nu är vi inte där än eftersom de begagnade elbilarna än så länge inte är så många och inte så gamla att man får dem för 50k..men vi kommer ju dit om några år också.
Varför skulle man skrota ut väl fungerande bilar? För att nå omställningsmålet (70 % minskning av CO2-utsläppen för inrikes transporter) är det ju bara att tillhandahålla fossilfri bensin och diesel till den befintliga fordonsflottan i tillräcklig omfattning.
Hela norrbotten är ju ett mörker, jag har 35 mil för att kunna ladda i någorlunda hastighet om jag ska söderut.
sen har jag en husvagn med totalvikt 2500kg ..., men jag hade gärna kört med el om man kunnat, men här uppe känns det som långt bort i tiden.
osla skrev:skulle absolut inte köpa en elbil beggad, eller utan garanti. nya vanliga bilar med massa el jävlas ju hela tiden. skulle vilja se vilken elbil som fungerar som den ska i dryga 40- grader efter en lite sämre grusväg där det slår mm i bilen, många kontakter som det kan bli glapp i, nä kommer aldrig äga en elbil, så enkelt är det
Det är lite komiskt att läsa vad du skriver.. Det är inte mer "elektronik" i en elbil än i en vanlig dieselbil. När det gäller själva drivningen så är den väsentligt enklare och har inte alls behov av så omfattande datoriserad styrning som en ny dieselmotor. Ingen krånglig växellåda som kan krångla heller.

Att du tror att det är kablar som kan skaka loss... Vet inte riktigt vad jag ska säga annat än nej nej nej.. Inte mer än att du skakar loss ditt eget 12v-batteri, bränsleslandarna och motorupphängningen...

När det gäller låga temperaturer funkar alltid en elbil bättre. Fråga vem som helst i Norrland.. Är det -35 och du har glömt att koppla i motorvärmare är det mycket stor risk att du inte får igång bilen! En elbil har inte de problemen.. Elmotorer funkar.. Men får märkbart kortare räckvidd i de temperaturerna.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 61
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]